Wczoraj zauważyłem dość niepokojące objawy w moim Toledo AHF.
Otóż na biegu jałowym, np. stojąc na światłach momentami czuć, że pojawia się bardzo duże obciążenie na silniku, delikatnie spada wskazówka na obrotomierzu, wszystkie światła, łącznie z deską rozdzielczą delikatnie przygasają a spalanie chwilowe wzrasta z 0,5l/h fo 0,9l/h. Całość trwa od 1 do 2s. po czym ustępuje i po jakimś czasie znów się powtarza. Wszystko dzieje się przy włączonej klimie, bez niej jest ok.
Po zaglądnięciu pod maskę zauważyłem, że dzieje się to kiedy załączają się wentylatory, a dodatkowo z układu paska wielorowkowego dochodzi szmeranie.
Oczywiście zajrzałem do mechanika od razu i powiedział, że "to normalne", że silnik dostaje obciążenia i tak się dzieje, ewentualnie wymienić można napinacz paska.
Osobiście może nie jestem posiadaczem toledo od dawna, bo nieco ponad rok, ale nie dam sobie wmówić, że tak się zawsze działo i stąd moje pytanie: jak sądzicie wymiana samego napinacza rozwiąże sprawę? Możliwe, żeby on powodował taki opór? Ja osobiście podejrzewałem raczej, może to być np. alternator albo jakieś łożyskosprężarki albo mały wentylator od klimy.
Nie wiem czy to zbieg okoliczności, czy rzeczywiście mogło mieć wpływ na całą sytuację, ale w ten sam dzień przed zauważeniem usterki podpinaliśmy kumpla samochód pod akumulator, bo mu nie chciał odpalić i dość dużo kręcił, co swoją drogą nie dało żadnego skutku - nie odpalił mu samochód.
Będę wdzięczny za wszelkie sugestie, a może ktoś z Was miał podobną sytuację.
U mnie też spadają obroty przez chwile jak załącza się wentylator chłodnicy,w twoim przypadku włącza się 2 bieg wentylatora przez co jest duży pobór prądu alternator obciąża silnik i spadają obroty,czyli wszystko jest ok.
Możesz sobie sprawdzić ładowanie na akumulatorze miernikiem lub na climatronic przytrzymaj obieg wewnętrzny i strzałkę do góry następnie kod chyba 20 albo 21 i zatwierdź obiegiem wewnętrznym i możesz teraz sprawdzić napięcie sprężarki.
@szymekgd - mam cichą nadzieję, że to jednak nie sprężarka, wymieniana rok temu. Co do sprawdzenia ładowania na akumulatorze (może głupie pytanie, ale człowiek cały czas się uczy:)) sprawdzić normalnie miernikiem na klemach?
Danielek. - dzięki wielkie za pomoc. Sprawdzę za pomocą climatornica i wrzucę co mi wyszło. A co do drugiego włączania się od razu drugiego biegu, to tak powinno być, czy mam przepalony jakiś opornik na wentylatorze?
Wczoraj jeden chodził non stop a drugi się załączał (i w tedy powstawało obciążenie), a dziś gdzie temperatura rano nie była jeszcze wysoka oba załączały się chwilowo i wyłączały.
[ Dodano: 2014-09-09, 10:04 ] Sprawdziłęm napięcie:
po odpaleniu - 14V
przy załączeniu się wentylatora - 13,78V
Spadek nie jest jakiś duży, ale patrząc na światła widać wyraźnie jak przygasają
Ostatnio zmieniony 09 wrz 2014, 10:49 przez Jarekk, łącznie zmieniany 1 raz.
Poprawcie mnie jeśli się mylę, ale przy załączonej sprężarce wentylatory nigdy nie powinny się wyłączać. Napięcie łapie się w normie (dolna granica to właśnie 13,8V) ale jak dla mnie to dziwne masz to zachowanie wentylatorów.
vwir pisze:ale przy załączonej sprężarce wentylatory nigdy nie powinny się wyłączać
Powinny pracować na 1 biegu. Ostatnio w innym wątku kolega umieścił schemat i z niego wynika,że pomimo osobnych wtyczek poszczególne biegi wentylatorów są połączone z sobą równolegle (załączają się razem), czyli sytuacja
Jarekk pisze:Wczoraj jeden chodził non stop a drugi się załączał
@szymekgg
Sądzisz w takim razie, że np w wentylatorze od klimy (mniejszym) padł pierwszy bieg i załącza się gwałtownie od razu drugi powodując nagłe, duże obciążenie?
Sprawdź na krótko biegi w obydwu wiatrakach, tak jak napisał vwir nie powinny one się wyłączać przy załączonej klimie, do tego wygrzeb i obejrzyj nieszczęsny sterownik wentylatorów, sprawdź błędy w ecu i climatronicu
Opierając się na wiadomościach z netu klima nie załączy się/ lub wyłączy (rozłączy sprzęgiełko) po chwili jeżeli nie działa 1 bieg małego wentylatora, drugi bieg załącza się po przekroczeniu ok. 95st. temp.płynu, ciśnienia czynnika, więc nie załączy się z powodu uszkodzenia pierwszego...