[ALL] Akumulator

Tematy ogólno-techniczne
ODPOWIEDZ
e
eR
Forumowicz
Posty: 346
Rejestracja: 21 wrz 2010, 20:17
Auto: Seat Toledo 1M
Model: 1.9 TDI ASV
Lokalizacja: Kielce

[ALL] Akumulator

Post autor: eR »

W takim razie pozostaje go chyba tylko powąchać czy jeszcze choć trochę pachnie fabryką :-)
Jedyne co udało mi się obczaić to, że pod spodem jak się zajrzy można odnaleźć datowniki - takie okrągłe jak na częściach samochodu, ale one dotyczą chyba daty produkcji obudowy a nie tego kiedy został wlany elektrolit. Na tym który kupiłem (74AH) jest wytłoczony ósmy miesiąc poprzedniego roku. Poprzedni który miałem Varta Silver 66AH miał połowę 2004 r. I choć w Tolku wg kodu powinien być 70AH to działał całkiem sprawnie. Wykończyły go dopiero świece Beru GN855, które założyłem w tamtym roku. Żrą niesamowicie ten prąd. Przed ich zakupem lepiej dobrze się zastanowić czy naprawdę warto bo aku przy starcie z nimi jednak trochę dostaje. Zobaczymy co będzie z nową Vartą :-) . Jest dwuletnia gwarancja. Mam nadzieję, że za dwa lata nie będę inwestował w następny akumulator.
s
szymekgd
Forumowicz
Posty: 4280
Rejestracja: 27 lip 2010, 14:22

[ALL] Akumulator

Post autor: szymekgd »

eR pisze: Wykończyły go dopiero świece Beru GN855, które założyłem w tamtym roku. Żrą niesamowicie ten prąd.


Zawsze możesz wyjąć im wtyczkę :mrgreen:

Świeca bez względu na firmę bierze przy rozgrzewaniu się do 16A więc dobry aku to podstawa, a "wieczny" to w obecnych czasach mrzonki...
Michal
e
exodus
Forumowicz
Posty: 120
Rejestracja: 25 lis 2011, 20:31
Auto: 1M
Model: 1,9 TDI ASV
Lokalizacja: Iwonicz

[ALL] Akumulator

Post autor: exodus »

Dzisiaj jakoś tak dłużej kręcił więc zajrzałem co ja mam za akumulator.

Varta 1 JO 915 105 ae, ponoć takie też wkładali na pierwszy montaż. Mam wytłoczony numer po lewej stronie na dole jak się patrzy od maski h4b0882820633, skoro pierwsze trzy znaki według googli to fabryka, trzy kolejne to data produkcji wychodzi połowa (?) 2000 roku. Nie chce mi się w to wierzyć, auto jest niby z tego samego roku i ma pierwszą rejestrację w styczniu 2001. Ale bez jaj panowie, że ma 13 lat :lol:

Ktoś jest w stanie to rozszyfrować? A może ten numer jest gdzie indziej?

Może ktoś też ma tę fabryczną vartę i poda swój wytłoczony numer i rok produkcji auta, porównamy czy może być to prawdą.
l
lolek
Forumowicz
Posty: 337
Rejestracja: 23 lis 2009, 11:05
Auto: Seat Toledo 1M
Model: 1.9 TDI
Lokalizacja: Warszawa

[ALL] Akumulator

Post autor: lolek »

Ja 3 lata temu wymienialem akumulator i koles byl w szoku. Akumulator mial 10 lat. Rowniez byl fabrycznie montowany. Widac wtedy przykladano wieksza uwage do jakosci.
Awatar użytkownika
Sony
Administrator
Posty: 7094
Rejestracja: 20 sty 2009, 20:09
Auto: Seat Toledo 1M
Model: 1.9 TDI ASV++
Lokalizacja: Piotrków Tryb.
Kontakt:

[ALL] Akumulator

Post autor: Sony »

exodus pisze:Ktoś jest w stanie to rozszyfrować? A może ten numer jest gdzie indziej?
Datę masz podaną na jednym z biegunów akumulatora (miejsce gdzie zakładasz klemę).

lolek pisze:Widac wtedy przykladano wieksza uwage do jakosci.
Możliwe, ale zauważ również, że z wiekiem auto się starzeje i wszystkie podzespoły typu: rozrusznik, alternator również, więc nigdy drugi aku nie wytrzyma Ci tyle co ten z fabryki ;)
Awatar użytkownika
marek_igor
Forumowicz
Posty: 2000
Rejestracja: 29 wrz 2011, 06:32
Auto: Alfa 166
Model: 2.4 jtd
Lokalizacja: Niepołomice

[ALL] Akumulator

Post autor: marek_igor »

Weźcie sobie do ręki oryginalny akumulator 74Ah, produkcji Varta, Moll itp a do drugiej taki sam akumulator 74 kupiony w sklepie. Różnica w wadze - kilka kilogramów.
Nie chodzi o to kiedy był wyprodukowany, tylko na pierwszy montaż idą naprawdę solidne baterie.

Teraz w ramach oszczędności do takiego 1.9 TDI wkładają fabrycznie akumulatory pokroju 60-65 Ah i pomimo że jest mały to kręci dobre kilka lat. Kupując zamiennik trzeba zainwestować niestety w większy, który i tak padnie jak dobrze pójdzie po 3 latach.
e
exodus
Forumowicz
Posty: 120
Rejestracja: 25 lis 2011, 20:31
Auto: 1M
Model: 1,9 TDI ASV
Lokalizacja: Iwonicz

[ALL] Akumulator

Post autor: exodus »

To nie kupi się teraz aku o prądzie 570 A i pojemności 70Ah, jak te "fabryczne" varty? Mi odpalał i dwie zimy temu na mrozach -20 stopni ze wszystkimi spalonymi świecami. Co prawda za siódmym razem ale odpalał :lol:
Awatar użytkownika
Kitaj
Forumowicz
Posty: 2816
Rejestracja: 01 lip 2008, 23:52
Auto: E46 330xd/A6 C5 2.8
Model: M57D30/2.8 ALG
Lokalizacja: Okolice Oławy

[ALL] Akumulator

Post autor: Kitaj »

exodus pisze: Ale bez jaj panowie, że ma 13 lat :lol:


A co w tym takiego dziwnego? :-) W ciągniku aku wytrzymało mi 15lat bez wymiany elektrolitu niestety ostatni rok trzeba go było doładowywać. A w tolku u mnie smigał 5lat a bóg wie ile jeszcze wcześniej a był to akumulator no name, aku jeździ teraz u kuzyna w vectrze B 1,6 benzyna i odpala dalej bez najmniejszego problemu w zimie :-)
Było:
Toledo 1M 1.9 AGR+ [*] :(
Audi A6C5 Quattro 2.8 [*]
------------------------------
Jest:
:579: :585: BMW E46 XD M57D30 "Karwan" :585: :579: Obrazek
:579: BMW E39 M54B25 "Na Leniu" :579:
------------------------------
H
Hubert
Forumowicz
Posty: 104
Rejestracja: 01 gru 2012, 21:43
Auto: -
Model: -
Lokalizacja: Katowice/Gliwice

[ALL] Akumulator

Post autor: Hubert »

Miałem szkolenie w Varcie, przyznają oficjalnie że na pierwszy montaż dają lepszy akumulator, stąd potrafi wytrzymać 8-10 lat. Dużo zależy od użytkowania, ładowania, poboru prądu. Dodatkowo nowy samochód to nowy alternator, po 10 latach alternator ma prawo mieć zużyte szczotki.
U mnie w Toledo wytrzymał 8 lat (w Oplu 11 lat) i po przemierzeniu opornica (obciążenie 200A), nie "trzymał" napięcia, ale nadal dobrze kręcił. Zapewne zimy by nie wytrzymał. Wymieniłem na "używany" sprawny sprawdzony opornicą i "trzyma" napięcie.

Akumulatory VARTA(=BOSCH) różnią się technologią produkcji kratki w stosunku do akumulatorów NONAME, stąd lepsze parametry, do diesla na pewno warto zastosować. Benzyna 1.4/1.6 czy 1.8 nie ma problemów z rozruchem i wystarczy spokojnie w granicach 45-60Ah i 400-540A prądu rozruchowego (wg normy EN), prąd zwarciowy powyżej ok. 1200A. Ale nie ma tez co przepłacać, szczególnie w Benyznie 1.4 czy 1.6 tam NoName wytrzyma kilka lat.

Może być "używka" ale sprawdzona pod obciążeniem 200-400A w zależności od pojemności akumulatora. Przyznam szczerze że ok. 2-5% utylizowanych akumulatorów jest sprawnych, wymagają doładowania a problemy z rozruchem to nie zawsze akumulator, a tak rozumieją to klienci, dla nich to tylko akumulator jest winny, bo kupił go rok temu a teraz nie "pali".


Co do gwarancji to wygląda to następująco:
- napięcie ładowania poniżej 13,8V i powyżej 14.5V = reklamacja odrzucona
- stopniowy spadek napięcia pod obciążeniem (leci non-stop w dół) np. 10.2-10.0-9.8-9.5-9.3-9.1-8.9-8.5-8.3-8.2 itd. oznacza zasiarczenie lub opad masy czynnej co jest podstawą do odrzucenia reklamacji
- jedyny zasadny przypadek uznania reklamacji to problemy z celą ale wtedy spadek napięcia będzie inny: 12.7 bez obciązania, następnie 8.5-8.4-8.4-8.39-8.35-8.35 (będzie trzymał napięcia ale bez jednej celi czyli minus 2.1V ale stabilnie)
- dodatkowo jeżeli w 1.9TDI ktoś zamontuje 60Ah i 500A prądu rozruchowego to uznają, że akumulator nie jest dobrany prawidłowo do pojazdu = odrzucenie reklamacji


Problem jest mi znany, bo rozpatruje reklamacje akumulatorów, oczywiście klient nie potrafi zrozumieć, że ma ładowanie 13.5, pokonuje krótkie dystanse i po roku szlak trafil akumulator ale on chce nowy bo to wina akumulatora, to samo postój na światłach co jest "hitem", po naładowaniu akumulator ma parametry prawidłowe, ale to wina akumulatora bo nie wytrzymał nowy na postojówkach. Oczywiście problem z CELĄ/CELAMI zdarza się, ale jest to 1-2% rozpatrywanych reklamacji. Po 2 latach i problemach z ładowaniem + alarm i problem z akumulatorem, oczywiście winny akumulator, nic innego. Powtarzam się.
Ale patrzę z dwóch stron, jako klient i jako ten co rozpatruje reklamacje akumulatorów.
d
dziubek6
Forumowicz
Posty: 259
Rejestracja: 18 lip 2010, 23:10
Auto: Toledo
Model: 1.9
Lokalizacja: Warszawa

[ALL] Akumulator

Post autor: dziubek6 »

Panowie co lepsze FIAMM Titanium 75AH czy VARTA Silver 74AH? Koleś w sklepie bardzo polecał Fiamm, mówił że nie było na nie reklamacji
1.9 AHF
ODPOWIEDZ