Witam. Obecnie w swoim ASV mam własnego Castrola 5w40. Chce wlać jakiegoś MOTULA albo Valvo. Czy konieczne jest zrobienie płukanki przy zmianie? Jeśli tak to dlaczego?
Jeżeli zachowasz tą samą lepkość oleju to nie ma potrzeby aby wykonywać dodatkowo płukankę, co innego gdybyś zmieniał na półsyntetyk. Ja mam w swoim 1.9 TDi Mobila 5w40 przy przebiegu 260k i póki co jestem zadowolony.
Witam. Jako, że ostatnio intensywnie szukałem informacji na temat najlepszego oleju do 1.9 TDI AFN 110km podzielę się chętnie moimi doświadczeniami. Toledo którym jeżdżę ma obecnie ok. 345000 km. Całą jego historię znam od nowości. Auto w rodzinie i regularnie serwisowane. Ogólnie rewelacja, żadnych problemów z 1 wyjątkiem o którym za chwilę. Do przebiegu około 250kkm jeździło tylko na pełnym syntetyku 5w40, ale rożnych marek (wymieniany co 15 kkm). Potem niestety był zalewany pólsyntetykiem 10w40, najczęściej Catrolem Magnatec. Przy przebiegu około 270 kkm pojawił się problem z przeładowaniem turbo, błąd notlauf, tryb awaryjny itd. łopatki w turbo zostały przeczyszczone, grucha wymieniona (zardzewiała) i wszystko znów banglało. Przy przebiegu około 320 kkm znów pojawił się problem z przeładowaniem i do tego już wcześniej przy pełnym obciążeniu zaczęła się pojawiać chmura czarnego dymu. Dopiero po 2-3 przeciągnięciu pod 4k rpm na 1/2 biegu dymienie malało (na wyższych biegach było przeładowanie) i ogólnie przy następnej jeździe zabawa od nowa.
Do meritum: po przewertowaniu internetu w ostatnim czasie zdecydowałem się zmienić w tym tygodniu olej na Motul Specific z normą 505.01. Przekonały mnie opinie na forach VAG (w skrócie: tylko prawdziwy pełen syntetyk 5w40, czyli podobno MOTUL, Liqui Moly albo Mobil1), przejście z półsyntetyka na syntetyk i rozszczelnienie silnika to mit, płukanki nie są potrzebne oraz to, że ten konkretny Specific jest specjalnie zaprojektowany do TDI na pompowtryskach/pompie wtryskowej i tyle. Co do kultury pracy szczerze to nie zauważyłem różnicy, ale największa jest taka, że przejechałem 500km i przy pełnym obciążeniu nie traci już mocy, nie przechodzi w tryb awaryjny i do tego przestał dymić. Szczerze to mocno się zdziwiłem. In plus. Narazie tyle z obserwacji i oby taki stan rzeczy pozostał już bez zmian. Jeżeli tak będzie to już nie eksperymentuje z innymi, bo takie skakanie z marki na markę myślę sensu nie ma jak coś działa i spełnia najwyższe normy producenta auta.
Jak kolega brtk polecam ten sklep wszystko w przyzwoitych cenach ja mam tą zaletę że jadę tam osobiście w porządku obsługa i masa towaru. U mnie zmiana była z 10w40 Mobil1 na 5w40 Motul X-Cess normy 502.00/505.00 filtry Knecht wymiana co 5-7000 km dość agresywna jazda i żadnych wycieków przebieg 294000. Także ful synteza i będzie dobrze. A jeżeli coś gdzieś cieknie to wymień uszczelniacz
Nie polecam wymieniać oleju bez wcześniejszej płukanki, w praktyce może mieć to swoje konsekwencje nawet w tak bezawaryjnym silniku jak 1.9 tdi, poczytaj o ewentualnych usterkach na forum. Koszt naprawdę znikomy a przynajmniej masz święty spokój. Ja teraz zmieniałem z 10w40 na 5w40 czyli pełen syntetyk po osiągnięciu przebiegu 280k, z tym że odwrotnie bo z Motula na Mobila.