[1L/1M] Momenty "zasłabnięcia"

Wszystko o silnikach wysokoprężnych
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Dayanka
Forumowicz
Posty: 89
Rejestracja: 04 sty 2009, 12:54

[1L/1M] Momenty "zasłabnięcia"

Post autor: Dayanka »

Szymekgd a tak dokładnie PSJ co oznacza? :-)
po czyszczeniu hm... jakoś nie katowałam go, ani nie jeździłam zbyt jakoś wolno, normalnie jak zawsze ;-) poza tym, na drugi dzień jak odebrałam auto od mechanika miałam kolizje, i auto stało ok. półtora miesiąca... To się działo na początku września... auto odebrałam w październiku, i jakoś parę tyg. temu zauważyłam, że znowu się to dzieje....
Diabła Wart Ten Mężczyzna, Który Nie Wie Czego Chce!
s
szymekgd
Forumowicz
Posty: 4280
Rejestracja: 27 lip 2010, 14:22

[1L/1M] Momenty "zasłabnięcia"

Post autor: szymekgd »

PSJ to delikatnie rzecz ujmujac jazda na wysokich biegach/niskich obrotach,jezeli tak jezdzisz to gromadzony i niewypalany nagar w turbinie powoduje zacinanie sie geometrii,slyszalem tez,ze kiepskie czyszczenie pomaga na krotko,a czasami,przy wyzlobionej bieznii bardziej oplaca sie regenerowac turbine.
M
Marios
Forumowicz
Posty: 36
Rejestracja: 18 sty 2012, 21:22

Brak mocy. Silnik ALH

Post autor: Marios »

Witam wszystkich.

Jak już możecie się domyśleć z tematu mam problem ze swoim nowo zakupionym Seat'em.
Auto nie ma mocy :(. Osiągnięcie 4500obr silnika na trzecim biegu na płaskim odcinku drogi jest prawie nie możliwe. Samochód nie wpada w tzw. notlauf. Korzystając z internetu zdiagnozowałem trochę.
O to co udało mi się ustalić:
1. Zacząłem od sprawdzenia trubiny - zdiąłem przewód doprowadzający podciśnienie do gruszki turbiny (turbina jest ze zmienną geometrią łopatek). Palcem udało mi się, co prawda w miarę ciężko, ruszyć cięgnem sterującym. Kolejnie odpaliłem samochód (rozgrzałem go do 90) i zdjąłem przewód zasilajcy zawór N75 i połączyłem z wypiętym przewodem z tegoż zaworu doprowadzającym ciśnienie do gruszki turba. Zauważyłem, że cięgno łopatek przestawiło się ok 1,5cm. Więc turbo wykluczyłem.
2. Swoje kroki skierowałem w kierunku N75. Nawet na rozgrzanym silniku nie zauważyłem, żeby poruszało się cięgno łopatek, ale nie wiem czy tak powinno być. W związku z tym rozebrałem N75 i go wyczyściłem. Nic to nie dało:(. Potem zamieniłem N18 z N75, to również nie pomogło. Skoro po połączeniu przewodów podciśnieniowych łopatki turbiny się przesterowują to można wykluczyć nieszczelność układu.
3. Zakupiłem kabelek do testów. Tu się pojawiły pierwsze nieprawidłowe wskazania. Oto jakie kody błędów odczytałem:

5 Faults Found:
19560 - Valve for Intake Manifold Flap (N239): Short to Plus
P3104 - 35-10 - - - Intermittent
18039 - Shareware Version. To Decode all DTCs
P1631 - 35-10 - Please Register/Activate - Intermittent
17564 - Shareware Version. To Decode all DTCs
P1156 - 35-10 - Please Register/Activate - Intermittent
17569 - Manifold Temp Sensor (G72): Open or Short to Plus
P1161 - 35-10 - - - Intermittent
17957 - Shareware Version. To Decode all DTCs
P1549 - 35-10 - Please Register/Activate - Intermittent
Po ich usunięciu odrazu ponownie pojawia się błąd:
17569 - Manifold Temp Sensor (G72): Open or Short to Plus
P1161 - 35-10 - - - Intermittent
Co jest super dziwne, bo przecież w silniku o kodzie ALH nie ma takiego czujnika!!
Skąd to wiem, z kilku źródeł:
np. http://www.myturbodiesel.com/1000q/mult ... aq-tdi.htm
Ponadto rozebrałem przepływkę. Nie znalzłem tam termistora widocznego na zdjęciu: http://imageshack.us/photo/my-images/15 ... 49qi3.png/
Do wtyczki dochodzą tylko cztery przewody. Brakuje przewodu do pina 1 (wyjście sygnału z czujnika temperatury G72). Przepływomierz powietrza do tego silnika (ALH) nie zawiera i nie powinnien zawierać czujnika temperatury G72. Po wypięciu przepływomierza nie zaobserwowałem znacznej różnicy.
4. Zrobiłem również tak bezcenne logi:
Doładowanie turbiny (011):
Obrazek

Przepływomierz(003):
Obrazek

Dodatkowo jeszcze jedno zdjęcie:
http://img851.imageshack.us/img851/1461/sterownikr.jpg
Może się przyda.

Jaka może być przyczna braku mocy??

Bardzo prosiłbym o przemyślane odpowiedzi i wzięcie pod uwagę szczególnie odczytanych kodów błędów.
s
szymekgd
Forumowicz
Posty: 4280
Rejestracja: 27 lip 2010, 14:22

[1L/1M] Momenty "zasłabnięcia"

Post autor: szymekgd »

Widze,ze zglebiles dokladnie temat, wiec nie bede sie za duzo madrzyl:

- skoro wiekszosc bledow nie wrocila to sie nimi nie przejmuj, poczytalbym tylko o co chodzi z oprogramowaniem: 18039, 17564, 17957
- co do czujnika G72 to sie mylisz,masz go i jest zintegrowany z czujnikiem doladowania G71
- wykresy ktore zrobiles sa co najmniej dziwne, dlaczego zrobiles je w funkcji czasu, a nie obrotow? ;)
- wykres cisn. dolad. pokazuje, ze jest ono stale (w calym zakresie) i wynosi prawie 2400mbar czyli jest poza zakresem pracy czujnika doladowania, a Ty piszesz, ze brakuje mocy ;) , zadane tez jest cos za niskie, jezeli sie nie myle to w alh wynosi ono ok. 1948mbar (?), ale jedno jest pewne, podmien ten czujnik na poczatek i sprawdz wiazke z ecu, zloguj stat. grupe 010 i zobacz jak zachowuje sie cisn.
- przeplywka faktycznie tnie, w necie znajdziesz jak pomierzyc na niej napiecia i jakie powinny byc rezystancje na pinach, zrob tez log z odlaczona, powinna pojawic sie stala wartosc 550, jezeli nie to do sprawdzenia wiazka z ecu,
M
Marios
Forumowicz
Posty: 36
Rejestracja: 18 sty 2012, 21:22

[1L/1M] Momenty "zasłabnięcia"

Post autor: Marios »

Dziękuję Ci szymekgd za szybką odopowiedź.

ad. 1. Zgadazam się z Tobą, że kodami, które się nie pojawiły później to nie ma co za bardzo się przejmować. Chociaż mogą onw wskazywać na prawdziwą przyczynę moich problemów:(.
ad. 2. Co do czujnika G72 to raczej nie myle się. G72 jest on co prawdza zintegrowany z przepływomierzem, ale jak wyjmiemy samą elektronikę z przepływwmierza (mam na myśli to: http://imageshack.us/photo/my-images/15 ... 49qi3.png/) to na zdjęciu widoczny jest termistor, który w rzeczywistości jest czujnikiem G72. Sprawa jest tego typu, że zdjęcie, do którego dałem link powyżej nie pochodzi od mojego przepływomierza. U mnie w przepływomierzu nie ma tego termistora zaznaczonego zółtą strzałką na zdjęciu. Na zdjęciu widać takie metalowe wyprowadzenia do których są przytwierdzone końcówki termistora. U mnie wyprowadzenia są puste! Multimetrem pomierzyłem i wszystko się zgdadza oprócz wyprowadzeń termisotra. Pomiedzy pinem 1(wyjście czujnika) i 3 masą nie ma wogóle przejścia, a więc to na co dokładnie wskazują kod błędu: 17569 - obwód otwarty lub zwarcie do plusa. W pierwszej chwili myślałem, że może wypadł... Niestety po rozebraniu wtyczki od strony wiązki okazało się, że do przepływomierza dochodzą tylko 4 przewody a nie 5. Brakuje przewodu do pina nr 1. - sygnału z termistora- czujnika G72:(
ad. 3. Są to moje pierwsze logi. Do końca nie wiedziałem jak je zrobić, a te które do tej pory przeglądałem nie miały tytułów osi. O to poprawione:
Doładowanie turbiny (011):
http://img27.imageshack.us/img27/9627/d ... nierpm.jpg
Przepływomierz(003):
http://img717.imageshack.us/img717/3285 ... erzrpm.jpg
Niewiele się różnią od tych poprzednio przezemnie zamieszczonych.
ad. 4. Może ktoś z okolic Krakowa byłby chętny pożyczyć taki przepływomierz w cleu sprawdzenia? Oczywiście za drobną opłatą.
ad. 5. tak jak pisałem wyżej brakuje jednego przewodu z ECU:(. Ale według mnie nie powinno go być. Tu znalzłem taką informację:http://www.niovus.com/personal/mass.pdf i tu też: http://www.myturbodiesel.com/1000q/a4/M ... leaner.htm
Mój przepływomierz to: BOSCH 0 280 217 121.
s
szymekgd
Forumowicz
Posty: 4280
Rejestracja: 27 lip 2010, 14:22

[1L/1M] Momenty "zasłabnięcia"

Post autor: szymekgd »

Nie czytasz tego co napisalem, przeplywka ma oznaczenie G70, ja wyraznie napisalem, ze czujnik temp. G72 jest zintegrowany z czujnikiem cisnienia powietrza dolad. G71, skoro to czujnik temp. dolotu to gdzie powinien mierzyc temp.? Wg. mnie po sprezeniu powietrza, czyli za turbina, a przed kolektorem, G71/G72 wyglada tak:

[center] Obrazek[/center]


Ja mam przeplywke pierburga i dodatkowo rozdzielone czujniki G71 i G72, wiec Ci nie pomoge, ale moze byc tak, ze brakujacego termistora (wyglada jak dioda, a nie termistor) oryginalnie nie bylo i szukasz dziury w calym ;)

Wykresy sa takie same, ale teraz widzisz jakie masz wartosci dolad./przeplywu dla danych obrotow.

Moim skromnym zdaniem powinienes zostawic przeplywke i zajac sie cisnieniem doladowania, jezeli zrobiles prawidlowo wykres to powinno zastanowic Cie dlaczego rozowa linia (wartosc aktualna) ma stala wartosc, powtarzam: poza zakresem pomiaru czujnika G71, przeciez turbina rozkreca sie stopniowo zwiekszajac cisnienie doladowania i linia ta powinna praktycznie pokrywac sie z zadaniem mapy, czyli linia koloru granatowego. Skoro cisn. dolad. jest nierealne to ecu tnie powietrze do bezpiecznego poziomu i zamiast pozyczac przeplywke lepiej pozycz czujnik cisn. doladowania, w logu stat. 010 powinno sie zauwazyc jego uszkodzenie.

ps pozwolilem sobie na uzyczenie Twojego rysunku i narysowanie linii (zielona) jak powinno wygladac cisn. doladowania.

[center]Obrazek [/center]
M
Marios
Forumowicz
Posty: 36
Rejestracja: 18 sty 2012, 21:22

[1L/1M] Momenty "zasłabnięcia"

Post autor: Marios »

Dziękuję Ci szymekgd. Twoja pomoc okazała się poprostu becenna:).

Toledo wreszcie chodzi jak należy:). Szymek miałeś rację z tym czujnikiem. Patrzyłem na całą sprawę zbyt wąsko. Czujnik G72 jest połączony z przepływomierzem, ale nie w silniku ALH. W ALH czujnik G72 jest połączony z G71. Ja cały czas myślałem, że jest połaczony z przepływomierzem i tam szukałem błędu. Dodatkowo już wcześniej spędziłem sporo czasu pod maską, a nie widziałem tam żadnego czujnika na kolektorze dolotowym, więc pomyślałem, że masz na myśli jednak przepływkę (G70). Okazało się, że jest on całkiem dobrze ukryty - koło zbiorniczka na płyn spryskiwaczy, tuz przed samą chłodnicą intercolera. Żeby go pomierzyć musiałem go wyjąć, a w tym celu wykręcić zbiornik na płyn spryskiwaczy. Wyjąłem go, obejrzałem i pomierzyłem. Wszystko było OK. Zakręciłem go zpowrotem. Przeczyściłem wtyk WD40 i połączyłem. Po skasowaniu błędu nie pojawił się on już więcej. Odrazu wyczułem więcej mocy pod nogą :). Teraz mogę powiedzieć, że pomimo "tylko" 90KM fajnie chodzi :).
Jeszcze logi po naprawie:
Doładowanie (grupa 011):
Obrazek
Przepływomierz (grupa 003):
Obrazek
Koło 3500 obr/min można zaoobserwować spadek doładowania. Ma ktoś pomysł dlaczego tak może być? Dodam, że zrobiłem parę logów i wszystkie wyglądają mniejwięcej tak samo. Zamieniłem miejscami N18 i N75 (wcześniej zamieniłem N75 na N18 i tak zostawiłęm, a teraz cofnąłem tą zamianę). Nic się nie zmieniło.
s
szymekgd
Forumowicz
Posty: 4280
Rejestracja: 27 lip 2010, 14:22

[1L/1M] Momenty "zasłabnięcia"

Post autor: szymekgd »

Dalej twierdze,ze czujnik temp. doladowania zawsze jest za turbina, albo (tak jak u Ciebie) jest zintegrowany z czujnikiem cisn.dolad. lub tak jak u Mnie osobno, poniewaz mam starsze EDC i czujnik cisn.dolad. siedzi w ECU.

Dla wiekszej czytelnosci wykresow umieszczaj 011 i 003 na jednym wykresie, w tym celu musisz wartosci jednej osi Y (mbar lub mg/H) pomnozyc lub podzielic przez stala tak, zeby obnizyc jeden wykres wzgledem drugiego i umiescic obydwa w jednym.

Ten uskok w doladowaniu przy ok.3,5k to pewnie przeplywka, ktora juz od.3,2k tnie, inna mozliwosc to przycinajace sie kierownice, dorzuc do powyzszych logow 008 gdzie zobaczysz jak zachowuje sie dawka paliwa. Mozesz tez, odlaczyc przeplywke, bedzie stala wartosc powietrza 550, ale sprawdzisz w ten sposob, czy przy wartosci 3,5k bedzie uskok, jezeli tak to turbina do sprawdzenia.
M
Marios
Forumowicz
Posty: 36
Rejestracja: 18 sty 2012, 21:22

[1L/1M] Momenty "zasłabnięcia"

Post autor: Marios »

Logi grupy 008:
Obrazek
Wczoraj je robiłem z podpiętym przepływomierzem. Ale na ich podstawie to chyba nic nie można wywnioskować. Ilość paliwa spada, bo ilość wykrywanego powietrza też jest mniejsza. Trzeba by tak jak piszesz wypiąć przepływkę i wtedy zobaczyć. Narazie i tak nie będę nic z tym robił. Jeżeli to turbo to może mu przejść samo. Do tej pory przecież stało ono w miejscu i nie pracowało. Ja zrobiłem już parę ładnych km, a nie wiadomo jak przedemną. Jak przepływka to poczekam aż ją całkiem wykończę. Z tego co czytałem to do mojego kosztuje 350zł w Intercars i to w dodatku regenerowana.
s
szymekgd
Forumowicz
Posty: 4280
Rejestracja: 27 lip 2010, 14:22

[1L/1M] Momenty "zasłabnięcia"

Post autor: szymekgd »

Jezeli to faktycznie turbo to bieznia kierownic moze sie oczyscic, a przeplywke, jezeli bedziesz pewny diagnozy, mozesz sprobowac wyczyscic, duzych nadzieji bym z tym nie wiazal (bosch), ale gra warta swieczki.
ODPOWIEDZ