[ALL] Wydech

Duże turbo, chip, napisz o tym tutaj.

Moderatorzy: remiq, Sony, CYRULIK

[ALL] Wydech

Postprzez tony » 16 lipca 2008, o 08:59

Układ wydechowy jest elementem niezwykle często poddawanym przeróbkom. Niejednokrotnie tuning auta rozpoczynamy właśnie od układu wydechowego. Dlaczego? Jaka jest jego rola i wpływ na wzrost mocy?

Układ wydechowy służy do opróżnienia cylindra ze spalin pozostałych po suwie pracy. W skład przeciętnego układu wydechowego wchodzi: kolektor wydechowy, rura wydechowa i występujące w samochodach turystycznych katalizator oraz tłumik lub częściej 2-3 tłumiki.

Praca układu wydechowego rozpoczyna się dla każdego cylindra pod koniec suwu pracy, gdy otwiera się zawór wydechowy. W celu zapewnienia maksymalnej sprawności silnika zawór wydechowy otwiera się stosunkowo wcześnie, na 50-80° przez osiągnięciem przez tłok DMP. Fakt, że tłok nie wypycha spalin, gdyż porusza się jeszcze w dół, nie ogranicza wypływu spalin, gdyż mają one w tym momencie ciśnienie kilku barów. To właśnie wtedy gwałtowny wypływ spalin powoduje charakterystyczny huk, który w seryjnym samochodzie musi być wytłumiony.

Sprawność pracy układu wydechowego decyduje przede wszystkim o dokładnym opróżnieniu cylindrów z gazów spalinowych, ale nie tylko. W silnikach wyczynowych wyposażonych w wałki rozrządu o dłuższych czasach otwarcia impuls powstały w rurze wydechowej zapoczątkowuje suw ssania.

Zjawiska falowe w rurze wydechowej
Ponieważ wypływ gazów spalinowych odbywa się cyklicznie, w rytm poszczególnych suwów wydechu cylindrów, a energia spalin przemieszczających pod wpływem stosunkowo wysokiego ciśnienia (w porównaniu np.: do ciśnień panujących w układzie ssącym) jest znacząca, o sprawności układu wydechowego decydują zjawiska falowe.

W chwili rozpoczęcia otwierania zaworu wydechowego na początku rury wydechowej tworzy się impuls nadciśnienia. Impuls ten przemieszcza się wzdłuż rury z prędkością zbliżoną do prędkości dźwięku aż do jej wylotu. Siła bezwładności gazów w momencie wypływu z rury wytwarza impuls podciśnienia, który rurą wydechową wraca z podobna prędkością do cylindra. Jeżeli długość rury (droga impulsów) jest taka, że impuls podciśnienia zdąży wrócić w chwili, gdy jeszcze otwarty jest zawór wydechowy, następuje zjawisko doładowania rezonansowego silnika. Podciśnienie "wysysa" resztki spalin z cylindra a w silniku wyczynowym posiadającym większe współ otwarcie zaworów dociera aż do przewodu ssącego, zapoczątkowując intensywnie suw ssania. Zjawisko to występuje tylko dla pewnego zakresu prędkości obrotowej silnika i objawia się charakterystycznym, głośniejszym dźwiękiem pracy układu wydechowego.

Poprawia to napełnianie silnika (a więc jego moc), a ponadto korzystnie obniża temperaturę w cylindrze.

Konstrukcja układu wydechowego
Opisane powyżej zjawiska pozwalają wysnuć wniosek, że silnik pozbawiony zupełnie układu wydechowego (rury wydechowej i kolektora) będzie rozwijał mniejszą moc i tak jest w istocie.

Jeżeli długości przewodów wydechowych mierzone od grzybka zaworów nie będą miały przynajmniej kilkudziesięciu centymetrów, moc silnika może być wyraźnie mniejsza.

Z drugiej strony, gdy rura wydechowa będzie cienka i długa na kilka metrów, zjawiska falowe nie wystarczą do pokonania oporów przepływu i w tym przypadku także będziemy mieli zjawisko obniżenia mocy silnika.

O sprawności układu wydechowego decydują więc jego wymiary geometryczne; przede wszystkim długość i średnica rury wydechowej (łącznie z kolektorem).

Optymalna długość rur wydechowych powinna być wyliczana w zależności od tego, przy jakich prędkościach obrotowych chcemy uzyskać doładowanie rezonansowe. W wysokoobrotowych silnikach samochodów wyścigowych np.: Formuły 1 czy innych podobnych, które mają silniki zabudowane z tyłu lub centralnie długość całkowita rur wydechowych wynosi zwykle około 1000 do 1500 mm.

W większości jednak samochodów osobowych, w których silnika umieszczony jest z przodu pojazdu, konieczność odprowadzenia spalin do tyłu nadwozia wymusza stosowanie ponad 3 m rur wydechowych. Przy takiej długości rura wydechowa stwarza duży opór wypływającym gazom i dlatego jeżeli tylko regulamin zawodów to umożliwia, usuwa się z układu tłumiki i katalizator.

W niektórych zawodach można także skrócić rurę, wyprowadzając ją z boku samochodu. Dla pojazdów wyczynowych najczęściej konstruuje się całkowicie nowy układ wydechowy.

Kolektory wydechowe
Należy pamiętać, że na moc silnika wpływa głównie pierwszy za cylindrem odcinek rury wydechowej. Tam zjawiska falowe występują najsilniej i stąd prace tuningowe układu wydechowego rozpoczyna się często od wykonania sportowego kolektora wydechowego.

Fabrycznie montowane kolektory wydechowe ze względów ekonomicznych wykonane są najczęściej z żeliwa i posiadają stosunkowo krótkie przewody, które wcześnie się łączą w jedną rurę. Ponadto wymagania ekologiczne sprawiają, że katalizator montuje się stosunkowo blisko głowicy, co zwiększa opory przepływu i zmniejsza możliwość wykorzystania zjawisk falowych.

Oczywiście układy wylotowe samochodów seryjnych są starannie obliczane i badane na hamowni, by wymagania ekologiczne powodowały możliwie najmniejszy ujemny wpływ na pracę silnika.

W samochodach wyczynowych i samochodach sportowych turystycznych, w których wykonany jest kompletny tuning silnika, wymiana układu wydechowego jest koniecznością.

Materiał zamieszczony dzięki uprzejmości autora strony:
http://www.lakiernic.republika.pl/
Pozdrawiam użytkowników Seata Toledo. Dziękuję wam za dobroć i za modlitwy. Z serca wam błogosławię.
Serdetschnje posdrawjam Toledziakuf
Tony
Avatar użytkownika
tony
Administrator
 
Posty: 2724
Dołączył(a): 18 maja 2008, o 20:26
Lokalizacja: Wyszków
Car:
Engine:

Postprzez Gruby470 » 29 października 2008, o 12:10

Siema jestem nowy na forum od dawna poszukuje wydech do swojego seacika nie wie ktoś gdzie można kupić dedykowany wydech do toledo 1l calutki od kolektora po tłumik ?????
Seat Jest Bogeim Tuning Nałogiem Nitro Podstawą A Jazda Zabawą =)
Gruby470
Świeżak
 
Posty: 2
Dołączył(a): 29 października 2008, o 11:39
Lokalizacja: Bochnia
Car:
Engine:

Postprzez SMILE » 29 października 2008, o 12:18

SMILE
Forumowicz
 
Posty: 312
Dołączył(a): 25 maja 2008, o 16:54
Lokalizacja: Józefów/ Mińsk
Car:
Engine:

Postprzez tony » 29 października 2008, o 12:38

Gruby470 napisał(a):Siema jestem nowy na forum
przedstaw się nam - chętniej pomożemy ;-) tu się witamy viewtopic.php?p=5739#5739
Pozdrawiam użytkowników Seata Toledo. Dziękuję wam za dobroć i za modlitwy. Z serca wam błogosławię.
Serdetschnje posdrawjam Toledziakuf
Tony
Avatar użytkownika
tony
Administrator
 
Posty: 2724
Dołączył(a): 18 maja 2008, o 20:26
Lokalizacja: Wyszków
Car:
Engine:

Postprzez Marcin_tdi » 29 października 2008, o 16:05

tutaj są same tłumiki na tej stronie praktycznie. zajrzyj do oferty firmy moto-wydech lub el-tec a już najlepiej MG-motorsport. możesz dryndnąć jeszcze tutaj :arrow: 508157100 (Halama Łukasz z Ulter motorsport) - robili juz wydechy do TDI pod moce rzędy 220PS - 230PS
korekty liczników, odczyt PIN, kasowanie crash data kontrolki airbag, kodowania kluczyków i modułów komfortu, domykanie szyb, pełna diagnostyka 98-2008r., naprawa usterek, tuning
Avatar użytkownika
Marcin_tdi
Forumowicz
 
Posty: 18
Dołączył(a): 20 maja 2008, o 12:02
Lokalizacja: Warszawa
Car:
Engine:

Postprzez mario 78 » 26 października 2009, o 22:06

w najbliższym czasie czeka mnie wymiana wydechu seryjny ma już dość i teraz niewiem co zrobić bo na wiosne będę podnosił moć w tolku a wiem że to tego czasu nie dotrzyma seryjny wydech i z tąd moje pytanko czy robić teraz do seryjnego 110 KM wydech już pod wiosenne modyfikacje i czy to nie zaszkodzi silnikowi , czy zakupić serie i dopiero przy zmiane turbo robić wydech :-?
mario 78
Forumowicz
 
Posty: 51
Dołączył(a): 21 października 2009, o 06:24
Lokalizacja: Lublin
Car:
Engine:

Postprzez ballance » 14 marca 2010, o 23:26

Witam,polecam lekture dla zainteresowanych odnosnie konstrukcji i budowy wydechow. :roll:
<zygi>
ballance
 

Postprzez DanielToledo » 6 maja 2010, o 20:27

Średnicy rur nie dobieraj na oko, za duża średnica może spowodować strzelanie w rure i spadek mocy, zaś za mała będzie mulić auto. Srednice dobierasz do pojemności, mocy i ilości cylindrów. Wtedy masz efekty.
DanielToledo
Forumowicz
 
Posty: 10
Dołączył(a): 6 maja 2010, o 12:00
Lokalizacja: Gorzów Wielkopolski
Car:
Engine:

Postprzez dany_2 » 9 maja 2011, o 23:44

Witam mam bardzo ważne pytanie planuję wymianę tłumika od początku do końca w tolku lecz jest mały problem w silniku 2.0 16V 150KM jest kolektor wydechowy 4-2-1 zakończony katalizatorem i w nim umieszczono sondę lambdę heh mam zamiar wywalić kata a na jego miejsce wpakować strumienice i w nią zainstalować sondę lecz mam wątpliwości. Rozmawiałem z dwoma mechanikami jeden z nich mówi że nic nie powinno się stać po wymianie a drugi twierdzi że gdy wpakuję sondę w strumienice zacznie szaleć komputer i zle będzie czytał zawirowania i może przez to o wiele więcej palić, poleca wysypać kata i zostawić pustą puszkę a zaraz za nim zamontować strumienicę lecz czy po wysypaniu kata sonda będzie pobierać właściwe dane ???? Proszę o pomoc w tej sprawie.
Avatar użytkownika
dany_2
Forumowicz
 
Posty: 825
Dołączył(a): 9 września 2008, o 09:11
Lokalizacja: Jelenia Góra
Car:
Engine:

Postprzez pushq » 11 maja 2011, o 20:32

Kolego dany_2, nie wiem jak to jest w tym samochodzie, ale jeżeli masz 2 sondy lambda, to nie wymieniałbym katalizatora na strumienicę, bo możesz mieć problemy.
Avatar użytkownika
pushq
Forumowicz
 
Posty: 110
Dołączył(a): 13 września 2010, o 18:16
Lokalizacja: Wałbrzych/Bydgoszcz
Car:
Engine:

Następna strona

Powrót do Mechaniczne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości

cron