[1M] Montaż ringów na zegary

Czyli zrób to sam i pochwal sie na forum.
Awatar użytkownika
Sony
Administrator
Posty: 7094
Rejestracja: 20 sty 2009, 20:09
Auto: Seat Toledo 1M
Model: 1.9 TDI ASV++
Lokalizacja: Piotrków Tryb.
Kontakt:

[1M] Montaż ringów na zegary

Post autor: Sony »

Aby wyjąć zegary należy zaopatrzyć się w śrubokręt krzyżakowy oraz klucz torx (rozmiaru nie pamiętam). Owym torxem wykręcamy dwie śrubki, które są nad zegarami w czarnej maskownicy - blendzie. Następnie należy wyjąć blendę. W tym celu trzeba najpierw wyjąć jej dolną część (jest tam jeden zatrzask), należy pociągnąć za plastik aż zatrzask wyskoczy, następnie zabieramy się za górną część. Tu jest trochę gorzej z wyjęciem, ponieważ trzeba zgiąć ten
plastik na tyle, aby szło wyjąć go z deski rozdzielczej. Blokują trochę elementy, przez które przechodzą śrubki. Na rysunku widać jak ten element wygląda po demontażu. Na końcach są uchwyty, które wchodzą w owe zatrzaski.
Obrazek

Po wyjęciu blendy widzimy dwie śrubki na krzyżaka (pod zegarami), po ich wykręceniu zegary należy wyjąć poprzez wcześniejsze podważenie na samej górze jednej „klamerki”:
Obrazek

Teraz mamy dwie opcje do wyboru - albo wyciągamy całe zegary na wierzch (trzeba odłączyć wiązki przewodów i skasuje się licznik przebiegu dziennego) albo zdejmujemy sam front z zegarów. Wybierając drugą opcję wygląda to tak:
Obrazek

Front, który jest zdjęty najlepiej w środku i na zewnątrz obkleić folią typu stretch (śniadaniowa) co zmniejszy nam adrenalinę podczas posługiwania się klejem typu kropelka. Wierzcie mi, że jest mniejsza presja psychiczna, jeżeli wiemy, że nawet jak klej kapnie to nie uszkodzi nam pleksi.
Obrazek

Gdy front jest zabezpieczony zabieramy się za wkładanie największych elementów do środka. Jest to trochę kłopotliwe, ponieważ trzeba ścisnąć ringi, ale robimy to delikatnie by nie zrobić z nich elipsy. Ja wciskałem je na siłę, delikatnie ruszając na przemian raz ringami raz plastikiem (tym czarnym). Następnie dopasowujemy ringi - jeżeli trochę się ścisnęły to delikatnie je rozciągamy (są dość podatne na te sprawy choć trochę trzeszczą podczas rozciągania). Proponuję robić to z wyczuciem, żeby ich nie uszkodzić. Po dopasowaniu ringów należy otworzyć klej typu kropelka lub podobny i najlepiej stawiając front zegarów w pionie (unikniemy wtedy wypłynięcia kleju poza ringi) delikatnie podkleić brzeg ringów, ale najlepiej od strony gdzie będą przylegały do tarcz zegarów, czyli nie smarować tego kołnierza, który przykrywa rant na zegarach tylko te brzegi, które są widoczne na zdjęciu wyżej. Wystarczy jak przyklei się je w trzech miejscach, łapki mimo wszystko się pokleją więc na to nie ma chyba rady. Ważne jest, żeby przytrzymać ringi do momentu wyschnięcia kleju. Jak w jednym miejscu się przyklei to smarujemy w innym miejscu. Ja robiłem małe punkciki z kleju, nie smarowałem ich po całym obwodzie. Małe ringi to pikuś w porównaniu z dużymi. Po przyklejeniu wszystkich elementów możemy zdjąć folię, która się dosyć dobrze klei do plastiku i najlepiej suchą szmatką wytrzeć pleksi od środka i ewentualnie przetrzeć ringi z śladów linii papilarnych. BTW ja chyba moje jeszcze raz rozbiorę, bo widzę że w dwóch miejscach nie doczyściłem szybki i wnęki zegarów. Gdyby ubrudziły się od kleju ringi to nie ma problemu, po wyschnięciu łatwo idzie go usunąć z nich, więc spokojna głowa. Tak wygląda front po przyklejeniu ringów:
Obrazek

A tak po złożeniu zegarów do kupy:
Obrazek

Złożenie zegarów nie jest trudne. Po ich zamknięciu należy wcisnąć je we wnękę, przykręcić dwie śrubki na dole i włożyć blendę, która wchodzi dość opornie, najlepiej wcisnąć najpierw dół, a później po kolei górę. Najpierw jedno mocowanie śruby przełożyć następnie drugie, później trzeba trafić tymi dwoma górnymi plastikami w zatrzaski nad zegarami, przykręcić dwie torxowe śrubki i jazda się lansować :D

Życzę udanej pracy
PiotrekS

Z wielkimi podziękowaniami dla Leon Club, a w szczególności dla użytkownika PiotrekS, który wykonał powyższy manual.
Awatar użytkownika
koti
Zasłużony
Posty: 1394
Rejestracja: 04 sie 2008, 16:50
Auto: Seat Toledo 1M
Model: 1.9 TDI
Lokalizacja: Grójec

[1M] Montaż ringów na zegary

Post autor: koti »

Skoro manual już jest to ja podzielę się z Wami moimi spostrzeżeniami odnośnie demontażu zegarów.
Po pierwsze należy kierownicę ustawić maksymalnie do dołu i pociągnąć maksymalnie do siebie. Zrobi się o wiele więcej miejsca i spokojnie da się wszystkie elementy wyjąć.
Przy zdejmowaniu plastikowej blendy trzeba użyć trochę siły aby wyskoczył dolny zatrzask. Najlepiej ciągnąc ruszać też trochę na boki.
Sam zatrzask jest to wygięta blaszka w którą wchodzi kawałek plastiku.

Obrazek

Obrazek

Aby wyjąć już samą blendę trzeba najpierw wyjąć lekko dół w później wyginając w dół górną część ciągnąć do siebie. Przeszkadzają trochę uchwyty na śruby.

Na górze zegarów jest zwykły zaczep który trzeba palcem podważyć do góry i zegary ładnie wychodzą.

Obrazek

Można wyjmować cały licznik (po wcześniejszym odłączeniu akumulatora) lub zdjąć sam front. Ja zdejmowałem sam front. Trzyma się od na 8 (jak dobrze pamiętam) zaczepach.

Obrazek

Obrazek

Trzeba trochę pomanewrować zegarami aby odpiąć wszystkie zaczepy, szczególnie te z prawej strony bo przez kabel nie da się dostatecznie wyjąć zegarów z tej strony. Ja wkładałem rękę do środka i krótkim śrubokrętem podważałem zaczepy od tyłu zegarów.
Co do samego montażu ringów.
Moje były ok. 2 mm za wąskie względem otworów i latały w nim nie dając się ładnie ustawić na środku. Podkleiłem je od zewnętrznej strony 4 cienkimi kawałkami taśmy dwustronnej nie odklejając jednej strony. Tak przygotowany ring wciskałem w otwór i jak już ładnie siedział to pęsetą zdejmowałem folię przez co klej łapał plastik już na swoim miejscu. Próbowałem wklejać ze zdjętą folią ale nie dało rady ładnie wcisnąć ringu bo od razu klej łapał. Po wklejeniu wszystkich ringów przejechałem jeszcze rant klejem. Nie polecam lać dużo tego kleju bo może wypłynąć na drugą stronę.
Samo zakładanie wszystkiego w odwrotnej kolejności.
Trochę znowu trzeba pomanwrować zegarami aby założyć front. Trochę przeszkadza przycisk kasowania przebiegu. Ciężko też wchodzi blenda bo trzeba też właściwie ustawić dwa plastiki które wchodzą w otwory nad zegarami. Oczywiście przeszkadzają uchwyty na śruby.

Obrazek

Obrazek

Jak już wszystko skręcamy to cieszymy się nowym wyglądem zegarów.

Obrazek

No i oczywiście raczymy się zasłużonym, zimnym browcem :)
Seat Toledo II, 1.9 TDI 110 KM ASV, 2000r.
Awatar użytkownika
elvis17elvis
Forumowicz
Posty: 85
Rejestracja: 28 mar 2009, 18:36
Kontakt:

[1M] Montaż ringów na zegary

Post autor: elvis17elvis »

no ładnie Panowie. A moze dołaczycie zdjecie jak swieca w nocy? Odbija sie podswietlenie po obwodzie ringów?
Pozdrawiam :)
Awatar użytkownika
Sajrus
Forumowicz
Posty: 45
Rejestracja: 31 maja 2009, 14:54
Kontakt:

[1M] Montaż ringów na zegary

Post autor: Sajrus »

dobra a gdzie te zegary można dostać takie zegary albo ringi ?
Awatar użytkownika
koti
Zasłużony
Posty: 1394
Rejestracja: 04 sie 2008, 16:50
Auto: Seat Toledo 1M
Model: 1.9 TDI
Lokalizacja: Grójec

[1M] Montaż ringów na zegary

Post autor: koti »

Seat Toledo II, 1.9 TDI 110 KM ASV, 2000r.
Awatar użytkownika
Sajrus
Forumowicz
Posty: 45
Rejestracja: 31 maja 2009, 14:54
Kontakt:

[1M] Montaż ringów na zegary

Post autor: Sajrus »

odłączyłes akumlator wcześniej ?
Awatar użytkownika
koti
Zasłużony
Posty: 1394
Rejestracja: 04 sie 2008, 16:50
Auto: Seat Toledo 1M
Model: 1.9 TDI
Lokalizacja: Grójec

[1M] Montaż ringów na zegary

Post autor: koti »

Nie odłączałem. Opis tego co robiłem masz powyżej.
Seat Toledo II, 1.9 TDI 110 KM ASV, 2000r.
a
arek82
Forumowicz
Posty: 9
Rejestracja: 20 lip 2009, 10:01

[1M] Montaż ringów na zegary

Post autor: arek82 »

witam i zwracam sie z prosba o polska instrukcje obslugi do TOLEDO II z gory dziekuje
Łysy82
Awatar użytkownika
Sony
Administrator
Posty: 7094
Rejestracja: 20 sty 2009, 20:09
Auto: Seat Toledo 1M
Model: 1.9 TDI ASV++
Lokalizacja: Piotrków Tryb.
Kontakt:

[1M] Montaż ringów na zegary

Post autor: Sony »

arek82 pisze:witam i zwracam sie z prosba o polska instrukcje obslugi do TOLEDO II z gory dziekuje
a zna kolega coś takiego jak opcja SZUKAJ ?

Zawsze można na SB o takie rzeczy zapytać, jeżeli ma się problem ze znalezieniem ;)

INSTRUKCJA -> viewtopic.php?t=599

Pozdrawiam.
s
staho1977
Forumowicz
Posty: 28
Rejestracja: 22 lip 2009, 13:33
Kontakt:

[1M] Montaż ringów na zegary

Post autor: staho1977 »

Sony i Koti wielkie dzięki za porady w sprawie zegarów i ringów!!!

1godz. i srebrne ringi zamontowane !!!
ODPOWIEDZ