[1M] Montaż ESP

Czyli zrób to sam i pochwal sie na forum.
ODPOWIEDZ
Online
Awatar użytkownika
DzieX
Administrator
Posty: 3223
Rejestracja: 22 cze 2011, 09:58
Auto: Seat
Model: Toledo 1M
Lokalizacja: Nadarzyn
Kontakt:

[1M] Montaż ESP

Post autor: DzieX »

Taki mały tutorial:

Wstęp:
Przede wszystkim wszystko co robicie jest na waszą odpowiedzialność.
Sprawdźcie wszystko 2x przed uruchomieniem.
Opis dotyczy upgrade'u auta z przynajmniej zainstalowanym systemem ABS (może być też w wersji EDL oraz ASR).
System mark 20 łatwo rozpoznać - wystarczy zajrzeć pod maskę. Pompa powinna być skierowana denkiem do góry (system mark 60 ma w bok). Pokaże to też vag po podłączeniu się do modułu ABS. System był montowany w latach 99-00 (przynajmniej w Toledo).
Sterownik jest w wersji CAN, więc musimy mieć przynajmniej zegary IMMO2.

Lista części:
Sterownik/pompa: 1C0907379/6X0614517 (zazwyczaj jako jedna część)
Kostka 47 pin do pompy: 1J0973047
Przekaźnik 444 lub 206: 1J0927841
Serwo z czujnikami ciśnienia i zaworem: 1J1614205A (najlepiej z wiązką - nr wiązki 1J0971008)
Przycisk: 1M0927134 (najlepiej z kostką, można zastąpić przyciskiem TCS lub od biedy nawet tym od wlewu)
Czujnik skrętu kierownicy: 1J0959654J
Czujniki stopnia poślizgu i przyspieszeń bocznych: 1J1907639 / 1J0907657A

Do tych wszystkich komponentów potrzebne są ori wtyczki.
Najlepiej kupić komplet z dawcy - wyjdzie taniej, szybciej i z wtyczkami.
Nie podejdą angielskie czujniki przyspieszeń oraz serwo (w tym przypadku tylko części 1J1... 1J2... nie pasuje)

Do dzieła
Prace proponuje rozłożyć na 3 etapy:

1. Hydraulika.
Wyjmujemy puszkę z filtrem powietrza. Spuszczamy płyn hamulcowy - ja zrobiłem to poprzez odkręcenie przewodów przy pompie, jeden po drugim. Następnie odkręcamy przewody od kół przy pompie ABS. Nie ma obawy, żeby się pomyliły, bo mają inne śruby. Odkręcamy też przewody od serwa (tutaj radzę zrobić fotkę, żeby nie pomylić). Odkręcamy pompę (3 śruby od góry), odpinamy wtyczkę i wyjmujemy. Uwaga na wszechobecny płyn. Następnie odkręcamy mocowanie pompy (jedna śruba jest niżej, ale dostępna). Możemy teraz zdjąć plastik pod kierownicą i wymontować pedał (śruba z tulejką). Pociągamy go do góry i powinien zejść z serwa. Następnie mamy do odkręcenia 4ry śruby trzymające serwo. Na końcu odpinamy od serwa przewód do pompki sprzęgła, przewód podciśnienia z silnika i możemy je wyjąć. Wstawiamy nowe części w odwrotnej kolejności. Mocownie pompy ESP pasuje ze starej pompy. Uff - hydraulikę mamy zrobioną. Możemy teraz przejść do punktu drugiego albo pojechać na odpowietrzenie hamulców (polecam wymienić płyn na ten dedykowany do ESP - ATE DOT4 sl.6).

2. Elektryka
Zasadniczym problemem w elektryce jest to, że układy ABS, EDL oraz ASR mają wtyczkę 25pin, zaś ESP ma 47pin. Tutaj jest opis konwersji: http://pics.tdiclub.com/data/500/1305ES ... dsheet.pdf
A tutaj moja rozpiska na tej podstawie: https://onedrive.live.com/redir?resid=B ... 980E%21848

Dodatkowe wiązki musimy sobie zrobić sami, bo jest to raczej nie do wyjęcia z oryginalnej instalacji. Wiązkę polecam przeciągnąć od strony kabiny otworem, którym idzie ori wiązka za skrzynką przekaźników i dolutować przewody już na aucie do kostki 47pin. Mamy do dorobienia wiązkę do serwa (która nie przechodzi przez ścianę grodziową do kabiny), wiązkę od czujników oraz wiązki przycisku i czujnika skrętu. Wszystko zgodnie z rozpiską. W wolnej chwili wrzucę moje adnotacje do tego PDFa. Schemat z elsy oraz uwagi znajdują się tutaj:
http://forums.tdiclub.com/showpost.php? ... stcount=36

Polecam zostawić sobie zapas wiązki przy wtyczce bo ciężko się ja przekłada pod prowadnicę kabli. Polecam też sprawdzić przejścia wszystkich dokładanych rzeczy. Piny można wyjąć ze starej kostki jak ktoś ma czas, zegarmistrzowskie zdolności oraz brak bólu w krzyżu :P Te większe, zasilające piny wychodzą bez problemu i polecam je przełożyć.

Czujniki mocujemy w oryginalnym mocowani po prawej stronie kolumny kierowniczej. Przycisk w oryginale jest koło tego od wlewu paliwa. Czujnik skrętu mocujemy zamiast taśmy airbag (oczywiście musimy zdjąć kierownicę oraz osłonę). Pasuje p&p. Przed montażem trzeba go poprawnie ustawić. Mój miał szybkę z żółtym punktem oraz strzałkę i wystarczyło ustawić tak, żeby strzałka pokazywała na punkt. Okazuje się jednak, że nowsze nie mają tego bajeru - trzeba wtedy policzyć ilość obrotów i obrócić ze skrajnej pozycji o połowę tego co naliczyliśmy.

W przypadku auta bez tempomatu musimy sobie dociągnąć z wtyczki z podszybia przewód czerwony z czarnym paskiem. Opisane wyżej w linku.
W przypadku jeśli ktoś ma czujniki zużycia klocków lub nawigację - napiszcie mi PW. Haldexa w Toledo raczej nikt nie ma, więc dodatkowy czujnik przyspieszeń wzdłużnych nie jest potrzebny.

Chyba tyle jeśli chodzi o ten punkt. Najwyżej coś dopiszę.

3. Kodowanie
Składamy wszystko co wyjęliśmy z auta. Przekodowujemy pompę pod nasz silnik:

Logujemy się kodem 40168, dajemy adaptation i wpisujemy jeden z poniższych:
03604 ABS (1J0907379 D/G - MKB: AHW/AKQ/APE/AGP/AXP)
03504 ABS (1J0907379 P - MKB: AHW/AKQ/APE7AGP/AXP)
03504 ABS (MKB: AEH/AKL/APF/AGN/AGU/AQA/ARZ/APK/AQY/AGZ/ATN/AUS)
03304 ABS (MKB: AQM/AGR/ALH/AHF/ASV/AJM/ATD/AUY/ARL)
03304 ABS (MKB: Mexiko ALH/AHF)
03604 ABS/EDS (1J0907379 E/H - MKB: AHW/AKQ/APE/AGP/AXP)
03504 ABS/EDS (1J0907379 Q - MKB: AHW/AKQ/APE/AGP/AXP)
13504 ABS/EDS (MKB: AEH/AKL/APF/AGN/AGU/AQA/ARZ/APK/AQY/AGZ/AQP/ATN/AUS/AUE)
03304 ABS/EDS (MKB: AQM)
13304 ABS/EDS (MKB: AGR/ALH/AHF/ASV/AJM/ATD/AUY/ARL)
13504 ABS/EDS (MKB: Mexiko ALH/AHF)
13504 ABS/EDS (Haldex - 1J0907379 L/AA/AG - MKB: AGN/AGZ/AQP/AGR/AJM/ARL/AUE/ATD/AUY)
13404 ABS/EDS/ASR (1J0907379 R/J/AF - MKB: AGN/AGU/AQA/ARZ/AQP/AGR/ALH/AHF/ASV/AJM/ARL/AUE/AUY)
00214 ABS/EDS/ASR/ESP (Haldex)
00241 ABS/EDS/ASR/ESP (elektr. Gasbetätigung / 1J0907379)
00209 ABS/EDS/ASR/ESP (mech. Gasbetätigung / 1J0907379)
10753 ABS/EDS/ASR/ESP (1C0907379 - MKB: AHW/AKQ/APE/AGN/AXP)
10241 ABS/EDS/ASR/ESP (1C0907379 - MKB: AEH/AKL/APF/ATN/AUS/AWH)
18945 ABS/EDS/ASR/ESP (1C0907379 - MKB: AGU/AQA/ARZ/AQP/AGP/AQM/AGR/ALH/AHF/ASV/AJM/ARL/AUE/ATD/AUY)
18433 ABS/EDS/ASR/ESP (1C0907379 - MKB: APK/AQY/AGZ)
Łączymy się z pompą oraz wykonujemy kodowania zgodnie z instrukcją:
http://pics.tdiclub.com/data/500/1305So ... or_ESP.pdf

Cieszymy się ESP w aucie.

Trochę zdjęć na koniec:
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Tak działa:
http://www.youtube.com/watch?v=TI13xgYX ... e=youtu.be

Linki:
http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=92577
http://www.passatworld.com/forums/42-vo ... ation.html
http://pics.tdiclub.com/data/517/ESP_Retrofit1.pdf

Opis można kopiować / edytować do woli, ale proszę o zamieszczenie autora i linku do oryginału
Ostatnio zmieniony 18 cze 2014, 14:53 przez DzieX, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
vwir
Zasłużony
Posty: 2838
Rejestracja: 20 lis 2009, 09:58
Auto: DS5, Leaf
Model: 2.0HDI, EE
Lokalizacja: okolice Krosna

[1M] Montaż ESP

Post autor: vwir »

O matko, że Ci się chciało ;) Czy faktycznie obecność ESP jest mocno zauważalna? Wiem, że w różnych autach różnie się sprawuje - jak to jest w Tolku?
Awatar użytkownika
goomis86
Forumowicz
Posty: 449
Rejestracja: 25 lip 2009, 07:35
Auto: Seat Toledo 1M
Model: 1.9 TDI ARL
Lokalizacja: Bielsko-Biała

[1M] Montaż ESP

Post autor: goomis86 »

vwir pisze:O matko, że Ci się chciało ;)

Ja też przez to przechodziłem tyle, że upgrade TCS->ESP (tak samo wymiana serwa, pompy, taśmy, dołożenie czujnika przyśpieszeń i kabelkologia) i wiem, że drugi raz bym tego nie robił :-P ale satysfakcja z roboty i posiadanie jednego systemu bezpieczeństwa więcej bezcenna :-)
Online
Awatar użytkownika
DzieX
Administrator
Posty: 3223
Rejestracja: 22 cze 2011, 09:58
Auto: Seat
Model: Toledo 1M
Lokalizacja: Nadarzyn
Kontakt:

[1M] Montaż ESP

Post autor: DzieX »

goomis86,
Jaki rocznik auta?

vwir,
Poki co nie mialo okazji zadzialac.
SEAT Toledo .:R32 4x4: forum facebook blog | VW Polo | RENAULT Laguna | SEAT Leon
Awatar użytkownika
goomis86
Forumowicz
Posty: 449
Rejestracja: 25 lip 2009, 07:35
Auto: Seat Toledo 1M
Model: 1.9 TDI ARL
Lokalizacja: Bielsko-Biała

[1M] Montaż ESP

Post autor: goomis86 »

DzieX pisze:goomis86,
Jaki rocznik auta?

wrzesień 2002 (model 2003)
Online
Awatar użytkownika
DzieX
Administrator
Posty: 3223
Rejestracja: 22 cze 2011, 09:58
Auto: Seat
Model: Toledo 1M
Lokalizacja: Nadarzyn
Kontakt:

[1M] Montaż ESP

Post autor: DzieX »

Mark 60 - troche latwiej, bo wtyczki nie trzeba zmieniac.
SEAT Toledo .:R32 4x4: forum facebook blog | VW Polo | RENAULT Laguna | SEAT Leon
Awatar użytkownika
goomis86
Forumowicz
Posty: 449
Rejestracja: 25 lip 2009, 07:35
Auto: Seat Toledo 1M
Model: 1.9 TDI ARL
Lokalizacja: Bielsko-Biała

[1M] Montaż ESP

Post autor: goomis86 »

Prawda, trzeba było tylko dołożyć do niej kabelki.
Online
Awatar użytkownika
DzieX
Administrator
Posty: 3223
Rejestracja: 22 cze 2011, 09:58
Auto: Seat
Model: Toledo 1M
Lokalizacja: Nadarzyn
Kontakt:

[1M] Montaż ESP

Post autor: DzieX »

vwir pisze:O matko, że Ci się chciało ;) Czy faktycznie obecność ESP jest mocno zauważalna? Wiem, że w różnych autach różnie się sprawuje - jak to jest w Tolku?


Mogę już odpowiedzieć na to pytanie - jest zauważalna i to bardzo. Wyraźnie czuć jak przyhamowuje koło lub odcina moc i auto momentalnie wraca na tor jazdy. Oczywiście specjalnie dość szybko wchodziłem w zakręty. Dodatkowo już parę razy przy jeździe na wprost ASR dał znać i uciął moc (na drugim biegu). Co ciekawe przy ruszaniu jeszcze tego nie odczułem mimo że migał - częściej EDS się włącza wtedy. Być może zbyt mała prędkość auta i krótki poślizg kół. Poczekam na śnieg z tym. Nie udało mi się jeszcze żeby odciął mi siłę hamowania ale pewnie kiedyś wyjdzie. Bardzo polecam ten mod. Może głupio zabrzmi ale mi się micha cieszy ja zadziała ASR lub ESP :D
Awatar użytkownika
vwir
Zasłużony
Posty: 2838
Rejestracja: 20 lis 2009, 09:58
Auto: DS5, Leaf
Model: 2.0HDI, EE
Lokalizacja: okolice Krosna

[1M] Montaż ESP

Post autor: vwir »

Nigdy nie byłem miłośnikiem ASR, ale teraz bardzo by się przydał. Generalnie zaczynam mieć duży problem z trakcją na 2 biegu. Wydaje mi się, że jest to spowodowane temperaturami rzędu 10 stopni i oponami zimowymi. No i poczciwe piętnastocalowe opony szerokości 195 nie są w stanie przenieść ponad 300Nm momentu. A na 2 biegu prędkość jest zbyt duża, żeby zadziałał EDS.
V
Vonsy
Forumowicz
Posty: 42
Rejestracja: 19 wrz 2013, 22:21

[1M] Montaż ESP

Post autor: Vonsy »

a ja nie mogę skalibrować czujnika g200 ,mogę się zalogować kodem 40168 ale mam zablokowane wszystkie kanały i nie pokazuje mi żadnych wartości... może jakieś pomysły bo ja się poddaje
ODPOWIEDZ