III. RZECZY DO SPRAWDZENIA
1. Dane pojazdu/dokumenty
a) W dowodzie rejestracyjnym należy sprawdzić:
- czy typ pojazdu zgadza się z tym co widzimy przed sobą
- kiedy była pierwsza rejestracja
- datę przeglądu technicznego
- numer VIN
- pozostałe informacje
b) Warto sprawdzić numer identyfikacyjny pojazdu tzw. VIN w różnych miejscach na aucie. Znajdziemy go:
- na podszybiu
- na lewym nadkolu (od kierowcy przy amortyzatorze)
- w bagażniku pod matą (jest specjalna naklejka)
- w lewym dolnym rogu (od kierowcy) za szybą - choć tu nie zawsze numer jest widoczny
c) Przebieg - można porównać go z tym co było w ogłoszeniu i sprawdzić dodatkowo kiedy była ostatnia wymiana oleju itp. Czasem zdarza się, że jest tam data sprzed kilku miesięcy z przebiegiem dużo wyższym niż w rzeczywistości
d) Liczba właścicieli - możemy zerknąć/podpytać ilu właścicieli miało auto. Istotny jest fakt czy sprzedający jest wpisany w dowodzie/na umowie jako właściciel pojazdu. Jeśli jest właścicielem auta od miesiąca etc. to dziwna sprawa, że tak szybko je sprzedaje.
e) Książka serwisowa - w dzisiejszych czasach wsio można podrobić, jednak warto zwrócić uwagę czy auto posiada takową książkę. Odnośnie podrabianych książek uwagę należy zwrócić na pismo - jeśli jest identyczne to raczej podrabiana
f) Instrukcja obsługi pojazdu /rachunki za naprawy - w sumie o instrukcję może być ciężko, ale możemy zapytać czy kupujący ma jakieś rachunki dotyczące napraw pojazdu itepe... Pytanie szczególnie istotne, jeśli sprzedający będzie się chwalił, że wszystko sprawne i wymienione, nic tylko lać i jeździć
g) Instalacja gazowa - jeśli pojazd wyposażony jest w ową instalację to polecam dokładnie obejrzeć dokumenty, a zwłaszcza homologację butli gazowej. Ponadto informacja o zasilaniu gazem musi być wpisana w dowód rejestracyjny.
2. Karoseria i wygląd zewnętrzny
Warto zauważyć, że 1M posiadają ocynk. Nie powinny zatem rdzewieć (przynajmniej w teorii). Wszelkie ogniska rdzy powinny wzbudzić Naszą czujność, gdyż nie jest to naturalne zjawisko. Korozja może świadczyć o źle przeprowadzonej naprawie blacharsko-lakierniczej.
Należy sprawdzić:
a) czy lakier odpowiada opisowi - brak wybrzuszeń, zafalowań, zadrapań, pozostałości farby na uszczelkach oraz różnic w odcieniu (można posłużyć się najprostszym miernikiem grubości powłoki lakierniczej, który z pewnością wskaże miejsca, gdzie jest szpachla, drugi lakier itp)
b) czy uszczelki nie są popękane (mogą przeciekać i wskazują na to, że auto raczej nie było garażowane)
c) czy w aucie nie ma woni stęchlizny (może to świadczyć o przeszłości popowodziowej)
d) czy nie widać śladów korozji - sprawdzić podwozie, układ wydechowy, błotniki, drzwi
e) czy zgadzają się rozmiary szczelin (maska silnika, drzwi, bagażnik, błotniki)
f) czy drzwi, maska i bagażnik zamykają/otwierają się prawidłowo
g) czy szyby nie mają zadrapań, pęknięć i śladów po uderzeniach kamieniami etc. oraz czy daty na szybach
(LINK) zgadzają się z rokiem produkcji auta (warto sprawdzić też producentów szyb, różni producenci = wymieniana szyba)
h) czy ogumienie jest takie samo i w jakim jest stanie (głębokość bieżnika: lato 1,6mm ; zima 3-4mm)
i) czy auto posiada koło zapasowe, gaśnicę, apteczkę itp.
j) czy oświetlenie działa prawidłowo (światła postojowe, drogowe, wsteczne, hamowania, kierunkowskazy, przeciwmgielne, do jazdy dziennej)
3. Wnętrze
W środku warto zwrócić uwagę na to w jakim stanie jest kierownica, mieszek zmiany biegów oraz siedzenie kierowcy. Po tych rzeczach możemy mniej więcej pi razy drzwi stwierdzić czy pojazd faktycznie wygląda na ten przebieg, który ma na liczniku. Jednak pamiętajcie, że spory przebieg nie dyskwalifikuje auta. Bardziej zwróciłbym uwagę na stan silnika i podzespołów.
Zwróćcie uwagę na to:
a) czy pod dywanikami jest wyczuwalna wilgoć oraz czy nie parują nadmiernie szyby
b) w jakim stanie są fotele (zużycie - jeśli są pokrowce to wypadałoby je usunąć; regulacja i ogrzewanie foteli)
c) czy tapicerka, podsufitka i bagażnik nie są uszkodzone, nie mają plam/dziur
d) czy pojazd posiada sprawne pasy bezpieczeństwa (lekki swobodny naciąg, brak wystrzępień/pęknięć)
e) czy okna/szyberdach łatwo się zamykają/otwierają
f) czy działają wszystkie przełączniki, klakson, lampki kontrolne, kierunkowskazy etc.
g) czy sprawne są: klimatyzacja/ogrzewanie, wycieraczki, ręczny, zapalniczka, ogrzewanie tylnej szyby, oświetlenie wewnętrzne itd.
4. Przedział silnika
Komora silnika może Nam wiele powiedzieć o jego stanie oraz podzespołach.
Wymyty silnik powinien wzbudzić Naszą czujność, często sprzedawcy maskują w ten sposób wycieki.
Obowiązkowo sprawdzić:
a) czy na silniku widoczne są ślady oleju - zaolejony silnik oznacza, że gdzieś jakąś drogą owy olej Nam ucieka z silnika co teoretycznie nie powinno mieć miejsca (mogą być widoczne pewne ilości z odmy). Powszechnie stosowanym sposobem na sprawdzenie przedmuchów silnika jest odpalenie auta, odkręcenie korka silnika i przyłożenie dłoni w miejsce korka. Druga osoba musi w tym czasie przeciągnąć auto kilka razy do ok. 3500-4000 obr/min na biegu jałowym oczywiście
Jeśli będziemy mieć dłoń w oleju to silnik nie jest w najlepszej kondycji.
b) czy widoczna jest biała piana/warstwa oleju na korku - możliwe uszkodzenie uszczelki głowicy silnika
c) stan oleju na bagnecie, poziom cieczy chłodzącej oraz płynu hamulcowego
d) wizualny stan rozrządu (pęknięcia na pasku etc.)
e) czy wężyki, przewody i opaski zaciskowe nie posiadają uszkodzeń oraz czy nie ma z nich wycieków
f) w jakim stanie są bieguny akumulatora i przewody od nich odchodzące
g) czy mocowanie chłodnicy i inne elementy mocujące w komorze silnika nie są nowe (nowe elementy mogą świadczyć o kolizji czołowej)
5. Co w podwoziu piszczy
Oceniamy:
a) w jakim stopniu zużyte są opony, tarcze i klocki hamulcowe
b) czy węże i przewody hamulcowe nie wykazują ubytków płynu
c) układ wydechowy (czy nie jest przerdzewiały)
d) stan amortyzatorów (czy widoczne są wycieki oleju)
e) w jakim stanie jest zawieszenie (tuleje, sprężyny), ew. osłona silnika