Witajcie, dzisiaj kolejny manual
W moim aucie irytował mnie nieco podczas dłuższej trasy wieczorem kolor podświetlenia zegarów. Kiedy zobaczyłem kolorystykę w nowym Leonie od razu przypadła mi do gustu i zapragnąłem mieć coś podobnego u siebie
Wybór padł na czerwone wskazówki i białe podświetlenie tarcz (tak by wskazówkami nawiązać do reszty podświetlenia w aucie).
Do zabawy potrzebujemy około 14-20ledów SMD w rozmiarze 3528, ilość zależnie od tego co chcemy zmieniać, zawsze lepiej mieć w zapasie trochę diodek
.
Zaczynamy
By wyjąć licznik opuszczamy kierownicę maksymalnie i ciągniemy ją do siebie. Odkręcamy dwa wkręty od osłony. Demontujemy osłonę, trzeba chwycić ją na środku (musi się odgiąć) a następnie naciskamy ją tak by uwolnić jeden wpust na śrubę, a potem drugi
Na początku trzeba się trochę namęczyć by wyjąć, ale później licznik demontuje się w 2 minutki albo i mniej
. Potem to już dwie śruby od licznika, zwalniamy zatrzask i wyjmujemy licznik.
Tak wygląda przedmiot nad którym się będziemy pastwili:
Zaczynamy od przecięcia taśm i zwolnienia zatrzasków:
Następnie uwalniamy z zatrzasków podstawę:
Zdejmujemy wskazówki, trzeba je przekręcać i ciągnąć (robimy to tak by ogranicznik w serwie zablokował ośkę, ale wskazówki i tak się dają przekręcić i wtedy kręcimy i ciągniemy). Potem odwracamy licznik na plecy.
Odblokowujemy ramki wyświetlaczy, zwalniamy zatrzask i wyciągamy płytę z białego plastiku. Teraz wylutowujemy stare diody od podświetlenia i lutujemy nowe. Najlepiej użyć do tego lutownic oporowych, najlepiej dwóch, wtedy można podgrzac obydwie końcówki i dość znacznie pomaga to sprawnie wymienić diody. Przy wlutowywaniu należy zwracać uwagę na ścięty róg diody (w nowych i starych muszą być z tej samej strony).
Aby wlutować zwykłe diody jako kątowe należy nanieść dużo cyny na jeden z padów na płytce. Następnie cwytamy diodę pęsetą i przystawiamy do padu (pionowo). Przy pomocy grotu lutujemy jedną nogę diody, następnie lutujemy drugą. Dioda spokojnie utrzyma się na cynie, jedynie musi być to cyna ołowiowa, bo PBfree są zbyt kruche szczególnie w warunkach jakie panują w aucie.
Jedynym problemem są wskazówki od temperatury i paliwa. By świeciły na czerwono należy dorobić tuleje doświetlające. Ja zastosowałem rurkę termokurczliwą pomalowaną w środku na biało przyklejoną klejem na gorąco. Diody dwie w szereg z rezystorem 1,5kohm. Gdzie należy szukać zasilania wyjaśniłem na zdjęciu
Po złożeniu:
A tak w nocy(wskazówka już wyrównana
:
Pozdrawiam i życzę owocnej pracy
Olek
Pozwoliłem sobie skopiować swój poradnik tutaj, bo nie każdy z TCP ma konto na IKS