Co do rezystora to zdecydowanie za mały - dioda się za jakiś czas przepali tak jak to bywa z tanimi postojówkami LED z alledrogo. Normalnie daje się rezystor 1KOhm,
proste liczenie: pobór diody ok 20mA (w super jasnych, a taka malutka jeszcze mniej więc tym bardziej większy rezystor by pasowało dać), potrzebujemy napięcia 3V, a na zapalonym silniku jest ok 14,4V.
Skoro potrzebujemy 3V to 14,4V-3V=11,4V (o tyle musimy zbić napięcie)
Ze wzoru R=U/I
R=11,4/0,02=570
R=570Ohm
Dla bezpieczeństwa ja daję zawsze 1k (tak mi też doradził elektronik) i dioda bez problemu będzie służyć przez lata a różnicy w jasności świecenia nie widać aż tak więc myślę, że warto. Jeśli się ktoś uprze to ok 800 Ohm też można dać.
Witam.
Zamontowałem podświetlenie klamek (dioda led + rezystor).
Prąd wziąłem z włącznika tylnych szyb.
Plus od diody jest podłączony do szaro-czerwonego kabla a minus do brązowego.
Problem polega na tym, że dioda cały czas świeci, nawet jak stacyjka nie jest przekręcona.
Włącznik szyby podświetla się dopiero po przekręceniu zapłonu, a dioda świeci zawsze.
Tak nie może być, bo z aku ucieka prąd.
Ktoś mi powie, gdzie podłączyć minus, żeby świeciło dopiero po włączeniu zapłonu??
A sprawdzałeś miernikiem, gdzie i kiedy płynie prąd? Weź sobie załóż konektory męskie na kabel z diodą i rezystorem i sprawdź na pinach kostki do włącznika, gdzie powinno być podłączone.
Możemy wróżyć z fusów, ale najpierw musimy je POMACAĆ
Najprosciej bedzie jak wyjmiesz przelacznik i zobaczysz ktore przewody ida na zarowke podswietlenia, wg.schematu sa rozne kolory przewodow w poszczegolnych drzwiach.