Opony

Tematy ogólno-techniczne
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
gurszczak
Zasłużony
Posty: 644
Rejestracja: 20 maja 2008, 06:05
Auto: Hyundai
Model: ix35
Lokalizacja: Grudusk

Opony

Post autor: gurszczak »

Fajny artykulik o oponach przesłany przez Sonego.

Przemyśl dokładnie!

Przy zakupie opon każdy wybór musi być dokładnie przemyślany, żadna inna część Waszego samochodu nie jest tak ważna jak opony i nie wymaga takiej uwagi.

Jeśli uznacie Państwo, że nadszedł czas wymiany opon na nowe, to wszelkie informacje znajdziecie Państwo w tej części. Liczy się przecież właściwe funkcjonowanie Państwa samochodu i przede wszystkim - Wasze bezpieczeństwo.

Nie pozwólcie aby opony całkowicie się zużyły!

Głębokość profilu

Zużyte opony zupełnie tracą przyczepność na mokrej nawierzchni, na śniegu i na lodzie. Identyfikatory zużycia umieszczone wzdłuż wyżłobienia informują kierowcę o stopniu zużycia opony. W ekstremalnym przypadku profil może osiągnąć wielkość 1,6 mm. Nie radzimy jednak czekać aż tak długo. Dla własnego bezpieczeństwa należy zmienić opony już nieco wcześniej.



W przypadku opon zimowych wymiana opony powinna nastąpić już przy głębokości bieżnika 2 mm. Dolną granicą dla opon szerokich są 3 mm.

Opony zimowe natomiast należy wymieniać gdy głębokość bieżnika wynosi 4 mm.

Zwracaj na wszystko uwagę!


Ciśnienie powietrza

Kiedy ucieka powietrze, opona staje się słaba i wiotka. Dla opony to bardzo ważny punkt. Kiedy w oponie brak odpowiedniego ciśnienia, traci ona odpowiednią przyczepność z podłożem. Skraca się jednocześnie jej żywotność gdyż wewnątrz opony następuje wiele nieodwracalnych zmian. Poświęcajcie więc swoim oponom sporo uwagi a przede wszystkich jeżeli problem dotyczy ciśnienia w oponie.



Prawidłowy poziom ciśnienia w oponie to A lub 0. Jest on opisany w książce serwisowej pojazdu. Ciśnienie powietrza w oponie może być bardzo zróżnicowane - wszystko zależy od obciążenia, prędkości czy też typu opony. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości prosimy skontaktować się ze specjalistą.

Radzimy regularnie sprawdzać ciśnienie powietrza w oponie mniej więcej co 3 lub 4 tygodnie. Jeżeli brak odpowiedniego ciśnienia w oponie staje się łatwo zauważalny, znaczy to że poziom ciśnienia daleko odbiega od prawidłowości. Ciśnienie powietrza należy sprawdzać gdy opona jest schłodzona - po długiej jeździe z dużą prędkością wyniki pomiaru ciśnienia w oponie nie są miarodajne.



Prosimy solidnie przymocować nasadki na wentyle. W przeciwnym razie powietrze bardzo szybko wydostanie się z opony.

Nigdy nie zapominajcie o kole zapasowym. Również w tym kole należy regularnie sprawdzać poziom ciśnienia.

Zasadniczo poziom powietrza w oponie zapasowej powinien wynosić przeciętnie 0,5 bara.

Zewnętrzna część opony jest bardzo ważna

Uszkodzenie opony

Nowoczesne opony są wprawdzie bardzo odporne na obciążenie, ale niestety nie są niezniszczalne.

Bardzo często dochodzi do szybkiej utraty powietrza w oponie jak również do zardzewień wokół opony, czasem również do całkowitego starcia się powierzchni opony - to wszystko może być powodem wielu wypadków.

Dlatego też wskazane jest aby poświęcić oponie trochę więcej uwagi. Od czasu do czasu trzeba sprawdzić jej stan i najlepiej jeżeli zrobi to fachowiec. Podejrzane oznaki to cięcia, rysy, narośla oraz wypukłe części profilu. Prosimy nie zapominać że opona ma również wewnętrzną stronę, która powinna być sprawdzana jeszcze dokładniej. Nasza rada - lepiej zaufać specjaliście niż samemu podejmować jakiekolwiek kroki. Fachowiec podejmie odpowiednią decyzję odnośnie tego czy opona powinna zostać wymieniona. Bardzo często można zauważyć nieregularne ścieranie się opony. Taka sytuacja jest zawsze sygnałem alarmującym o tym, że z oponą dzieje się coś nieprawidłowego. Przyczyna może leżeć w nieprawidłowym funkcjonowaniu podwozia oraz układu kierowniczego. Ale również hamulce lub nieprawidłowo wyważona opona mogą być przyczyną wielu problemów.

Pilnuj, aby nic nie uszkodziło opony!

Magazynowanie opony

Jeżeli opony niedbale zostaną odstawione gdzieś w rogu, to możecie się Państwo liczyć z tym, że o wiele szybciej ulegną zużyciu. Prawidłowo należy postępować tak:

Przed zdjęciem opon należy zaznaczyć kierunkowość opony i jej położenie:

LT = lewy tył,

PT = prawy tył,

PP = prawy przód,

LP = lewy przód.

Profil opony należy oczyścić z wszelkich zabrudzeń

Opony należy przechowywać w suchym, chłodnym i ciemnym pomieszczeniu. Benzyna, olej, smary są trucizną dla opony.

Opony założone na felgę należy składować na równej, płaskiej powierzchni. Opony bez felg należy stawiać w pozycji pionowej i od czasu ją zmieniać.

Nie przegrzewaj opon!

Prędkość

Zbyt dużej prędkości opony długo nie wytrzymają, przede wszystkim podczas letnich temperatur. Takie postępowanie prowadzi do podwyższonej ścieralności opony. Oto kilka reguł których należy przestrzegać.

Nigdy nie należy jechać z najwyższą dopuszczalną prędkością szczególnie w sytuacjach gdy auto jest dodatkowo obciążone (np. dodatkowy bagaż w czasie wyjazdu na urlop).

Nie przekraczaj dozwolonej maksymalnej prędkości przeznaczonej dla zamontowanych opon. W przypadku przyczep dopuszczalna prędkość to zazwyczaj 80 km/h. Dotyczy to przede wszystkim starszych modeli. Opony do przyczep, które wyprodukowano po roku 1989 powinny posiadać dopuszczalną prędkość do 100 km/h. W przypadku opon zimowych limit dopuszczonej prędkości to 160 km/h, ew. 190 km/h.

Zachowaj dopuszczalne normy obciążenia!

Obciążenie

Utrzymanie prawidłowej masy odnosi się nie tylko do tempa ale również do ładowności. Oczywiście czasami dozwolone obciążenie bywa przekraczane (Np. podczas wyjazdów na urlop) Bądźcie Państwo przy tym jednak bardzo ostrożni. Nie należy maksymalnie przekraczać wszystkich norm.

Przeładowane auto zupełnie zmienia swoje zachowanie na drodze. Przede wszystkim zmienia pracę hamulców, co może stać się bardzo niebezpieczne. Lepiej zachować wyznaczone normy.

Te same zasady dotyczą zarówno samochodu dostawczego jak i limuzyny.

Nie rzucaj kamieni na drogę!

Parkowanie

Jak już wspomnieliśmy, nowoczesne opony mogą wiele znieść. Ale granica wytrzymałości kiedyś w końcu zostanie przekroczona. Krawężnik jest wrogiem numer 1. dla opony. Bezpośredni kontakt opony z krawężnikiem może doprowadzić do nieodwracalnego zniekształcenia opony i całkowicie zniszczyć jej strukturę.


Zanim zaparkujesz, pomyśl jak najlepiej ustawić samochód aby opona nie została uszkodzona.

Jeżeli pojawia się konieczność pokonania krawężnika - należy to robić z ogromną ostrożnością i powoli.



Przestrzegaj wyznaczonego okresu żywotności opony!


Wiek opony

Dotyczy każdej opony: jej żywotność kończy się po 10 latach. Opony posiadające starszą datę produkcji nie nadają się do użytku. Wysokie temperatury przyspieszają "starzenie się" opony. Również światło dzienne wpływa niekorzystnie na odporność opony.


Jeżeli wiek opony przekracza 10 lat, można jej używać tylko wtedy gdy nie miała wcześniej żadnych usterek.

Opony do przyczep campingowych oraz opony przez dłuższy czas nieużywane tracą swoją wartość po 6 - 8 latach.

Opony zapasowe starsze niż 6 lat używać należy tylko w awaryjnych sytuacjach.

Uwaga na wszelkie numeracje!

Aby prawidłowo zmienić opony należy dokładnie odczytać wszystkie oznaczenia.

A więc: Jakie opony należy zamontować - mówi o tym dowód rejestracyjny pojazdu.

Przykład - według norm europejskich:



195/65 R 14 89 H 106.

Co oznaczają poszczególne liczby?


195: szerokość opony w mm.

65: stosunek wysokości opony do jej szerokości.

R: rodzaj budowy opony »opona radialna«.

14: średnica felgi w calach.

89: dopuszczalne obciążenie »najwyższy ciężar« (tutaj 580 kg).

H: klasa prędkości (tutaj do 210 km).

106: data produkcji (tutaj 10. tydzień 1996 roku). Ta data może się znajdować również w innym miejscu.

Podczas zmieniania opon, należy zachować 3 podstawowe zasady:


Kiedy zmieniamy ogumienie samochodu, najlepiej zmienić cały komplet, wszystkie 4 opony.

Odradzamy montowania różnych oponach na wszystkich czterech kołach. Wszystkie opony powinny posiadać taki sam profil.

Zabrania się montowania różnych typów opon - np w połączeniu z oponami diagonalnymi!


Teraz możesz chłodno potraktować opony!

Opony zimowe

Kto chce czuć się bezpiecznie w czasie zimy, powinien montować opony M+S. Szczególnie w sytuacjach gdy samochód pokonuje duże prędkości dają one większe bezpieczeństwo. Reguły montowania opon zimowych:

Montuj opony M+S na wszystkich kołach, nie tylko na jednej osi. Ułatwicie sobie życie kupując cały komplet kół - a więc opony + felgi. Montaż całego kompletu jest o wiele łatwiejszy.

Po każdym montażu koła muszą być wyważone.

Prawidłowy poziom ciśnienia w oponach należy odczytać z książki serwisowej pojazdu. Dopuszczalnie wyższy poziom ciśnienia to 0,2 bara.

Doprowadź wszystko do końca!


Naprawa opony

Tylko specjalista może zadecydować o tym, czy oponę można naprawić czy nie.

Mamy nadzieję iż te wszystkie informacje Państwu pomogą w wyborze opon, ich montażu i użytkowaniu.
Ostatnio zmieniony 06 maja 2009, 15:11 przez FAST WebCrawler [Crawler], łącznie zmieniany 2 razy.
Pozdrawiam Gurszczak

Obrazek

Gurszczak i jego Hultaj
Awatar użytkownika
Sony
Administrator
Posty: 7094
Rejestracja: 20 sty 2009, 20:09
Auto: Seat Toledo 1M
Model: 1.9 TDI ASV++
Lokalizacja: Piotrków Tryb.
Kontakt:

Opony

Post autor: Sony »

hehe, widzę że gurszczak zamieściłeś treść na łamach forum :D
...i gitarka :) Przyda się jakby nie było ;)
p
paffa
Forumowicz
Posty: 9
Rejestracja: 05 lis 2008, 14:47
Auto: 1M
Model: TDi
Lokalizacja: Warszawa

Re: Opony

Post autor: paffa »

gurszczak pisze:W przypadku opon zimowych wymiana opony powinna nastąpić już przy głębokości bieżnika 2 mm. Dolną granicą dla opon szerokich są 3 mm.

Opony zimowe natomiast należy wymieniać gdy głębokość bieżnika wynosi 4 mm.

No to w końcu ile 2,3,4mm??

gurszczak pisze:Prosimy solidnie przymocować nasadki na wentyle. W przeciwnym razie powietrze bardzo szybko wydostanie się z opony.

Te nasadki maja za zadanie chronić zawór przed zabrudzeniem, a nie utrzymywanie ciśnienia w kole.
gurszczak pisze:Nigdy nie zapominajcie o kole zapasowym. Również w tym kole należy regularnie sprawdzać poziom ciśnienia.

Zasadniczo poziom powietrza w oponie zapasowej powinien wynosić przeciętnie 0,5 bara.

To ja współczuję jak ktoś sobie 0,5 bara napompuje do zapasu, a później złapie "kapcia" i przyjdzie mu na tym zapasie dojechać do wulkanizacji.

gurszczak pisze:Aby prawidłowo zmienić opony należy dokładnie odczytać wszystkie oznaczenia.

A więc: Jakie opony należy zamontować - mówi o tym dowód rejestracyjny pojazdu.


Tak w każdym dowodzie rejestracyjnym jest także tabela z ciśnieniami w kołach, ile czynnika wchodzi do układu klimatyzacji... jednym słowem jest wszystko.

Bzdury!!!
Szkoda, że nikt przed wklejeniem tego nie przeczytał.
Wszystko co lubię jest zakazane:)
Awatar użytkownika
Sony
Administrator
Posty: 7094
Rejestracja: 20 sty 2009, 20:09
Auto: Seat Toledo 1M
Model: 1.9 TDI ASV++
Lokalizacja: Piotrków Tryb.
Kontakt:

Opony

Post autor: Sony »

paffa nie bulwersuj się bo jest tu też sporo przydatnych informacji.

Te nasadki maja za zadanie chronić zawór przed zabrudzeniem, a nie utrzymywanie ciśnienia w kole.
Przed szybszym wydostaniem się powietrza z opony też chronią w pewnym stopniu.

paffa pisze:Nigdy nie zapominajcie o kole zapasowym. Również w tym kole należy regularnie sprawdzać poziom ciśnienia.

Zasadniczo poziom powietrza w oponie zapasowej powinien wynosić przeciętnie 0,5 bara więcej.
Tutaj pewnie chodziło o błąd w zdaniu. Zabrakło słowa "więcej" które dodałem pogrubione.

Ten artykuł wklejony został raczej z myślą o rozwianiu wątpliwości przed zakupem opon etc. i sensu większego ta dyskusja zapewne miała nie będzie.

Pozdrawiam.
p
paffa
Forumowicz
Posty: 9
Rejestracja: 05 lis 2008, 14:47
Auto: 1M
Model: TDi
Lokalizacja: Warszawa

Opony

Post autor: paffa »

Ja się nie bulwersuję tylko jak ktoś zamieszcza coś takiego, to powinien sprawdzić czy nie ma w tym błędów.
Przecież czytają to ludzie, którzy nie muszą się znać na autach i gorzej jak zaczną te "rady" stosować...
Może i ta dyskusja nie ma sensu, tylko niech ktoś to poprawi, żeby więcej nie wprowadzać w błąd takich laików jak ja!!!
Wszystko co lubię jest zakazane:)
Awatar użytkownika
fecko
Forumowicz
Posty: 38
Rejestracja: 03 maja 2010, 19:37
Auto: ...
Model: ...
Lokalizacja: Warszawa

Re: Opony

Post autor: fecko »

gurszczak pisze:Prosimy solidnie przymocować nasadki na wentyle. W przeciwnym razie powietrze bardzo szybko wydostanie się z opony.


A może tu chodziło o nasadkę węża od spręzarki lub pompki?? :):
Awatar użytkownika
Sony
Administrator
Posty: 7094
Rejestracja: 20 sty 2009, 20:09
Auto: Seat Toledo 1M
Model: 1.9 TDI ASV++
Lokalizacja: Piotrków Tryb.
Kontakt:

Opony

Post autor: Sony »

Meritum wiedzy na temat opon!

Gorąco polecam -> http://www.wojdas.24x7.pl/opony.html
Awatar użytkownika
Sony
Administrator
Posty: 7094
Rejestracja: 20 sty 2009, 20:09
Auto: Seat Toledo 1M
Model: 1.9 TDI ASV++
Lokalizacja: Piotrków Tryb.
Kontakt:

Opony

Post autor: Sony »

ODPOWIEDZ