[1M] Ciśnienie w oponach

Tematy ogólno-techniczne
S
SAGAL

[1M] Ciśnienie w oponach

Post autor: SAGAL »

ależ krzysiu wykład dałeś :D
B
Bodek

[1M] Ciśnienie w oponach

Post autor: Bodek »

jak taki prawdziwy Pan profesor :D
Awatar użytkownika
INS
Forumowicz
Posty: 84
Rejestracja: 10 gru 2008, 01:39

[1M] Ciśnienie w oponach

Post autor: INS »

Tekst skopiowany z innego forum czy się mylę ?? chyba Kristof nie jesteś jego autorem? mam nadzieję...
Co do życia codziennego ma to doświadczenie-eksperyment (czysto teoretyczny zresztą, bo opiera się na pewnych założeniach) a dokładnie na MODELU GAZU DOSKONAŁEGO.

ale powoli.. :

Model(to z encyklopedi) - System założeń, pojęć i zależności między nimi pozwalający opisać (zamodelować) w przybliżony sposób jakiś aspekt rzeczywistości.


model gazu dosnokonałego- zwany gazem idealnym-(czyli coś takiego nie występuje w przyrodzie jest to MODEL-patrz wyżej) jest to gaz spełniający pewne założone-określone warunki.

I właśnie taki gaz "doskonały" (podkreślam coś co nie istnieje-fizycznie) można opisać równaniem Clapeyrona (lub inaczej zwanym RÓWNANIEM GAZU DOSKONAŁEGO)
P*V = n*R*T

(Troche mi z czasem uciekło z głowy, więc posłużę się teraz wiedzą encyklopedyczną)

"Gaz doskonały to model, słuszny w pełni jedynie dla bardzo rozrzedzonych gazów (wzrost ciśnienia powoduje, że zmniejszają się odległości między cząsteczkami, co trzeba uwzględnić, oraz powoduje wzrost przyciągania cząsteczek), w niezbyt niskich (zaczyna dominować przyciąganie cząsteczek), ani zbyt wysokich temperaturach (zderzenia przestają być sprężyste), jednak może być stosowany w praktyce do niemalże wszystkich gazów w warunkach normalnych"

Ok właśnie doszliśmy do całego sedna... "jednak może być stosowany w praktyce do niemalże wszystkich gazów w warunkach normalnych"

Cóż to takiego są te warunki normalne... (ponieważ nie jestem encyklopedią pozwolę sobie przepisać kawałek książki..)

Warunki normalne — to ściśle określona temperatura i ciśnienie otoczenia. Stanowią rodzaj punktu odniesienia do niektórych obliczeń fizyko-chemicznych.

Wartości określonych warunków normalnych:
Ciśnienie: p = 101,325 kPa = 1013,25 hPa = 1 atm
Temperatura: T = 273,15 K = 0°C

Reasumując wszystko było by OK gdybyśmy na codzień żyli w warunkach normalnych :-D Niestety albo stety mamy pory roku, różne temperaury, ciśnienie... chyba nie muszę kończyc.

Poza tym, czuję się dotknięty tym tekstem... Proszę na drugi raz nie robić ze mnie Idioty ;-) "wiem, żę nic nie wiem" ale chyba potrafię czytać ze zrozumieniem.

jeszcze taki mały paradoks: "Z tym wpływem temperatury na objętość to też tak nie do końca prawda.Z dużym uproszczeniem, można cząsteczke Azotu sprowadzić do częsteczki gazu doskonałego"

Z dużym uproszczeniem- to chyba nie znaczy, z dużą dokładnością nie odbiegając od wartości rzeczywistych :-)


i jeszcze jeden:
P*V
----- = const const- to znaczy stały jak pewnie wszyscy wiedzą
T

skoro tak... to wartości po lewej stronie równania P-cisnienie, V obiętość, T- temperatura nie ulegają zmianie- powtarzam się.. jak pisałem wyżej w zyciu codziennym- naszym świecie nie występuje takie zjawisko...

Z mojej strony wszystko w tym temacie...
AHF seria (122Km@246Nm) + Lightowy chip by Ali (137Km@297Nm) :-)
Awatar użytkownika
kristof
Zasłużony
Posty: 712
Rejestracja: 18 maja 2008, 13:35
Auto: BMW
Model: X5
Lokalizacja: Wolomin

[1M] Ciśnienie w oponach

Post autor: kristof »

Z mojej strony wszystko w tym temacie...


szkoda dawno sie tak nie ubawilem :-D :-D :-D
Awatar użytkownika
adrian2901
Forumowicz
Posty: 148
Rejestracja: 26 paź 2011, 18:45
Auto: seat toledo 1m
Model: 1.9TDI AHF
Lokalizacja: Rzeszów

[1M] Ciśnienie w oponach

Post autor: adrian2901 »

Witajcie? Jakie powinno być ciśnienie w oponach 205/55R16? Bo na zimówkach 195/65R15 miałem 2.0 tył i przód. A w letnich 205/55R16 dałem 2.0 tył i przód i strasznie jakoś tak twardo... ALe znalazłem na autocentrum, że przy 15 cali ma być przód 2.0 a tył 1.8 a na 16 cali 2.4 przód i tył 2.4, ale moim zdaniem 2.4 to już wogóle przesada? Co mi poradzicie jak mam ustawic dla tych 16?
"Tylko ciężko pracując, można mieć to co się chce"
Awatar użytkownika
Sony
Administrator
Posty: 7094
Rejestracja: 20 sty 2009, 20:09
Auto: Seat Toledo 1M
Model: 1.9 TDI ASV++
Lokalizacja: Piotrków Tryb.
Kontakt:

[1M] Ciśnienie w oponach

Post autor: Sony »

adrian2901, ustaw 2.2 i będzie dobrze.
Awatar użytkownika
jakub_bb
Forumowicz
Posty: 1154
Rejestracja: 05 mar 2010, 23:47
Auto: Audi A4 B6
Model: 1.9 TDI AWX
Lokalizacja: Bielsko-Biała

[1M] Ciśnienie w oponach

Post autor: jakub_bb »

adrian2901, przecież całą dokładną rozpiskę masz na klapce wlewu paliwa...
a jak Ci się nie chce czytać to tak jak Sony, napisał daj 2.2 :)
m
malark
Forumowicz
Posty: 162
Rejestracja: 15 maja 2011, 14:36

[1M] Ciśnienie w oponach

Post autor: malark »

adrian2901, 2.2 i wszyscy zadowoleni
Awatar użytkownika
Kitaj
Forumowicz
Posty: 2816
Rejestracja: 01 lip 2008, 23:52
Auto: E46 330xd/A6 C5 2.8
Model: M57D30/2.8 ALG
Lokalizacja: Okolice Oławy

[1M] Ciśnienie w oponach

Post autor: Kitaj »

Jak wam przy 2.0 twardo na kapciu o profilu 55 to ja nie wiem :-) ja do swoich 15tek dmucham po 2.5 ( biore pod uwage omylność manometru bo najczesciej zawyzaja wskazania) Ale nawet jakbym mial te 2.5 to jakos nie zauwazam zeby bylo twardo, srodek opony mi sie nie wyciera. Za to zachowanie w zakrecie na plus w porownaniu do 2.2 jak pompowalem wczesniej...
Było:
Toledo 1M 1.9 AGR+ [*] :(
Audi A6C5 Quattro 2.8 [*]
------------------------------
Jest:
:579: :585: BMW E46 XD M57D30 "Karwan" :585: :579: Obrazek
:579: BMW E39 M54B25 "Na Leniu" :579:
------------------------------
ODPOWIEDZ