[1L/1M] Wymiana sprzęgiełka jednokierunkowego alternatora

Czyli zrób to sam i pochwal sie na forum.
s
szymekgd
Forumowicz
Posty: 4280
Rejestracja: 27 lip 2010, 14:22

[1L/1M] Wymiana sprzęgiełka jednokierunkowego alternatora

Post autor: szymekgd »

Teoria:

Sprzegielka, w starszych autach, głównie dieslach, montowane były w alternatorach o większych mocach (od 70A do 120A), zależało to od wyposażenia auta: klimatyzacji, podgrzewacza plynu itp. Inna teoria głosi, że montuje się je żeby zamortyzować drgania paska powstałe przy wybuchowym spalaniu mieszanki w cylindrach diesla. W moim Toledo 1L (z klimatyzacja) siedzi alternator o mocy 90A i symbolu 028 903 028J, oryginalne sprzegielko to INA o symbolu F-225355.4, zamontowany seryjnie alternator można zdekodowac w VIN’ie. Niestety, sprzegielka nie sa tanie (ceny z IX 2011r.), koszt to ok. 170pln za INA, zamienniki od 105pln, w tej cenie można kupic uzywany alternator, nie wiadomo tylko jak dlugo nacieszymy się cisza ;)

EDIT: W styczniu 2013r. zamiennik maxgear padł - zatarł się, czyli pochodził 16 miesięcy/ok. 20kkm, oczywiście ceny nowych są wyższe niż przy kupnie padaki...Teraz zainwestuje w firmę AS - auto starter za 90zł ;) Firma ta ma w ofercie sprzęgiełka w 2 cenach: 90 (zamiennik) i 150 (INA) pochodzące z tej samej fabryki...

Obrazek
Tak wyglada sprzegielko.

Objawy uszkodzonego sprzegielka:

- halas w okolicach paska wieloklinowego, słyszalny na zewnątrz i w srodku auta,
- telepanie buda na wolnych obrotach i przy puszczeniu pedalu gazu,
- drgania paska wieloklinowego,

Nasilenie w/w objawow zalezy od obrotow silnika, obciążenia alternatora i stopnia zuzycia, czy wrecz zatarcia sprzegielka alternatora, czasami (sprawdzone) objawy ustaja na kilka dni po psiknieciu wd40 lub umyciu silnika woda, ale sprzegielka to nie zregeneruje ;)
Zwlekanie z wymiana może skończyć się uszkodzeniem/szybszym zuzyciem alternatora, zerwaniem paska wieloklinowego, uszkodzeniem amortyzatora drgan, kola amortyzatora lub sprężarki klimatyzacji.

Sprawdzanie sprzegielka:

Sprawdzic sprzegielko możemy w następujący sposób: duzym francuzem (dzwignia) odciągamy (4) do gory kolko amortyzatora drgan (sprawdzamy od razu jego luz i bicie, bo bedzie dobry dostep do jego wymiany) i zrzucamy z rolki alternatora pasek, nastepnie dynamicznie krecimy kolem pasowym w dwie strony i zatrzymujemy je w miejscu, jeżeli
- wirnik, widoczny przez otwory w alternatorze, zatrzymuje sie natychmiast,
- kolo pasowe kreci się w dwie strony,
To sprzegielko jest do wymiany, możemy to jeszcze potwierdzic wkładając w otwory alternatora i blokując wirnik cienki imbus lub srubokret, a nastepnie lekko (żeby nie rozwalic wirnika) obracacamy kolem pasowym, sprzegielko powinno krecic się tylko w jedna strone, a w druga być zablokowane, jeżeli nie kreci się w żadna to jest zatarte i do wymiany.
Sprawne sprzegielko powinno krecic się tylko w jedna strone (z kierunkiem paska wieloklinowego), a po gwałtownym zatrzymaniu wirnik wewnątrz obudowy powinien zatrzymac się dopiero po chwili.
Oczywiście mogą jeszcze być inne, mi nie znane objawy, porada jest napisana na moim przykładzie i wyczytanych w necie wiadmosciach

Wymiana:

Operacje wymiany określam jako srednio zaawansowana, nie wymagajaca (prawie ;) ) specjalistycznych narzedzi, mi zajęła ok.1.5h
Samo sprzegielko odkręcamy specjalnym kluczem, warto wiedziec, ze w zależności czy posiadamy alternator Bosch’a czy Valeo dluzsza czesc wchodzaca w sprzegielko ma inna końcówkę (split lub torx), czytałem tez, ze można odkręcić sprzegielko posiadając tylko zewn. czesc klucza i używając pneumata, w moim przypadku nie było takiej konieczności, jednak znajomy w taki sposób złamał klucz, hardcorowa, ale skuteczna opcja jest uzycie flexa ;)

Obrazek
Klucz do odkrecania sprzegielka.

Jeżeli posiadamy specjalny klucz to możemy spróbować wymienic sprzegielko w aucie bez wyjmowania alternatora, jeżeli nie to:

- odlaczamy kleme akumulatora,
- wyjmujemy pojemnik filtra powietrza, wczesniej odłączając wtyczke sygnalowa, wezyk cisn. atm. idacy do zaworkow N75 i N18 oraz rure harmonijkowa z przepływomierzem (potrzebna zabka do zdjęcia spinki) - przy drugiej wymianie ominąłem ten punkt,
- odkrecajac mocowanie rurki klimatyzacji (1), klucz 10,

Obrazek

- odkręcamy 2ie sruby alternatora (3) (klucz 13), z gorna nie ma zadnego problemu, żeby wykręcić/wyjac dolna musimy odgiąć kolo amortyzatora drgan (4), nastepnie wysuwamy (do przodu auta) alternator, możemy pomoc sobie lekko uderzajac go mlotkiem, gdy alternator będzie luzny to obracamy go kolem pasowym do dolu i zdejmujemy wtyczke elektr., odkręcamy (klucz 13) przewod pradowy i mocowanie wiazki (klucz 8),

Obrazek

- manipulując ostrożnie alternatorem wyciągamy go gora, mi udalo się to w pozycji: kolo pasowe u gory, ucha mocujące alternator w kierunku silnika,
- teraz jeżeli posiadamy klucz (a nie daliśmy rady zrobic tego na zalozonym alternatorze) to ściągamy uszkodzone i zakladamy nowe sprzegielko, jeżeli nie to udajemy się warsztatu samochodowego i dajemy im zarobic, ja zapłaciłem 30pln, klucz kosztuje ok. 70pln, a czasami operacje ta można mieć za friko.
- alternator zakladamy w odwrotnej kolejności, sruby mocujące maja prowadzenie wiec należy je lekko naprowadzic mlotkiem, przed zalozeniem i przykreceniem do alternatora przewodu pradowego polecam przeczyścić styk i posmarowac go np. smarem miedzianym.

Po wykonaniu w/w czynności cieszymy się cisza ;)

ps. Dodam jeszcze,ze po wymianie spadlo zuzycie paliwa (zastanawialem sie dlaczego wzroslo), na trasie do roboty mfa nie schodzil ponizej 6l (w roznych warunkach), teraz wyswietla o 0.5l mniej,w przyszlym miesiacu sprawdze wg. baku.
Ostatnio zmieniony 25 sty 2013, 16:49 przez szymekgd, łącznie zmieniany 5 razy.
Awatar użytkownika
migacz1981
Forumowicz
Posty: 939
Rejestracja: 10 paź 2010, 18:22
Auto: Seat Toledo 1M
Model: 1.9 TDI ASV
Lokalizacja: Wałbrzych - okolice

[1L/1M] Wymiana sprzęgiełka jednokierunkowego alternatora

Post autor: migacz1981 »

A czy gwint jest prawy czy lewy ?
Obrazek
"TITKO je poźiątku"
S
Szymek08
Forumowicz
Posty: 1687
Rejestracja: 22 sie 2009, 17:18
Auto: Seat Toledo 1M
Model: 1.9 TDI AHF+
Lokalizacja: Piła

[1L/1M] Wymiana sprzęgiełka jednokierunkowego alternatora

Post autor: Szymek08 »

Bardzo przydatny opis :-)
s
szymekgd
Forumowicz
Posty: 4280
Rejestracja: 27 lip 2010, 14:22

[1L/1M] Wymiana sprzęgiełka jednokierunkowego alternatora

Post autor: szymekgd »

migacz1981, sprzegielko dokreca sie razem z kierunkiem pracy paska, wiec po zablokowaniu wirnika dluzsza czescia klucza, krotsza odkrecamy sprzegielko w prawo.
Awatar użytkownika
Radar
Forumowicz
Posty: 226
Rejestracja: 13 wrz 2010, 21:27
Auto: Toledo
Model: 1L
Lokalizacja: Międzyzdroje

[1L/1M] Wymiana sprzęgiełka jednokierunkowego alternatora

Post autor: Radar »

u siebie odkręciłem pneumatem bo nie miałem tego klucza, a teraz słychać sam klekot diesla tak jak pisałeś, a starego sprzęgiełka nie idzie nawet ruszyć.w żadną stronę tak się zapiekło.
Był Tolek 1L AFN jest Tolek 1M AHF
Awatar użytkownika
bartekmk
Forumowicz
Posty: 1669
Rejestracja: 05 mar 2011, 20:55
Auto: Seat Toledo 1M
Model: ASV++
Lokalizacja: Katowice

[1L/1M] Wymiana sprzęgiełka jednokierunkowego alternatora

Post autor: bartekmk »

czy jestem w stanie wyjąć pod domem bez kanału/podnosnika alternator z asv? mam sprzęgiełko i chcialbym to zrobic sam.
Awatar użytkownika
Sony
Administrator
Posty: 7094
Rejestracja: 20 sty 2009, 20:09
Auto: Seat Toledo 1M
Model: 1.9 TDI ASV++
Lokalizacja: Piotrków Tryb.
Kontakt:

[1L/1M] Wymiana sprzęgiełka jednokierunkowego alternatora

Post autor: Sony »

bartekmk, ja bym się tego bez kanału nie podjął, bo żeby altka wyjąć to jest od diabła rozbierania i bez kanału będziesz bluzgał na czym świat stoi :P
s
suhhar

[1L/1M] Wymiana sprzęgiełka jednokierunkowego alternatora

Post autor: suhhar »

Siemka panowie szybkie pytanie czy w 1.6 16v 105km wystepuje takie sprzegiełko ? z tego co widze to tylko w dieslach lub turbodieslach wystepuje. U mojej panny zaczelo cos piszczec myslalem ze to rolki napinaczy ale wymienilem je na nowe i dalej to samo. Po psiknieciu wd40 przestaje na chwile ale pozniej dalej piszczy.
s
szymekgd
Forumowicz
Posty: 4280
Rejestracja: 27 lip 2010, 14:22

[1L/1M] Wymiana sprzęgiełka jednokierunkowego alternatora

Post autor: szymekgd »

Występowanie zależy od rocznika i na 99% występuje w Twojej benzynie.
Michal
s
suhhar

[1L/1M] Wymiana sprzęgiełka jednokierunkowego alternatora

Post autor: suhhar »

hmmm no z tego co widze to wystepuje ale...dzwiek ten nie dobiega z okolic alternatora tylko napinaczy a rolki napinaczy mam wymienione, ma ktos jeszcze jakiś pomysł ? nie mam zamiaru wymianiac całego napinacza koszt ok 350 zł, moze sprzegiełka koszt ok 300 zł ;/
ODPOWIEDZ