[1M] Jak podłączyć maty grzewcze fotela z A3 ?

Wszystko o elektryce w aucie
G
Grzesiek32
Forumowicz
Posty: 11
Rejestracja: 08 lip 2011, 00:35

[1M] Jak podłączyć maty grzewcze fotela z A3 ?

Post autor: Grzesiek32 »

Witam.
Proszę o pomoc. Mam w Toledo II podgrzewane fotele które słabo grzeja, więc kupiłem maty grzewcze oa audi A3 i mam problem jak je podłączyć bo w Toledziaku kostka zasilająca matę ma cztery piny
Obrazek
Opis pinów i napięcie: Przewód biało-czarny: ( + ) 7.2V
żółto-czarny: ? ( chyba masa)
dwa brązowe : ? ( chyba do termistora)
A w matach od A3 jest pięć przewodów : zauważyłem że jak podłączę napięcie do przewodów żółto-czarnych oraz do przewodu brązowego to mata zaczyna grzać zostają jeszcze dwa przewody.
Obrazek


Jak to wszystko podłączyć żeby grzało i czy te napięcie 7.2V nie jest za małe?
Ostatnio zmieniony 03 lut 2012, 17:22 przez Grzesiek32, łącznie zmieniany 1 raz.
G
GangstaMarc

[1M] Jak podłączyć maty grzewcze fotela z A3 ?

Post autor: GangstaMarc »

Nie wiem jak jest w A3, ale podejrzewam, że identycznie jak w Leonie. Od sterownika do fotela idą 4 przewody, 2 z nich to zasilanie maty, mata siedziska i mata oparcia połączone są szeregowo. Drugie dwa to termistor (rezystor zmieniający rezystancje pod wpływem ciepła) kontrolujący temperaturę fotela. Sterownik steruje matami czasowo, a nie napięciowo. Czyli napięcie dochodzące do mat zawsze wynosi 12V, gdy potencjometr jest na 0 maty nie są zasilane, gdy jest ustawiony na więcej maty są zasilane, przy wyższych pozycjach dłuższy jest czas grzania w stosunku do czasu niegrzania.

Z tego co pamiętam żółto-czarny + brązowy pod nim są do zasilania, a pozostałe dwa od termistora, ale mogę się mylić. Dawno temu tam zaglądałem, aby sprawdzić czy mata siadła czy problem jest gdzie indziej. Na kostce idącej od samochodu powinny być nr. pinów (1,2 mierzy rezystancję - możemy tu wpiąć rezystor 10kohm i na pinach 3,4 powinnyśmy dostać 12V).
Awatar użytkownika
_carlos-
Forumowicz
Posty: 471
Rejestracja: 22 kwie 2011, 23:32
Auto: SEAT TOLEDO 1M
Model: 1,9 TDI ALH
Lokalizacja: Zabrze

[1M] Jak podłączyć maty grzewcze fotela z A3 ?

Post autor: _carlos- »

żółto-czarny - zasilanie maty +
brązowy gruby - zasilanie maty masa
brązowy cienki - termistor masa
biało-brązowy - termistor sygnał
G
Grzesiek32
Forumowicz
Posty: 11
Rejestracja: 08 lip 2011, 00:35

[1M] Jak podłączyć maty grzewcze fotela z A3 ?

Post autor: Grzesiek32 »

Podłączyłem tak jak napisaliście.
Działa ale bardzo słabo nagrzewają się maty prawie niewyczuwalnie.
Napięcię rośnie z upływem czasu od 7.2 V do ok 14V.
Termistor dziala bo spada opór w miarę nagrzewania maty.
Niby wszystko działa ale grzeje bardzo biednie.
Gdzie szukać przyczyny.
Awatar użytkownika
_carlos-
Forumowicz
Posty: 471
Rejestracja: 22 kwie 2011, 23:32
Auto: SEAT TOLEDO 1M
Model: 1,9 TDI ALH
Lokalizacja: Zabrze

[1M] Jak podłączyć maty grzewcze fotela z A3 ?

Post autor: _carlos- »

Podaj bezpośrednio + i - na matę i zobacz co się dzieje: jak słabo grzeje to coś z matą nie tak, a jak dobrze to szukaj winy w przełączniku.
G
Grzesiek32
Forumowicz
Posty: 11
Rejestracja: 08 lip 2011, 00:35

[1M] Jak podłączyć maty grzewcze fotela z A3 ?

Post autor: Grzesiek32 »

Dzięki chłopaki za pomoc :-)
Awatar użytkownika
tomektak
Forumowicz
Posty: 221
Rejestracja: 23 mar 2010, 11:06

[1M] Jak podłączyć maty grzewcze fotela z A3 ?

Post autor: tomektak »

Twoje maty słabo grzeją bo masz uszkodzony termistor w matach (a właściwie połączenie termistora). Sterowniki nie są takie głupie na jakie się wydają. Każdy sterownik porównuje napięcie z termistora w fotelu z napięciem zadanym pokrętłem i jeżeli jedno jest mniejsze (w fotelu) od zadanego (pokrętłem) to wyłącza +12V z maty. Gdy termistor osiągnie rezystancję powyżej zadanej (napięcie powyżej zadanego) to mata się załączy -ot całe sterowanie. Sterwonik dodatkowo wykrywa też uszkodzenie termistora i natychmiast wyłącza matę grzewczą.
Termistor jest osadzony na macie więc bardziej pilnuje temperatury maty niż dupska, ale dzięki temu nie przepali się mata gdy siadamy zimnym dups...iem na fotel.
PS. Ja u siebie zastąpiłem termistor z maty zwykłym termistorem NTC (ale nie pamiętam wartości chyba było to 10kOhm).
Było
Obrazek
Jest
Obrazek
G
Grzesiek32
Forumowicz
Posty: 11
Rejestracja: 08 lip 2011, 00:35

[1M] Jak podłączyć maty grzewcze fotela z A3 ?

Post autor: Grzesiek32 »

W fotelu śą dwie maty jedna w oparciu i druga pod tylkiem są one fabrycznie połączone szeregowo a jeżeli by m je podłączył równolegle - co to by zmieniło ?
- czy maty by się szybciej nagrzewały bo wtedy każda z mat osobno by dostawala 12 V
- ale spadła by oporność mat gdyż połączone w szereg mają około 4kΏ
a równolegle 2.5kΏ
Co o tym myślicie
Awatar użytkownika
leeon
Forumowicz
Posty: 421
Rejestracja: 29 lip 2010, 20:41
Auto: Seat Toledo 1M
Model: 1.9 TDI ASV
Lokalizacja: Rzeszów

[1M] Jak podłączyć maty grzewcze fotela z A3 ?

Post autor: leeon »

Zakładając że przy połączeniu szeregowym (domyslnym) maty mają rezystancję 4k to maty pobierają prąd 3mA i ich moc wynosi 36mW
Przy połączeniu równoległym (zakładając 2,5k) maty pobierały by prąd 4,8mA i moc wynosiłaby 57,6mW.

Teoretycznie powinno byc cieplej ;) temparatura maxymalna bedzie osiągana szybciej, więc i petla histerezy bedzie mniejsza.
Podsumowując: Teoretyczny sens to ma ;) ale nie biore odpowiedzialnosci za tego mod'a ;)
Awatar użytkownika
_carlos-
Forumowicz
Posty: 471
Rejestracja: 22 kwie 2011, 23:32
Auto: SEAT TOLEDO 1M
Model: 1,9 TDI ALH
Lokalizacja: Zabrze

[1M] Jak podłączyć maty grzewcze fotela z A3 ?

Post autor: _carlos- »

Coś nie tak z tymi wyliczeniami, bo maty fotela pobierają prąd kilku amper.
ODPOWIEDZ