Bardzo duże chwilowe obciążenie silnika

Wszystko o silnikach wysokoprężnych
J
Jarekk
Forumowicz
Posty: 15
Rejestracja: 12 maja 2013, 17:02

Bardzo duże chwilowe obciążenie silnika

Post autor: Jarekk »

Witam wszystkich!

Wczoraj zauważyłem dość niepokojące objawy w moim Toledo AHF.
Otóż na biegu jałowym, np. stojąc na światłach momentami czuć, że pojawia się bardzo duże obciążenie na silniku, delikatnie spada wskazówka na obrotomierzu, wszystkie światła, łącznie z deską rozdzielczą delikatnie przygasają a spalanie chwilowe wzrasta z 0,5l/h fo 0,9l/h. Całość trwa od 1 do 2s. po czym ustępuje i po jakimś czasie znów się powtarza. Wszystko dzieje się przy włączonej klimie, bez niej jest ok.

Po zaglądnięciu pod maskę zauważyłem, że dzieje się to kiedy załączają się wentylatory, a dodatkowo z układu paska wielorowkowego dochodzi szmeranie.

Oczywiście zajrzałem do mechanika od razu i powiedział, że "to normalne", że silnik dostaje obciążenia i tak się dzieje, ewentualnie wymienić można napinacz paska.
Osobiście może nie jestem posiadaczem toledo od dawna, bo nieco ponad rok, ale nie dam sobie wmówić, że tak się zawsze działo i stąd moje pytanie: jak sądzicie wymiana samego napinacza rozwiąże sprawę? Możliwe, żeby on powodował taki opór? Ja osobiście podejrzewałem raczej, może to być np. alternator albo jakieś łożyskosprężarki albo mały wentylator od klimy.

Nie wiem czy to zbieg okoliczności, czy rzeczywiście mogło mieć wpływ na całą sytuację, ale w ten sam dzień przed zauważeniem usterki podpinaliśmy kumpla samochód pod akumulator, bo mu nie chciał odpalić i dość dużo kręcił, co swoją drogą nie dało żadnego skutku - nie odpalił mu samochód.

Będę wdzięczny za wszelkie sugestie, a może ktoś z Was miał podobną sytuację.
s
szymekgd
Forumowicz
Posty: 4280
Rejestracja: 27 lip 2010, 14:22

Bardzo duże chwilowe obciążenie silnika

Post autor: szymekgd »

Skoro dzieje się to przy klimie to przyjrzyj się sprężarce. masz tam sprzęgiełko, ładowanie akumulatora też możesz sprawdzić...
Michal
Awatar użytkownika
Danielek.
Forumowicz
Posty: 1853
Rejestracja: 11 kwie 2011, 21:34
Auto: Seat Toledo 1M
Model: 1.9
Lokalizacja: WA

Bardzo duże chwilowe obciążenie silnika

Post autor: Danielek. »

U mnie też spadają obroty przez chwile jak załącza się wentylator chłodnicy,w twoim przypadku włącza się 2 bieg wentylatora przez co jest duży pobór prądu alternator obciąża silnik i spadają obroty,czyli wszystko jest ok.
Możesz sobie sprawdzić ładowanie na akumulatorze miernikiem lub na climatronic przytrzymaj obieg wewnętrzny i strzałkę do góry następnie kod chyba 20 albo 21 i zatwierdź obiegiem wewnętrznym i możesz teraz sprawdzić napięcie sprężarki.
J
Jarekk
Forumowicz
Posty: 15
Rejestracja: 12 maja 2013, 17:02

Bardzo duże chwilowe obciążenie silnika

Post autor: Jarekk »

@szymekgd - mam cichą nadzieję, że to jednak nie sprężarka, wymieniana rok temu. Co do sprawdzenia ładowania na akumulatorze (może głupie pytanie, ale człowiek cały czas się uczy:)) sprawdzić normalnie miernikiem na klemach?

Danielek. - dzięki wielkie za pomoc. Sprawdzę za pomocą climatornica i wrzucę co mi wyszło. A co do drugiego włączania się od razu drugiego biegu, to tak powinno być, czy mam przepalony jakiś opornik na wentylatorze?
Awatar użytkownika
vwir
Zasłużony
Posty: 2838
Rejestracja: 20 lis 2009, 09:58
Auto: DS5, Leaf
Model: 2.0HDI, EE
Lokalizacja: okolice Krosna

Bardzo duże chwilowe obciążenie silnika

Post autor: vwir »

Po zaglądnięciu pod maskę zauważyłem, że dzieje się to kiedy załączają się wentylatory, a dodatkowo z układu paska wielorowkowego dochodzi szmeranie.


Nie rozumiem. Przy klimie włączonej non-stop zdarza Ci się, że wentylatory są wyłączone?
J
Jarekk
Forumowicz
Posty: 15
Rejestracja: 12 maja 2013, 17:02

Bardzo duże chwilowe obciążenie silnika

Post autor: Jarekk »

Wczoraj jeden chodził non stop a drugi się załączał (i w tedy powstawało obciążenie), a dziś gdzie temperatura rano nie była jeszcze wysoka oba załączały się chwilowo i wyłączały.

[ Dodano: 2014-09-09, 10:04 ]
Sprawdziłęm napięcie:
po odpaleniu - 14V
przy załączeniu się wentylatora - 13,78V
Spadek nie jest jakiś duży, ale patrząc na światła widać wyraźnie jak przygasają :-?
Ostatnio zmieniony 09 wrz 2014, 10:49 przez Jarekk, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
vwir
Zasłużony
Posty: 2838
Rejestracja: 20 lis 2009, 09:58
Auto: DS5, Leaf
Model: 2.0HDI, EE
Lokalizacja: okolice Krosna

Bardzo duże chwilowe obciążenie silnika

Post autor: vwir »

Poprawcie mnie jeśli się mylę, ale przy załączonej sprężarce wentylatory nigdy nie powinny się wyłączać. Napięcie łapie się w normie (dolna granica to właśnie 13,8V) ale jak dla mnie to dziwne masz to zachowanie wentylatorów.
s
szymekgd
Forumowicz
Posty: 4280
Rejestracja: 27 lip 2010, 14:22

Bardzo duże chwilowe obciążenie silnika

Post autor: szymekgd »

vwir pisze:ale przy załączonej sprężarce wentylatory nigdy nie powinny się wyłączać


Powinny pracować na 1 biegu. Ostatnio w innym wątku kolega umieścił schemat i z niego wynika,że pomimo osobnych wtyczek poszczególne biegi wentylatorów są połączone z sobą równolegle (załączają się razem), czyli sytuacja
Jarekk pisze:Wczoraj jeden chodził non stop a drugi się załączał

nie powinna mieć miejsca.
Michal
J
Jarekk
Forumowicz
Posty: 15
Rejestracja: 12 maja 2013, 17:02

Bardzo duże chwilowe obciążenie silnika

Post autor: Jarekk »

@szymekgg
Sądzisz w takim razie, że np w wentylatorze od klimy (mniejszym) padł pierwszy bieg i załącza się gwałtownie od razu drugi powodując nagłe, duże obciążenie?
s
szymekgd
Forumowicz
Posty: 4280
Rejestracja: 27 lip 2010, 14:22

Bardzo duże chwilowe obciążenie silnika

Post autor: szymekgd »

Jarekk,

Sprawdź na krótko biegi w obydwu wiatrakach, tak jak napisał vwir nie powinny one się wyłączać przy załączonej klimie, do tego wygrzeb i obejrzyj nieszczęsny sterownik wentylatorów, sprawdź błędy w ecu i climatronicu

Opierając się na wiadomościach z netu klima nie załączy się/ lub wyłączy (rozłączy sprzęgiełko) po chwili jeżeli nie działa 1 bieg małego wentylatora, drugi bieg załącza się po przekroczeniu ok. 95st. temp.płynu, ciśnienia czynnika, więc nie załączy się z powodu uszkodzenia pierwszego...
Michal
ODPOWIEDZ