Witam,
Ostatnio zamontowałem w swoim Tolku EDS (w seacie zwany EDL). Generalnie jest to tzw. elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego. Działanie układu polega na tym, że jeśli ruszamy na śliskim to najczęściej jedno koło traci przyczepność i kręci się szybko, a drugie stoi w miejscu. Ukłąd ten wyhamowuje obracające się w miejscu koło i dzięki temu więcej momentu obrotowego jest przekazywane na koło o lepszej przyczepności do podłoża.
Nie jest to układ ASR, który dodatkowo 'ujmuje gazu'.
Generalnie robiłem to na pompie ABS typu MARK20 i takiej też pompy tyczy się ta instrukcja. W tolku występuje też MARK60. Można je rozróżnić tym, że jeśli zerkniemy na pompę od ABS i ma czarny cylinder skierowany do góry to jest to pompa MARK20. Jeśli w bok to jest to MARK60.
Generalnie cała operacja polega na wymianie pompy i zakodowaniu jej. W tolku występują dwie pompy MARK20, które mają tylko ABS, bez EDS: 1J0907379G lub 1J0907379P.
Jeśli mamy pompę 1J0907379G to kupujemy pompę 1J0907379H. Jeśli mampy pompę 1J0907379P to kupujemy pompę 1J0907379Q.
Wymiana: demontujemy obudowę filtra powietrza. Ukaże nam się taki widok:
Pompa ma 6 wyjść w lewo, jak na fotce. 4 z nich to przewody prowadzące do kół, w pozostałe prowadzą do pompy hamulcowej. Odkręcamy wszystkie te przewody. 2 górne musimy dać ciut wyżej, żeby z nich nie kapało. Następnie odszukuje 3 śruby mocujące pompę do wspornika. Wszystkie są od góry pompy. Trudno je wykręcić, ale da się
Następnie odpinamy elektrykę. Żeby to zrobić, musimy wysunąc plastik z boku złącza, jak na fotce:
Następnie montujemy nową pompę i przykręcamy przewody. Później odpowietrzamy. Ja robiłem standardowe odpowietrzenie w 2 osoby (jedna pompuje, druga odpowietrza odpowietrzniki). Montujemy z powrotem obudowę filtra powietrza.
Następnie kodowanie. Uruchamiamy VAGa i wybieramy odpowiednie kodowanie. Tutaj jest lista kodów w zależności od silnika:
03604 ABS/EDS (1J0907379 E/H - MKB: AHW/AKQ/APE/AGP/AXP)
03504 ABS/EDS (1J0907379 Q - MKB: AHW/AKQ/APE/AGP/AXP)
13504 ABS/EDS (MKB: AEH/AKL/APF/AGN/AGU/AQA/ARZ/APK/AQY/AGZ/AQP/ATN/AUS/AUE)
03304 ABS/EDS (MKB: AQM)
13304 ABS/EDS (MKB: AGR/ALH/AHF/ASV/AJM/ATD/AUY/ARL)
13504 ABS/EDS (MKB: Mexiko ALH/AHF)
13504 ABS/EDS (Haldex - 1J0907379 L/AA/AG - MKB: AGN/AGZ/AQP/AGR/AJM/ARL/AUE/ATD/AUY)
W moim przypadku (silnik AHF) było to 13304.
Wyjeżdżmy na śliską nawierzchnię (najlepiej żeby jedno koło było na śliskim a drugie na asfalcie) i ruszamy. Efekt będzie podobny do załączającego się ABSu.
Generalnie polecam tą modyfikację. Przydaje się gdy jest ślisko albo gdy podnieśliśmy moc i łatwo tracimy przyczepność przy ruszaniu.