[1L] Podgrzewacz cieczy chłodzącej - podłączenie

Duże turbo, chip, napisz o tym tutaj.
ODPOWIEDZ
J
Jacek6804
Forumowicz
Posty: 243
Rejestracja: 19 lip 2009, 12:48
Auto: Seat Toledo 1M
Model: 3,2 V6 BUB
Lokalizacja: Złotopole

[1L] Podgrzewacz cieczy chłodzącej - podłączenie

Post autor: Jacek6804 »

Witam, wiem już jak podłączyć podgrzewacz cieczy chłodzącej do TDIka, tak tez podziele się tą wiedzą z wami;p

Każdy kto chce założyć podgrzewacz w swoim TDi musi kupić kruciec głowicy wyposażony w świece żarowe oraz orginalny przekaźnik sterujący świecami wraz z kostką i kablami idącymi do aku, świec i ECU, ewentualnie 2 przekaźniki uniwersalne (o natężeniu wytrzymującym 50A najlepiej) kilka konektorów oraz pare różnych kabelków;p

Myślę ze nie trzeba chyba opisywać jak wymienić krucie bez swiec na króciec ze świecami zarowymi:)

Podgrzewacz jest wyposażony w 3 świece żarowe, Sterownik silnika steruje ile świec ma grzać, czy jedna, czy dwie, jest zależne od obciążenia akumulatora oraz temperatury silnika.
Ogólnie podgrzewacz grzeje do osiągnięcia temperatury 70 stopni i jest uruchamiany kilka sekund po rozruchu silnika.

na focie poniżej 2 orginalne przekaźniki, potrzebny jest tylko jeden, ja wykorzystam jeden, gdyż ten drugi jestnadpalony.
Obrazek


Mając orginalny przekaźnik sterujący należy podłączyć w następujący sposób:

Obrazek
Obrazek

1-zasilanie prosto do + z akumulatora, dosyć gruby kabel musi być, jak na zdjęciu.
2-tu podłączamy 2 świece żarowe od podgrzewacza, kabel może być nieco cienki jak do 1 ale również może być taki sam.
3-tu podłączamy jedną świece żarową od podgrzewacza.


Obrazek
Obrazek

Obrazek
Obrazek
na zdjęciu powyżej pokazałem tylko do których pinów należy wpiąć kable, w żadnym wypadku nie nalezy ich wkładac jak na tym zdjęciu:D lecz od drugiej str wcisnąć z zaciśnietymi konektorkami VW na kablach.

Obrazek

4-kabel czarno brązowy, podpinamy go do kostki od sterownika silnika pod pin nr.26
5-kabel czarny, jest to kabel + zasilający przekaźnik podgrzewacza, najlepiej jest go połączyć z grubym niebiesko-czerwonym kablem idącym do kostki sterownika. (można również poprowadzić go do skrzynki bezpieczników i dac go pod + występujący na przekręconym zapłonie.)
6-kabel czarno-niebieski, podpinamy go również do tej kostki co kabel nr.4 ale ten kabel wpianamy do pinu nr.6 przy kostce.

(piny nr.6 i nr.26 dają - na przekaźnik a nie +)
więc gdyby ktos chciał wykorzystać uniwersalne przekaźniki to 1 przekaźnik + z aku i pod 2 świeczki, a drugi przekaźnik + z aku i 1 świeczka, należy pamiętać o bezpieczniku, w orginalnym przekaźniku jest 50A, oraz do obu przekaźników zapodać + ze skrzynki bezpieczników, aby dochodził do przekaźników dopiero po przekręceniu kluczyka, no i jeszcze minus należało by podąłczyć do przekaźników. Do jednego przekaźnika dajemy z wtyczki od ecu (pin nr.6 grzanie na 1 świece) a do drugiego przekaźnika (pin nr.26 ten pin jest odpowiedzialny za grzanie dwóch świec.)

Man nadzieję że rozjaśniłem chociaż troszkę jak podłączyć podgrzewacz do auta nie wyposażonego fabrycznie w owy podgrzewacz.


Pozdrawiam.
Ostatnio zmieniony 13 kwie 2015, 12:40 przez Jacek6804, łącznie zmieniany 1 raz.
s
szymekgd
Forumowicz
Posty: 4280
Rejestracja: 27 lip 2010, 14:22

[1L] Podgrzewacz cieczy chłodzącej - podłączenie

Post autor: szymekgd »

Ostatnio również założyłem podgrzewacz i "dorobiłem" instalacjęw AFN, więc pozwolę sobie dorzucić kilka słów.

Nr podgrzewacza do AFN to 028121145B, wybierając świece z gwintem nie potrzebujemy fajek. Do tego 2 przekaźniki (min. 40A) proponuje nr 370, gniazdo z bezpiecznikiem 50A, ok. 5m przewodu (sygnałowy) 0.5 lub 0.75mm2, 1m przewodu (prądowy) 4mm2, konektorki: 1szt. oczko na kleme, 3szt. oczka na świece, 1szt. żeński do złącza vw.

Do wtyczki ECU potrzebujemy 2 żeńskie konektorki mini ISO, taśmę izolacyjną i 1 "sztrepsa", montaż jest banalny - obsadzamy piny 6 (1 świeca, LO) i 26 (2 świece, HI), sterownik proponuję wyjmować z podszybia razem z wtyczką (bez wężyka podciśnienia), dopiero po wyjęciu zdejmujemy wtyczkę (sama wychodzi) - ciągnąc zabezpieczenie w kierunku metalowego króćca, samą wtyczka rozbiera się podobnie, wystarczy zlokalizować i podważyć ząbki zabezpieczające. W nieobsadzonych pinach są gumki chroniące przed wodą przekłuwamy je igłą i przeciągamy kabel - max. 0.75mm2 i zaciskamy na nim konektorek, ja dodatkowo zalałem cyną. Następną kwestią jest pin 39 - styk obciążenia alternatora DF, u mnie był obsadzony przewodem czerwono-żółtym, po przedzwonieniu okazało się, że jest to masa (było przejście) i trzeba doprowadzić sygnał ze złącza DF alternatora. Możemy sprawdzić to w grupie 016 silnika, jeżeli obciążenie alternatora jest stałe i wynosi 99.6% to na 99.9% masz tak samo - podgrzewacz bez tego sygnału nie odpali. Sterownik montujemy w odwrotnej kolejności. Mając ecu na wierzchu można je otworzyć - zero ryzyka i wymienić wewn. wężyk idący do map sensora - na 99% jest już "zmęczony".

Schematy są ogólnodostępne więc nie będę wklejał, należy tylko pamiętać, że pin 6 zasila 1 świecę, a pin 26 2 świece i na to należy zwrócić uwagę przy podłączaniu w przekaźnikach. Przewód zasilający świece z aku na przekaźniki musi iść przez bezpiecznik 50A. ECU steruje masą i do zasilenia sterowania przekaźników potrzebujemy plusa - najbezpieczniej po stacyjce, mamy go na zaworach n75, n18, n109 - ja wziąłem z nieobsadzonego gniazda przekaźnika w kabinie. Przewód obciążenia alternatora ciągniemy od pinu 39 do ok. rozrusznika - jest tam podwójna wtyczka idąca od alternatora z przewodem czerwono-czarnym i niebieskim, ten pierwszy się tam kończy, więc wydłubujemy z wtyczki zaślepkę, zakładamy na przewód z ecu konektorek i wkładamy do wtyczki. Tyle elektryki.

Jak sprawdzić czy działa sterowanie? Potrzebujemy przewód i 2 żaróweczki 12V (np. z przycisków), podłączamy w każdym przekaźniku tak: 1 żarówka pin 6 i plus sterowania, 2 żarówka pin 26 i plus sterowania. Podłączamy vaga i w grupie silnik robimy test wyjść elementów J359 i J360, jeżeli żarówki świecą to sterowanie jest ok. Identycznie możemy zrobić w czasie jazdy, ale wtedy muszą być spełnione warunki załączania podgrzewacza.
Jakie? Wchodzimy w 016 i patrzymy w okienko, od lewej jest:
- obciążenie alternatora <50%
Poniżej 0 oznacza spełnienie warunku, 1 brak, czyli 00000000 załącza:
- bez znaczenia/może być 1
- bez znaczenia/może być 1
- uszkodzony czujnik płynu G62 lub powietrza w dolocie G72
- silnik uruchomiony >10s
- obroty silnika >903 (czasem muszą być wyższe)
- napięcie aku >9V
- uszkodzony alternator
- temp. płynu <70st., a temp. powietrza w dolocie podczas uruchamiania <5st.
Poniżej 1 element włączony, 0 wyłączony
00 świece nie grzeją
01 grzeje "pin 6"
10 grzeje "pin26"
11 grzeje "pin6 i 26"
Michal
ODPOWIEDZ