Z racji tego, że często padają pytania na co powinien zwrócić uwagę kupujący przy oględzinach auta, zdecydowałem się napisać ten oto poradnik, w którym zawarte będą najważniejsze informacje.
I. NAJCZĘSTSZE USTERKI (każda wersja silnikowa)
1. Przeciekające drzwi i wilgoć pod dywanikami
2. Problemy z centralnym zamkiem
3. Centralny nie działa z pilota
4. Wariująca temperatura
5. Uszkodzona wiązka w klapie bagażnika
6. Problem z działaniem kierunkowskazów
7. Zacinający się mechanizm wycieraczek
ad. 1
Przy zakupie auta należy zwrócić uwagę na to czy pod dywanikami nie jest wyczuwalna wilgoć (chlupanie, mokra wykładzina). Woda dostaje się najczęściej przez drzwi, źle założoną obudowę filtra kabinowego lub przez podszybie od strony kierowcy.
Usterkę można wyeliminować samemu, więcej szczegółów tutaj: WODA w 1M, a o suszeniu wnętrza można poczytać tutaj: Suszenie
ad. 2
Nie świeci się żarówka w drzwiach ? Nie działa brzęczyk przypominający o niezgaszonych światłach ? Zamek nie chce się zamknąć/otworzyć ? To są właśnie najczęstsze objawy padniętego zamka. Najczęściej pada naturalnie od strony kierowcy. Winne są zazwyczaj albo zimne luty na płytce albo padnięte mikrostyki. Ratuje Nas przelutowanie płytki/wymiana mikrostyka lub zmiana zamka na nowy (~500zł), ew. zamiennik (dobrej jakości ~100-120zł). Lektura na ten temat: Centralny, Zamek, Naprawa mikro
ad. 3
Centralny nie otwiera się z pilota lub ma kiepski zasięg ? Winny jest zazwyczaj pilot lub moduł komfortu. Czasem wystarczy wymienić baterię (najtańsza opcja), a czasem trzeba przelutować płytkę w pilocie lub go wymienić. Moduł komfortu pada stosunkowo rzadko.
Szczegóły tutaj: Centralny z pilota; Pilot kluczyka
ad. 4
Zdarza się, że wskazówka od temperatury skacze jak szalona lub bardzo powoli łapie temperaturę. Winny w takiej sytuacji jest czujnik temperatury lub termostat. Rzeczy te najlepiej kupić ORYGINALNE. Więcej w temacie: Temperatura
ad. 5
Przy klapie bagażnika jest wiązka przewodów w grubej czarnej otulinie. Z czasem kable potrafią się przełamać, a w aucie dzięki temu mamy dyskotekę. Objawem może być brak świateł cofania, nie działający prędkościomierz i komputer pokładowy, a nawet brak naliczania kilometrów

ad. 6
Po naciśnięciu kierunku nie słychać cykania, awaryjne nie działają jak powinny... Nie ma się co zastanawiać co jest nie tak - wystarczy wymienić przerywacz awaryjnych odpowiedzialny za kierunkowskazy. Czasem winna jest też manetka.
Więcej tutaj: Awaryjne; Naprawa
ad. 7
Z czasem mechanizm wycieraczek ulega awarii i wycieraczki przestają pracować.
Usterka jest prosta do naprawienia, wystarczy wykonać konserwację. Szczegóły tutaj: Konserwacja
Nie zawsze jednak da się mechanizm odratować i wtedy trzeba go wymienić (~50-150zł).
II. NAJCZĘSTSZE AWARIE (wersje silnikowe)
1. Silnik 1.4 16V (75KM)
Jest to najsłabsza jednostka silnikowa w 1M. Nie bez powodu nie mamy tematu o zakupie tej jednostki, gdyż zdarzają się Tolki z tym silnikiem bardzo rzadko. Co do awaryjności samego silnika to póki co brak informacji.
2. Silnik 1.6 8V (100KM) oraz 1.6 16V (105KM)
- zdarza się falowanie obrotów (winna najczęściej brudna przepustnica).
- w silnikach tych wadliwe były skrzynie biegów mocowane na nity. Usterka rzekomo usunięta w roku 2003. Są specjalne zestawy naprawcze zmieniające mocowania na śruby (koszt ~1000zł)
3. Silnik 1.8 20V (125KM)
Bardzo fajna opcja benzynowa w Toledo, jednak i przy niej warto zwrócić uwagę na kilka rzeczy.
Zdarzają się następujące usterki:
- uszkodzony przepływomierz (auto więcej pali, koszt wymiany 250-300zł)
- uszkodzona sonda lambda (większe spalanie, wymiana: oryg. ~700zł; zamiennik Boscha ~300zł; silnik AGN ma jedną sondę, a APG ma dwie sondy)
- puszczająca uszczelka pod pokrywą zaworów i pod świecami (nowe uszczelki zazwyczaj sprzedawane są w komplecie)
4. Silnik 1.8T (180KM)
...w trakcie realizacji...
5. Silnik 2.3 V5 (150/170KM)
...w trakcie realizacji...
6. Silnik 1.9 TDI (90/110KM)
Są to najmniej awaryjne jednostki diesla, gdzie mamy jeszcze pompę wtryskową. Należy jednak pamiętać, że kupując kilkunastoletnie auto z tym silnikiem trzeba zwrócić baczną uwagę na stan podzespołów.
Najczęstszymi usterkami są:
- nieszczelne wężyki podciśnienia (wystarczy wymienić wężyki)
- uszkodzony zawór N75 (można samemu naprawić lub kupić nowy ~200zł)
- padnięty przepływomierz można samemu naprawić lub kupić nowy ~200zł)
- uszkodzona gruszka turbiny (zależy od uszkodzenia, ale raczej do wymiany ~200-250zł)
- zapieczone łopatki turbosprężarki w wersji ze zmienną geometrią łopatek; w silnikach AGR nie ma tego zjawiska (można przeczyścić samemu turbinę, w zakładzie koszt ~300-500zł)
- turbosprężarka do wymiany (wymiana na używaną ~500-1000zł; regeneracja ~800-1500zł; nowa turbina ~2500zł)
- padnięty napinacz paska wieloklinowego (nowy napinacz ~150-250zł)
- problem z kołem dwumasowym KLIK (ratuje Nas wymiana ~800-1400zł lub zmiana na jednomas ~600zł)
7. Silnik 1.9 TDI (130/150KM)
...w trakcie realizacji...
Na dziś tyle starczy, bo mam już dość pisania

Proszę Was o pomoc w informacjach do uzupełnienia, bo strasznie czasochłonne to pisanie.
cdn...