[1M] Zawór N75 - jak skutecznie go wyczyścić

Czyli zrób to sam i pochwal sie na forum.
Awatar użytkownika
Sony
Administrator
Posty: 7094
Rejestracja: 20 sty 2009, 20:09
Auto: Seat Toledo 1M
Model: 1.9 TDI ASV++
Lokalizacja: Piotrków Tryb.
Kontakt:

[1M] Zawór N75 - jak skutecznie go wyczyścić

Post autor: Sony »

Witajcie.

Jeśli ktoś z Was ma padnięty zawór N75 to proponuję przed wymianą na nowy spróbować zregenerować stary. Nic Nas to nie kosztuje poza odrobiną poświęconego czasu, a możemy zaoszczędzić jakieś 2 stówki...

Będziemy potrzebować:
1. Cierpliwości
2. Klucza no. 10
3. Płaskiego śrubokręta
4. Kombinerek do cięcia metalu vel. szczypcy :P
5. Kleju "Kropelka" lub podobnego + opaska zaciskowa
6. Wacików do uszu
7. WD40
8. Sprężone powietrze
============================

I. Na wstępie trzeba odłączyć czujnik komputera od zaworu N75. Jak już to zrobimy to do odkręcenia będziemy jeszcze mieć 2 śrubki, poza tym na końcu 3 kable od podciśnienia musimy zdjąć (tutaj właśnie potrzebna jest cierpliwość i przydaje się płaski śrubokręt :D ).
Obrazek

II. Po wyjęciu nasz zawór N75 wygląda mniej więcej tak jak na zdjęciu poniżej... Ja myślałem, że mnie szlag trafi przy zdejmowaniu wężyków, ale najgorsze jest zdjęcie blaszki łączącej korpus z białą górą. Chyba tak to zaprojektowali, żeby kupować nowe N75 :D Można próbować podważać śrubokrętem itd. Ja nie miałem tyle cierpliwości i posłużyłem się szczypcami do cięcia metalu...
Obrazek

III. Po zdjęciu opaski metalowej, możemy zdjąć biały łepek. W jego dolnej części ukaże Nam się coś takiego:
Obrazek

Możecie tutaj zauważyć membranę na tłoczku, należy tą membranę wyjąć razem z tłoczkiem i ostrożnie ją zdjąć.

IV. Wyczyśćcie ładnie środek zaworu (miejsce pracy tłoczka) - ja użyłem do tego celu wacików i wd40... Efekt:
Obrazek

V. U góry tłoczka macie dziurkę, w której jest drugi tłoczek... Musicie dokładnie przeczyścić ten tłoczek w środku. W tym celu wacikiem spróbujcie usunąć zanieczyszczenia najpierw na sucho... Po czym wciśnijcie tłoczek kolejnym wacikiem i wpuszczając trochę wd40, obracajcie wacikiem usuwając brud (zabieg tego typu najlepiej wykonać kilkukrotnie) Po tym zabiegu, należy dmuchnąć w ten tłoczek, powietrze powinno przepływać bardzo ciężko (czyli trzeba mocno dmuchać żeby tłoczek się wcisnął, jeżeli dalej można dmuchać jak w pusta rurkę należy powtórzyć czyszczenie tłoczka z wd40).
Obrazek Obrazek

VI. Teraz wkładamy z powrotem membranę na tłoczek, sam tłoczek możemy jeszcze posmarować wd40 i włożyć do zaworka. Następnie możemy się wziąć za tą białą czapkę, sprawdzić drożność kanałów dolotowych i przeczyścić ewentualnie.

VII. Z racji tego, że metalową opaskę mamy rozłupaną (bynajmniej ja miałem, jak się komuś uda zdjąć normalnie to pokłony do samej ziemi :D ) to należałoby teraz "czapkę" założyć na zaworek i ją przykleić na łączeniu kropelką. Minusem kropelki jest fakt, że później już zaworu raczej nie rozłożymy, ale mamy pewność, że będzie szczelny. Można spróbować innych metod jak, np. miejscowe zgrzanie obudowy + opaska zaciskowa itp.

VIII. Jeżeli wybierzecie wersję z klejem to po jego wyschnięciu możecie nałożyć z powrotem tą metalową obramówkę na zaworek. Ja osobiście ścisnąłem to dodatkowo opaską zaciskową - niestety metalowej odpowiedniej nie miałem, ale trzyma się elegancko ;-)
Obrazek

IX. Po złożeniu zakładamy analogicznie wszystko z powrotem... Śrubki, wężyki (tylko NIE POMYLCIE wężyków :) ), czujnik komputera od N75 i jak wszystko dobrze zrobiliśmy to cieszymy się z działającego zaworu N75 :)

Powodzenia!

P.S. Sprężone powietrze potrzebne jest do tego, żeby czasem przedmuchać to i owo, jak Wam w tłoczku zostaną jakieś kawałeczki z wacików etc. ;)
P.S.2 Nie przekręcajcie czasem kluczyka na zapłon jak już zdejmiecie czujnik komputera od N75, bo komp zapamięta Wam błąd.
Ostatnio zmieniony 05 sty 2015, 17:20 przez Sony, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Pinio Gdynia
Forumowicz
Posty: 79
Rejestracja: 14 sie 2009, 17:56

[1M] Zawór N75 - jak skutecznie go wyczyścić

Post autor: Pinio Gdynia »

zawsze podziwiałem osoby, które wykazują się tak ogromna cierpliwością i jakby nie było wiedzą:) pełny szacunek!
taki piękny dźwięk, nie potrzebna Ci muzyka...
Awatar użytkownika
kajtek110
Forumowicz
Posty: 180
Rejestracja: 20 mar 2010, 17:28

[1M] Zawór N75 - jak skutecznie go wyczyścić

Post autor: kajtek110 »

a czy akumulator trzeba zawsze odłączyc ??? bo ja właśnie dzisiaj się wziąłem za czyszczenie n75 ale właśnie zapomniałem odłączyc aku
Awatar użytkownika
Sony
Administrator
Posty: 7094
Rejestracja: 20 sty 2009, 20:09
Auto: Seat Toledo 1M
Model: 1.9 TDI ASV++
Lokalizacja: Piotrków Tryb.
Kontakt:

[1M] Zawór N75 - jak skutecznie go wyczyścić

Post autor: Sony »

kajtek nie powinno się nic stać pod warunkiem, że nie włączałeś zapłonu.
Awatar użytkownika
kajtek110
Forumowicz
Posty: 180
Rejestracja: 20 mar 2010, 17:28

[1M] Zawór N75 - jak skutecznie go wyczyścić

Post autor: kajtek110 »

nie nie zapłonu nie włączałem,wymontowałem zaworek i zabrałem go do domu i się wziąłem za czyszczenie na kuchennym stole :-D a jutro przed praca zamierzam go wmontowac i dopiero odpalic i sprawdzic czy to coś pomogło
Dzięki za info
Awatar użytkownika
migacz1981
Forumowicz
Posty: 939
Rejestracja: 10 paź 2010, 18:22
Auto: Seat Toledo 1M
Model: 1.9 TDI ASV
Lokalizacja: Wałbrzych - okolice

[1M] Zawór N75 - jak skutecznie go wyczyścić

Post autor: migacz1981 »

Mam 1L TD i tam jest podobny zaworek z którego lecą mi spaliny co radzisz odp.na PW
Awatar użytkownika
golotheone
Forumowicz
Posty: 176
Rejestracja: 26 gru 2010, 21:04
Auto: Seat Toledo 1M
Model: 1.9 TDI ASV
Lokalizacja: OPOLE

[1M] Zawór N75 - jak skutecznie go wyczyścić

Post autor: golotheone »

panowie,miałem okazje i kupiłem "niby" zawór n75 i teraz bardzo was prosze,sprawdzćie gdzie możecie czy to napewno n75,bo jak tak po swojemu szukałem to niby jest to n18,będzie to z czymś kolidowało???
s
szymekgd
Forumowicz
Posty: 4280
Rejestracja: 27 lip 2010, 14:22

[1M] Zawór N75 - jak skutecznie go wyczyścić

Post autor: szymekgd »

Biala glowka=N75, nie ma z drugiej strony nabitego nr czesci?
Awatar użytkownika
kornat
Forumowicz
Posty: 2452
Rejestracja: 13 lis 2009, 21:48
Auto: Seat Toledo 1M
Model: 1.9 TDI AHF
Lokalizacja: Tarnobrzeg

[1M] Zawór N75 - jak skutecznie go wyczyścić

Post autor: kornat »

Jak dla mnie to N75 bo ma białą główkę. A poza tym to N75 czy N18 to to samo więc choćby nawet to można montować i jeździć.
Awatar użytkownika
Sony
Administrator
Posty: 7094
Rejestracja: 20 sty 2009, 20:09
Auto: Seat Toledo 1M
Model: 1.9 TDI ASV++
Lokalizacja: Piotrków Tryb.
Kontakt:

[1M] Zawór N75 - jak skutecznie go wyczyścić

Post autor: Sony »

golotheone, zawór N18 ma zupełnie inne zadanie i reguluje on EGR o ile się nie mylę, więc chyba nie podejdzie zamiast N75 :P

Moim zdaniem to co kupiłeś to właśnie N18 :)
ODPOWIEDZ