[1M] Zasilanie radia CB

Czyli zrób to sam i pochwal sie na forum.
s
spec
Forumowicz
Posty: 842
Rejestracja: 27 sty 2010, 20:44
Auto: Seat Toledo 1M
Model: 1.9 TDI
Lokalizacja: Rzeszów

[1M] Zasilanie radia CB

Post autor: spec »

Tak jak obiecałem opisuje mój montaż. Założenie było proste - jak najmniej widoczna instalacja. Zdjęcia są jakie są ale miałem tylko telefon pod ręką.
Radio kupiłem z przylutowaną wtyczką do zapalniczki.Fajne rozwiązanie jeśli przenosimy radio z samochodu do samochodu.
Niestety montaż dodatkowego gniazda zapalniczki w tej małej kieszonce po lewej stronie jest nie możliwy z powodu braku miejsca. Radia nie chciałem montować na stałe gdyż już raz próbowali mi buchnąć samochód i jestem pod tym względem teraz przewrażliwiony. Do połączenia przewodów użyłem opisanych już tutaj molexów. Mają one kilka cech:
-łatwo dostępne,
-mały wymiar,
-od razu + i - jest podłączony w jeden wtyczce,
-nie da się ich źle wpiąć i pomylić biegunów.
Potrzebujemy jednej pary tj. wtyczki i gniazdka ale ja użyłem trzech o czym będzie dalej.
Wtyczki możemy wziąć na przykład z przejściówek zasilających dla dysków SATA:

A gniazdka od starego zasilacza komputerowego:

Ewentualnie można podejść do elektronicznego i zakupić nowe obudowy wtyczek i piny.
Z rozebraniem tego nie ma zbyt wielu problemów:

Nie będę się rozpisywał na ten temat bo nie sposób źle to zrobić :-)
Wyciągamy stare kable, zagniatamy nowe, wpinamy w kostki i gotowe. Oczywiście pamiętamy o kolorach przewodów.
Ja użyłem dwóch żeńskich i jedną męską końcówkę aby móc w razie czego podpiąć wtyk zapalniczki. O tak:

Lub naszą wtyczkę z przewodami, które podepniemy pod instalacje samochodu:

Jeżeli to już mamy gotowe możemy przetestować czy radio działa podłączone do zapalniczki. Następnie bierzemy się za ściąganie plastiku pod kierownicą. Trzyma się on na chyba 7 śrubach torx. 4 jest koło bezpieczników a żeby zobaczyć resztę trzeba włożyć głowę pod kierownicę. Po odkręceniu pociągamy lekko i plastik się odpina. Odpinany kostki do włącznika świateł i regulacji i mamy taki oto obraz:

Miernik w dłoń i już wiemy gdzie jest plus gdzie masa. Jako, że nie miałem złączek oczkowych pod ręką to końcówki przewodów ocynowałem i przykręciłem nakrętką. Na czerwono zaznaczyłem podpięcie przewodów a na niebiesko którędy puściłem kabel antenowy.
Sprawdzałem wszystkie łącza i na wszystkich jest 12V na wyłączonym silniku i 14V na włączonym i stwierdziłem że można podpinać pod każdą śrubę. Dla pewności sprawdziłem czy radio nie będzie łapać szumów ale wszystko było w porządku nieważne gdzie podpiąłem.
Niestety nie mam zdjęcia plastiku ale opiszę jak wierciłem otwór. Użyłem wiertła piórowego - 20. A dlaczego takie? Ponieważ mieści się przez otwór przez nie wywiercony wtyczka od anteny ale jest na tyle mały, że nie mieści się przez nie molex dzięki czemu gdy radio nie będzie podpięte wtyczka nie wpadnie nam przez dziurę do środka. Miejsce wiercenia otworu jest zależne od radia. Ja zrobiłem tak aby radio jak najbardziej się schowało dlatego otwór wywierciłem w taki sposób aby radio weszło w niego gniazdem antenowym - nie rusza się przez to a dodatkowo jest ten 1cm głębiej.
Efekt końcowy:

Przewód antenowy schowałem pod lewym progiem - nie trzeba go wypinać, wystarczy lekko odgiąć i wsunąć przewód. Antena to Sirio Omega 27 Black na dużym magnesie zamontowana po lewej stronie klapy. Anteną zamontowałem tak aby przy otwieraniu bagażnika opierała się na czarnej rynience na dachu przez co nie rysuje dachu.
Antenę tą można pochylać co bardzo przydaje się przy montażu. Dupka w naszych seatach jest zaokrąglona i po zamontowaniu anteny ucieka ona w lewą stronę - im dłuższa antena tym gorzej to wygląda. W sirio możemy ją ustawić do pionu :)
Awatar użytkownika
Koszi
Forumowicz
Posty: 540
Rejestracja: 25 sie 2012, 21:30

[1M] Zasilanie radia CB

Post autor: Koszi »

Nie wiedziałem gdzie to napisać ale tutaj może będzie odpowiednie miejsce.
Też u siebie zamontowałem radyjko już jakiś czas temu wg opisu spec, prawie ;)
Plus podpiąłem nie tak jak spec lecz jedno gniazdo obok po lewej stronie:

Obrazek

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us

Wsio było ok do momentu kiedy podpiąłem dzienne ledy.
I teraz muszę dość mocno skręcać squelch aby wyeliminować szumy.
Dzienne mam podpięte tak jak tutaj: viewtopic.php?p=81639#81639

Teraz pytanie do was.
Gdzie i jak przepiąć dzienne bądź CB aby jedno z drugim się nie gryzło?
Przekaźnik pod który podpiąłem dzienne bierze zasilanie akurat z tego miejsca co mam podpięte CB?
Wiem że najlepiej byłoby pociągnąć kabel do CB prosto z aku, tak miałem podpięte CB w poprzednim aucie.
Jest gdzieś miejsce na ścianie grodziowej gdzie można swobodnie przeciągnąć kabel do wnętrza auta??

[ Dodano: 2013-11-26, 09:17 ]
Nikt nie jest w stanie mi pomóc ????
s
spec
Forumowicz
Posty: 842
Rejestracja: 27 sty 2010, 20:44
Auto: Seat Toledo 1M
Model: 1.9 TDI
Lokalizacja: Rzeszów

[1M] Zasilanie radia CB

Post autor: spec »

Jest na ścianie miejsce, sam mam puszczony tam kabel od wzmacniacza. Z tego co pamiętam jest to okrągła gumowa uszczelka (wielkości 2 zł) nad pedałem hamulca.

Ja CB nieco przerobiłem i podłączyłem pod zasilanie po kluczyku. Za dużo razy zostawiłem włączone :-)
Awatar użytkownika
Koszi
Forumowicz
Posty: 540
Rejestracja: 25 sie 2012, 21:30

[1M] Zasilanie radia CB

Post autor: Koszi »

spec pisze:Jest na ścianie miejsce, sam mam puszczony tam kabel od wzmacniacza. Z tego co pamiętam jest to okrągła gumowa uszczelka (wielkości 2 zł) nad pedałem hamulca

Właśnie o coś takiego mi chodziło.
Czyli mam rozumieć że mam tego szukać pod pompą abs??
Awatar użytkownika
kornat
Forumowicz
Posty: 2452
Rejestracja: 13 lis 2009, 21:48
Auto: Seat Toledo 1M
Model: 1.9 TDI AHF
Lokalizacja: Tarnobrzeg

[1M] Zasilanie radia CB

Post autor: kornat »

Ściągnij plastik za homoseksualistami oraz odchyl wykładzinę to zobaczysz. Od komory silnika to on jest pod serwem jak dobrze pamiętam.
spec pisze:Ja CB nieco przerobiłem i podłączyłem pod zasilanie po kluczyku. Za dużo razy zostawiłem włączone :-)

Jak cofniesz kluczyk do pozycji 0 to się radio wyłącza czy dopiero jak wyciągniesz?
s
spec
Forumowicz
Posty: 842
Rejestracja: 27 sty 2010, 20:44
Auto: Seat Toledo 1M
Model: 1.9 TDI
Lokalizacja: Rzeszów

[1M] Zasilanie radia CB

Post autor: spec »

Koszi, nie to wyżej jest i bardziej po środku. Znajdziesz bez problemów.

kornat, jak wyciągnę. Działa tak jak radio FM. Na postoju można posłuchać.
Awatar użytkownika
kornat
Forumowicz
Posty: 2452
Rejestracja: 13 lis 2009, 21:48
Auto: Seat Toledo 1M
Model: 1.9 TDI AHF
Lokalizacja: Tarnobrzeg

[1M] Zasilanie radia CB

Post autor: kornat »

spec, gdzieś się podpiął? Bo patrzyłem na pierwszy z lewej w tych zaciskach i tam napięcie znika po cofnięciu kluczyka.
Awatar użytkownika
DzieX
Administrator
Posty: 3224
Rejestracja: 22 cze 2011, 09:58
Auto: Seat
Model: Toledo 1M
Lokalizacja: Nadarzyn
Kontakt:

[1M] Zasilanie radia CB

Post autor: DzieX »

Drugi, trzeci. Pierwszy to + po zapłonie.
SEAT Toledo .:R32 4x4: forum facebook blog | VW Polo | RENAULT Laguna | SEAT Leon
Awatar użytkownika
kornat
Forumowicz
Posty: 2452
Rejestracja: 13 lis 2009, 21:48
Auto: Seat Toledo 1M
Model: 1.9 TDI AHF
Lokalizacja: Tarnobrzeg

[1M] Zasilanie radia CB

Post autor: kornat »

Mi właśnie chodzi po zapłonie ale aby było jak radioodtwarzacz, który się wyłącza po wyciągnięciu kluczyka a nie po cofnięciu go w pozycję zero.

[ Dodano: 2013-11-27, 16:54 ]
Ja potrzebuję kabla ze styku S
s
spec
Forumowicz
Posty: 842
Rejestracja: 27 sty 2010, 20:44
Auto: Seat Toledo 1M
Model: 1.9 TDI
Lokalizacja: Rzeszów

[1M] Zasilanie radia CB

Post autor: spec »

Podpinałem się w skrzynce bezpieczników, już nie pamiętam dokładnie jaki numer ale przewód był grubszy.
ODPOWIEDZ