Zawieszenie w samochodzie jest istotnym elementem , decydującym o tym jak samochód będzie się prowadzić. To od niego zależy komfort jazdy , tłumienie nierówności , trzymanie się na zakrętach.
Tuning zawieszenia obejmuje trzy warianty zmian:
-Wymiana seryjnych sprężyn na krótsze.
-Wymiana seryjnych sprężyn i amortyzatorów.
-Wymiana seryjnego zawieszenia na zawieszenie gwintowane.
Wymiana seryjnych sprężyn na krótsze jest najprostsz± z modyfikacji tej części samochodu. Powoduje ona obniżenie prześwitu i zmianę (korzystną) położenia środka ciężkości. Wpływa to głównie na wygląd auta , jednak pozwala też na lepsze prowadzenie go po prostej jak i szybsze pokonywanie zakrętów. Są to jednak zmiany stosunkowo niewielkie , a więc o ekstremalnych wyczynach na takim samochodzie nie może być mowy. Ale różnica w prowadzeniu jest bardzo duża oczywiście na plus. I właśnie ten rodzaj modyfikacji jest przeprowadzany na początku styczności z obniżaniem i utwardzaniem zawieszenia.
Do Cinquecento i Seicento najczęściej montowane sprężyny to: AP, OMP, H&R, Ventura, Eibach, Weitec i ostatnio wchodzące na rynek i cieszące się sporym powodzeniem Pro Sporty. Ceny oscylują w granicach 500-800zł za nówki i 250-350 za używki.
Wymiana seryjnych sprężyn i amortyzatorów na sportowe utwardzane, zdecydowanie poprawia możliwości samochodu. Mamy tu już nie tylko do czynienia z poprawą wyglądu auta spowodowaną obniżeniem prześwitu. Nowe amortyzatory zmieniają całkowicie charakterystykę zawieszenia powodując , iż nad takim samochodem możemy zapanować w wielu krytycznych sytuacjach. Jedyną wadą jest znaczny spadek komfortu jazdy , a spowodowane to jest tym , iż sportowe zawieszenie jest twarde , przez co czuć każdą nierówność, a w zimę samochód prowadzi jak "sanki". Ta opcja polecana jest raczej do samochodów często używanych w rajdach lub kjs.
Wymiana całego zawieszenia na śrubowe (gwintowe) jest rozwiązaniem ekstremalnym. Jeśli nie zamierzasz ciągle startować w żadnych zawodach, nie zawracaj nim sobie głowy. Zawieszenie takie składa się z kolumny zawierającej amortyzator wraz z zamocowaną sprężyną. Regulację przeprowadza się za pomocą śrub i zaworów. Możemy tu w zasadzie ustawić prześwit jak i twardość zawieszenia.
Obniżające sprężyny progresywne polecamy każdemu, kto ma ochotę poczuć smak sportowej jazdy a jednocześnie nie chce rezygnować z całego komfortu jazdy i możliwości ładowania do bagażnika dużych pakunków, czy też jady w 4 osoby na pokładzie. Sprężyny te w pierwszej fazie ugięcia reagują prawie tak samo, jak seryjne. Jednak ugięcie to zostaje szybko wytłumione eliminując efekt "falowania" karoserii auta na pojedynczych nierównościach nawierzchni (szczególnie na tzw. chopkach, czyli krótkich wzniesieniach, po których następuje gwałtowne obniżenie powierzchni drogi). Prowadzenie auta jest bardziej stabilne, a wychylenie boczne podczas nagłych zakrętów znacznie mniejsze. Szybko pokonywane zakręty nie wychylają auta, lecz trzymają płasko, jak przyklejone do drogi. Pozwala to na jeszcze szybsze, bezpieczne pokonywanie zakrętów. Ważne jest tu zasygnalizowanie pewnej tendencji auta do wyślizgiwania się tyłu na zewnątrz zakrętu zamiast odchylania się na bok i unoszenie tylnego wewnętrznego koła do góry. Zjawisko to jest w tej modyfikacji ledwie wyczuwalne i łatwe do opanowania. Szczególnie przez osoby, które ćwiczyły zimą jazdę poślizgami kontrolowanymi po śniegu.
Materiał zamieszczony dzięki uprzejmości autora strony:
http://www.lakiernic.republika.pl/
Pozdrawiam użytkowników Seata Toledo. Dziękuję wam za dobroć i za modlitwy. Z serca wam błogosławię.
Serdetschnje posdrawjam Toledziakuf
Tony