
Do wykonania potrzebne będa:
- narzędzia, czyli lutownica o malej mocy, cyna z topnikiem, kawalek przewodu (np. skretki), scyzoryk itp.,
- plytka uniwersalna drukowana o standardowym do polaczen przewlekanych rastrze 2,54mm, możemy kupic również płytkę z inna mozaika polaczen, ograniczy to nam laczenie elementow do przecinania na niej sciezek,
[center]

- diody, proponuje biale zimne superflux o kacie rozproszenia do 120st., diody o większym kacie będą mialy mniejsza jasność [mcd] „na wprost”,
- końcówki od zarowki c10w, lub innej długości „rurki”, uzyskujemy je z przepalonej zarowki tłukąc i czyszczac ze szkla

- rezystor/y, dioda prostownicza lub dioda Zenera wg. pozniejszego opisu
Czesc elektryczna.
Moje diody, o oznaczeniu OSW5DLZ2C1P, wg. noty maja jasność ok.8800mcd dla napiecia i pradu przewodzenia rownych Ud=3,3[V] i Id=30m[A], dobierając rezystor założyłem, ze napiecie instalacji wynosi Un= 14,5[V] i ograniczyłem prad przewodzenia diody do Id=25m[A]. Należy pamiętać, ze diody posiadaja rozne napiecia oraz prady przewodzenia i do poniższych obliczen należy wziasc to pod uwage!
[center]

Wersja dla 4 diod.
[center]
Wartosc rezystora, R=Ur/Id=Un-(4xUd)/Id=14,5-(4x3,3)/0,025=52 [Ohm]
Poniewaz w szeregu wartosci nie ma takiego rezystora wybieramy 51 [Ohm], jego niska wartosc świadczy o wysokiej sprawności takiego polaczenia diod, jednym slowem nie marnujemy pradu na ogrzanie atmosfery.
Wersja dla 5 i większej ilości diod, w przykładzie dla 6.
[center]
Tutaj mamy problem, laczny spadek napiecia na tej ilości diod wynosi 19,8[V] i diody w polaczeniu szeregowym nie będą swiecic, musimy je podzielic na dwa szeregi po trzy diody, a nastepnie połączyć rownolegle.
[center]
Wartość rezystora dla każdego szeregu, R=Ur/Id=Un-(3xUd)/Id=14,5-(3x3,3)/0,025=180 [Ohm]
Wspomniałem na początku, ze można zastosowac dodatkowo diode prostownicza i/lub Zenera, sluzy to zabezpieczeniu ukladu przed przepieciem, diode prostownicza (na napiecie.50[V]) dolaczamy w szereg, zgodnie z polaryzacja diod LED, jej obecnosc należy uwzględnić w powyższych obliczeniach dodając do napiecia spadku na diodach 0,7[V]. Zastosowanie diody Zenera powoduje, przy osiągnięciu napiecia na które jest dioda, odciecie zasilania i wylaczenie zarowki, rozsadnie jest dobrac diode na napiecie 17-20[V], podlaczamy ja do bezpośrednio pod końcówki zarowki, ale polaryzując odwrotnie niż pozostale rodzaje diod!!
Czesc mechaniczna:
Na początek patrzymy ile mamy miejsca w obudowie lampki, długość zarowki jest ograniczona gniazdem, a szerokość zalezy tylko od ilości miejsca, dioda superflux ma wymiar ok. 7,7x7,7 [mm] i zajmuje 3x3 pola na plytce, pomiedzy diodami, na długości i szerokosci, robimy odstep min. 1 pola, do wnętrza końcówki zarowki wchodzi plytka o szerokości 3 pol i długości 2-3, czyli: 4 diody rozmieszczamy jako 2x2 i zajmuja lacznie 7 pol po szerokości i min. 6 po długości, dla 6 diod będzie to 3x2, czyli po długości min.11 pol, a po szerokości 7 pol, posiadając ta wiedze docinamy płytkę na potrzebny wymiar i ksztalt. Teraz rozmieszczamy i lutujemy do plytki końcówki zarowkowe, diody i rezystor/y, a nastepnie krotkimi przewodami laczymy elementy wg. schematu elektr., po sprawdzeniu montujemy w aucie, pamiętając, ze będzie swiecic się tylko w jednym położeniu

[center]

Efekt.
Moja plytka służyła do testowania roznych wersji zarowki i to widac, w wolnej chwili zrobie nowa, a do tego czasu będzie testowana w aucie, roznica w ilości swiatla, w porównaniu do zwyklej zarowki, jest duza, postaram się zrobic i niedługo wrzuce zdjęcia w trybie M aparatu.
[center]

[center]

To be continued…