Mały poradnik jak podłączyć EDS do 1L
Co to jest EDS?
EDS jest to elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego. Gdy np jedno koło jest na lodzie, a drugie na asfalcie to zazwyczaj napęd jest na te koło które jest na lodzie. EDS blokuje to koło i przenosi napęd na koło, które ma lepszą przyczepność.
Jeżeli chcesz mieć mało przeróbek (bez wymiany rurek hamulcowych i gwintów przy pompie, oraz całej wiązki) to da się dołożyć EDS do 1L tylko pod jednym warunkiem... jeżeli aktualnie masz taką pompę:
Były one montowane w 2.0 2E, 1.8 RP, 1.8 16V, widziałem też takie w 1Z i AFN.. itp...
Numer pompy nie ma znaczenia. Jeżeli wygląda tak jak ta na fotce ale nie ma EDS to łatwo i małym kosztem (ok 100-150zł) idzie dołożyć system EDS
(notka: Tolki 1L miały przeróżne pompy ABS. Zależy od rocznika auta. Aby wiedzieć czy się da zamontować EDS musisz spojrzeć na swoją pompę. Jak wygląda tak jak ta na fotce to możesz działać.
Jeżeli masz taką pompę to wystarczy kupić identyczną z ABFa, KRa, 9A a nawet pasuje z VR6. Te pompy mają w sobie dodatkowo 2 elektrozawory odpowiadające ze EDS oraz 2 lub 4 piny więcej we wtyczce (takie pompy w ABFie były tylko do 09/1995, później były całkiem inne). Ale patrząc po allegro jest ich sporo. Kosztują od 50 do 120zł.
Ma ona numer: 1H1 698 217 B ale w aukcjach tego nie podają gdyż ten numer nie jest wyryty na pompie. Istnieje tylko w ETCE oraz czasami na serwie.
Jak rozpoznać, że pompa którą chcesz kupić do montażu EDS się nada?
Są dwa sposoby:
1: musisz szukać na aukcji lub na naklejce na pompie numeru:
10.0447-0745.3.
2: rozpoznasz to po wtyczce przy modulatorze (element z którego wychodzą rurki hamulcowe) wtyczka bez EDS ma 10pinów (2 rzędy) pompa z EDSem ma 12 lub 14pinów (3 rzędy)
Jeżeli mamy już taką pompę to potrzeba jeszcze komputer ABS z ABFa, KRa, 9A lub VR6 (brake ABS+EDS). Ma on numer 1L0 907 379 A (jest też kilka innych sterowników ale każdy jeden który ma na sobie napis ABS+EDS będzie pasować.)
Montaż:
1. Wyjmujemy starą pompę która jak jest sprawna można sprzedać
(notka: ja wyjmowałem pompę ponad 4h bez poradników. Nie jest łatwo. Później znalazłem poradnik na forum passata. Pompa troszeczkę inna ale wszystkie śruby mocujące są identyczne:
http://passatb4.pl/forum/viewtopic.php?f=13&t=7367 )
2. Montujemy nową pompę w miejsce starej.
3. Potem dokładamy do wiązki ABS 2 dodatkowe piny i ciągniemy te 2 kabelki przez całe auto do sterownika w bagażniku (będzie widać w które miejsce wtyczki przy pompie je zamontować.
Jeżeli trafi nam się pompa 14pin to podczepiamy tylko 2 SKRAJNE piny a nie 4...
2 środkowe piny to tylko nieużywana masa sterownika na pompie. Sam mam pompę 14pin i dwa środkowe nie mają wejścia do wiązki, czyli nie są podłączone.
4. Wymieniamy sterownik z bagażnika na nowy i podczepiamy do niego te 2 kabelki które pociągnęliśmy spod maski.
Jutro dokładnie napiszę w które piny w sterowniku trzeba wpiąć te 2 kable, bo teraz nie pamiętam i muszę to sprawdzić
PS: ja nie przeprowadzałem u siebie tej modyfikacji gdyż mam EDS oryginalnie.
Skąd wiem te rzeczy? Od kilku tygodni siedzę w temacie ABS+EDS gdyż mam zepsutą pompę. Znam budowy pomp z 2E oraz ABF sprzed 96r. Miałem wcześniej silnik 2E, w nim też rozbierałem pompę. Różnią się one tylko tym, że są 2 dodatkowe elektrozawory dla EDSu + 2 dodatkowe piny. W obu pompach są dwa stałe "+". W pompie bez EDS jest 8 mas sterujących elektrozaworami, a w pompie z EDS jest 10 mas. Wystarczy zmiana pompy i sterownika + dodanie do wiązki 2 kabli
Jak ktoś chce się za to wziąć i chce wiedzieć więcej to pisać tutaj