NED pisze:seeker84 pisze:To nie o to chodzi, że będzie jeździł tyle, czy tyle.
Chodzi o to, że w razie wypadku ubezpieczyciel może się do tego przyczepić.
Warto przeczytać
Indeks prędkości i nośności
a prawo w Polsce
Polskie prawo drogowe dobitnie zakazuje poruszania się pojazdami, w których zamontowane jest ogumienie o niższym indeksie prędkości i nośności niż ten określony przez producenta. Szczególny nacisk kładziony jest na opony letnie. W przypadku zamontowania opon na sezon letnie o niższych indeksach, popełniamy wykroczenie drogowe. Kwestia ta wygląda nieco inaczej w przypadku opon zimowych i jest regulowana Dyrektywą Unii Europejskiej (Dyrektywa 92/23/EWG). Mowa w niej o tym, iż opony zimowe mogą mieć niższy od ustalonego indeks prędkości, jednak nie mniejszy niż wartość Q, odpowiadająca 160 km/h. Montując opony o niższym parametrze obciążenia należy pamiętać o umieszczeniu w widocznym miejscu specjalnej naklejki, informującej o tym fakcie.
Indeks predkosci i nosnosci
Dodam jeszcze:
Indeks prędkości to jedna z najważniejszych cech opony. Informacje o indeksie prędkości można odczytać ze ściany bocznej opony, gdzie jest umieszczony w towarzystwie innym oznaczeń.
Skrótem, który wskazuje na indeks prędkości jest SI – od angielskiego zwrotu „speed index”. Indeks prędkości jest przedstawiony za pomocą litery alfabetu. Wyróżnia się indeksy prędkości od A1 do Y.
Indeks ten informuje o maksymalnej bezpiecznej prędkości, z którą można jechać na danej oponie. Wartość ta jest bezpośrednio związana z wytrzymałością opony. Jazda z wyższą prędkością niż określona w indeksie prędkości doprowadzi do uszkodzenia lub zniszczenia opony. Awaria opony w czasie jazdy może doprowadzić do niebezpiecznego w skutkach wypadku. Pamiętaj również, żeby podczas jazdy zawsze przestrzegać limitów prędkości określonych w przepisach ruchu drogowego.
Nie wolno stosować opon z niższym indeksem prędkości niż zalecane przez producenta. Zasada ta bezwzględnie dotyczy opon letnich. W przypadku opon zimowych, na których samochód zwykle porusza się wolniej niż na oponach letnich, można stosować opony z nieco niższym indeksem prędkości. Pamiętaj jednak, że indeks prędkości jest dokładnie dobierany przez producenta samochodu. Bierze on pod uwagę moc, masę pojazdu i tym podobne cechy. Użytkowanie opon zimowych z zaniżonym indeksem prędkości spowoduje szybsze zużycie opon i inne niż dotychczas reakcje samochodu. UWAGA! Indeks prędkości użytkowanych opon nie może być mniejszy od homologowanego o więcej niż jeden stopień. Dwa stopnie różnicy to absolutnie największa dopuszczalna zmiana. Nie należy również schodzić poniżej indeksu Q. Po zmianie indeksu prędkości stosowanych opon trzeba umieścić w samochodzie odpowiednią naklejkę informującą o tym fakcie.
Tabeli nie znalazłem, ale trafiłem na coś takiego:
http://www.michelin.pl/opony/opony-osob ... -3030-GOO-[car_brands_%28nbpp%29]--S-[%2Bopony%20%2Bseat]&gclid=CKP1rrTmmsECFWTHtAods10Aww&gclsrc=aw.ds#type=type_2&brand=seat&selectedFilter=summer