[ALL] Opony - zakup, wymiana itp.

Tematy ogólno-techniczne
ODPOWIEDZ
s
seeker84
Forumowicz
Posty: 535
Rejestracja: 27 paź 2012, 19:06

[ALL] Opony - zakup, wymiana itp.

Post autor: seeker84 »

NED pisze:
seeker84 pisze:To nie o to chodzi, że będzie jeździł tyle, czy tyle.
Chodzi o to, że w razie wypadku ubezpieczyciel może się do tego przyczepić.


Warto przeczytać :arrow:

Indeks prędkości i nośności
a prawo w Polsce

Polskie prawo drogowe dobitnie zakazuje poruszania się pojazdami, w których zamontowane jest ogumienie o niższym indeksie prędkości i nośności niż ten określony przez producenta. Szczególny nacisk kładziony jest na opony letnie. W przypadku zamontowania opon na sezon letnie o niższych indeksach, popełniamy wykroczenie drogowe. Kwestia ta wygląda nieco inaczej w przypadku opon zimowych i jest regulowana Dyrektywą Unii Europejskiej (Dyrektywa 92/23/EWG). Mowa w niej o tym, iż opony zimowe mogą mieć niższy od ustalonego indeks prędkości, jednak nie mniejszy niż wartość Q, odpowiadająca 160 km/h. Montując opony o niższym parametrze obciążenia należy pamiętać o umieszczeniu w widocznym miejscu specjalnej naklejki, informującej o tym fakcie.

Indeks predkosci i nosnosci


Dodam jeszcze:


Indeks prędkości to jedna z najważniejszych cech opony. Informacje o indeksie prędkości można odczytać ze ściany bocznej opony, gdzie jest umieszczony w towarzystwie innym oznaczeń.

Skrótem, który wskazuje na indeks prędkości jest SI – od angielskiego zwrotu „speed index”. Indeks prędkości jest przedstawiony za pomocą litery alfabetu. Wyróżnia się indeksy prędkości od A1 do Y.

Indeks ten informuje o maksymalnej bezpiecznej prędkości, z którą można jechać na danej oponie. Wartość ta jest bezpośrednio związana z wytrzymałością opony. Jazda z wyższą prędkością niż określona w indeksie prędkości doprowadzi do uszkodzenia lub zniszczenia opony. Awaria opony w czasie jazdy może doprowadzić do niebezpiecznego w skutkach wypadku. Pamiętaj również, żeby podczas jazdy zawsze przestrzegać limitów prędkości określonych w przepisach ruchu drogowego.

Nie wolno stosować opon z niższym indeksem prędkości niż zalecane przez producenta. Zasada ta bezwzględnie dotyczy opon letnich. W przypadku opon zimowych, na których samochód zwykle porusza się wolniej niż na oponach letnich, można stosować opony z nieco niższym indeksem prędkości. Pamiętaj jednak, że indeks prędkości jest dokładnie dobierany przez producenta samochodu. Bierze on pod uwagę moc, masę pojazdu i tym podobne cechy. Użytkowanie opon zimowych z zaniżonym indeksem prędkości spowoduje szybsze zużycie opon i inne niż dotychczas reakcje samochodu. UWAGA! Indeks prędkości użytkowanych opon nie może być mniejszy od homologowanego o więcej niż jeden stopień. Dwa stopnie różnicy to absolutnie największa dopuszczalna zmiana. Nie należy również schodzić poniżej indeksu Q. Po zmianie indeksu prędkości stosowanych opon trzeba umieścić w samochodzie odpowiednią naklejkę informującą o tym fakcie.



Tabeli nie znalazłem, ale trafiłem na coś takiego:

http://www.michelin.pl/opony/opony-osob ... -3030-GOO-[car_brands_%28nbpp%29]--S-[%2Bopony%20%2Bseat]&gclid=CKP1rrTmmsECFWTHtAods10Aww&gclsrc=aw.ds#type=type_2&brand=seat&selectedFilter=summer
Awatar użytkownika
irocket
Forumowicz
Posty: 1132
Rejestracja: 03 sie 2013, 12:46
Auto: Seat Toledo 1L
Model: 1.9TDi 1Z
Lokalizacja: Rzeszów / Krosno

[ALL] Opony - zakup, wymiana itp.

Post autor: irocket »

Jakby co, to ja mam Sava Eskimo S3 (nie pamiętam czy z + czy nie) w rozmiarze 185/65 R14, nie narzekałem w tamtym roku, zobaczymy jak teraz będzie. A co do indeksu prędkości to w instrukcji, którą znalazłem, to nie ma ;)
Obrazek
s
seeker84
Forumowicz
Posty: 535
Rejestracja: 27 paź 2012, 19:06

[ALL] Opony - zakup, wymiana itp.

Post autor: seeker84 »

Hm w instrukcji do Toledo 2 na 105 stronie są podane indeksy prędkości dla opon zimowych.
Swoją droga na końcu instrukcji są tabele dla konkretnych silników oraz jest podana max prędkość.
Można do niej dopasować indeks prękości opony.
Ps.
W tabeli 1.9 TDI 110 KM max prędkośc to 215 km/h i nasuwa się pytanie...w takim razie po co na liczniku umieścili 240?
Wzięli pod uwagę jazdę z górki i z wiatrem? ;P
Awatar użytkownika
irocket
Forumowicz
Posty: 1132
Rejestracja: 03 sie 2013, 12:46
Auto: Seat Toledo 1L
Model: 1.9TDi 1Z
Lokalizacja: Rzeszów / Krosno

[ALL] Opony - zakup, wymiana itp.

Post autor: irocket »

robili widocznie takie liczniki. w 1l 90km maks prędkość to 188 a licznik do 220
Obrazek
Awatar użytkownika
vwir
Zasłużony
Posty: 2838
Rejestracja: 20 lis 2009, 09:58
Auto: DS5, Leaf
Model: 2.0HDI, EE
Lokalizacja: okolice Krosna

[ALL] Opony - zakup, wymiana itp.

Post autor: vwir »

seeker84 pisze:Hm w instrukcji do Toledo 2 na 105 stronie są podane indeksy prędkości dla opon zimowych.
Swoją droga na końcu instrukcji są tabele dla konkretnych silników oraz jest podana max prędkość.
Można do niej dopasować indeks prękości opony.
Ps.
W tabeli 1.9 TDI 110 KM max prędkośc to 215 km/h i nasuwa się pytanie...w takim razie po co na liczniku umieścili 240?
Wzięli pod uwagę jazdę z górki i z wiatrem? ;P


To chyba ich zdrowo poniosło. Na pięciobiegowej seryjnej skrzyni? Przecież nawet po chipie to jest średnio możliwe, bo obroty będą kosmiczne. Kiedyś się spotkałem z jakimiś tabelami i tam było bodajże 196km/h dla 110KM TDI. I to ma znacznie większy sens.
Awatar użytkownika
leeon
Forumowicz
Posty: 421
Rejestracja: 29 lip 2010, 20:41
Auto: Seat Toledo 1M
Model: 1.9 TDI ASV
Lokalizacja: Rzeszów

[ALL] Opony - zakup, wymiana itp.

Post autor: leeon »

vwir pisze: Kiedyś się spotkałem z jakimiś tabelami i tam było bodajże 196km/h dla 110KM TDI. I to ma znacznie większy sens.

Z takimi parametrami i ja się spotkałem (w tabeli i na drodze :D)

Pozwole sobie zadać pytanie, znalazlem oferte opon zimowych Fulda 205/60/16 XL (wzmacniane - xl to mniej niż C wystepujace w busach). Czy bedzie odczuwalna jakas roznica na takich gumach?

Pozdrawiam ;)
Awatar użytkownika
vwir
Zasłużony
Posty: 2838
Rejestracja: 20 lis 2009, 09:58
Auto: DS5, Leaf
Model: 2.0HDI, EE
Lokalizacja: okolice Krosna

[ALL] Opony - zakup, wymiana itp.

Post autor: vwir »

No, już wiem, o co chodzi. To są dane dla 1.9TDI o mocy 110kW, a nie KM. Innymi słowy 150KM, czyli ARL. Z tym się zgodzę. Tutaj dokładne dane:

1.9 TDI R4/8 1,896 66 (90) / 4,000 210 / 1,900 AGR / ALH 180 1999–2003
1.9 TDI R4/8 1,896 81 (110) / 4,150 235 / 1,900 AHF / ASV 193 1999–2004
1.9 TDI PD R4/8 1,896 96 (130) / 4,000 310 / 1,900 ASZ 205 2003–2004
1.9 TDI PD R4/8 1,896 110 (150) / 4,000 320 / 1,900 ARL 215 2000–2004
s
seeker84
Forumowicz
Posty: 535
Rejestracja: 27 paź 2012, 19:06

[ALL] Opony - zakup, wymiana itp.

Post autor: seeker84 »

Faktycznie.
Mój błąd ;)
m
mat_282
Forumowicz
Posty: 140
Rejestracja: 09 kwie 2012, 13:50

[ALL] Opony - zakup, wymiana itp.

Post autor: mat_282 »

Ja chciałem wszystkich przestrzegać przed tymi oponami http://allegro.pl/205-55r16-opony-biezn ... absContent


Skusilem się na nie 2 lata temu i w pierwszą zimę na śniegu były super ale wyły niemiłosiernie i opory masakryczne miały ( 1.9tdi 110km palił grubo ponad 7l na nich) w zeszła zimę to była totalna ttragedia . Opony zrobiły się takie twarde ze były twardsze od letnich Continental sport contayct 3 225/45/17. Nie był to pojedynczy przypadek bo kupiliśmy z kumplami 3kpl i w każdym było to samo. Na śniegu zero przyczepności i na mokrym to samo. Całe auto plywalo. W drugim aucie mam frigo 2 i takie też opony wczoraj zakupiłem do Toledo. Zapłaciłem po 205zł/ szt za 205/55/16.
„Nadsterowność wzbudza strach w pasażerach. Podsterowność – w kierowcy”
g
ghul17
Forumowicz
Posty: 184
Rejestracja: 23 lut 2013, 18:09
Auto: Seat Toledo 1M
Model: 1.9 TDI
Lokalizacja: Wojnicz Małopolska

[ALL] Opony - zakup, wymiana itp.

Post autor: ghul17 »

od kad szwagrowi wybuchła na autostradzie opona zimowa bieznikowana to ja dziekuje w tym temacie.kupiłem rok temu nokiana lecz nie było ostrej zimy by je faktycznie sprawdzic
ODPOWIEDZ