[1M] Poradnik dla kupującego Toledo II

Moderatorzy: remiq, Sony, CYRULIK, Roxon40

[1M] Poradnik dla kupującego Toledo II

Postprzez Sony » 27 marca 2015, o 13:26

Witajcie.

Z racji tego, że często padają pytania na co powinien zwrócić uwagę kupujący przy oględzinach auta, zdecydowałem się napisać ten oto poradnik, w którym zawarte będą najważniejsze informacje.

I. NAJCZĘSTSZE USTERKI (każda wersja silnikowa)
1. Przeciekające drzwi i wilgoć pod dywanikami
2. Problemy z centralnym zamkiem
3. Centralny nie działa z pilota
4. Wariująca temperatura
5. Uszkodzona wiązka w klapie bagażnika
6. Problem z działaniem kierunkowskazów
7. Zacinający się mechanizm wycieraczek

ad. 1
Przy zakupie auta należy zwrócić uwagę na to czy pod dywanikami nie jest wyczuwalna wilgoć (chlupanie, mokra wykładzina). Woda dostaje się najczęściej przez drzwi, źle założoną obudowę filtra kabinowego lub przez podszybie od strony kierowcy.
Usterkę można wyeliminować samemu, więcej szczegółów tutaj: WODA w 1M, a o suszeniu wnętrza można poczytać tutaj: Suszenie

ad. 2
Nie świeci się żarówka w drzwiach ? Nie działa brzęczyk przypominający o niezgaszonych światłach ? Zamek nie chce się zamknąć/otworzyć ? To są właśnie najczęstsze objawy padniętego zamka. Najczęściej pada naturalnie od strony kierowcy. Winne są zazwyczaj albo zimne luty na płytce albo padnięte mikrostyki. Ratuje Nas przelutowanie płytki/wymiana mikrostyka lub zmiana zamka na nowy (~500zł), ew. zamiennik (dobrej jakości ~100-120zł). Lektura na ten temat: Centralny, Zamek, Naprawa mikro

ad. 3
Centralny nie otwiera się z pilota lub ma kiepski zasięg ? Winny jest zazwyczaj pilot lub moduł komfortu. Czasem wystarczy wymienić baterię (najtańsza opcja), a czasem trzeba przelutować płytkę w pilocie lub go wymienić. Moduł komfortu pada stosunkowo rzadko.
Szczegóły tutaj: Centralny z pilota; Pilot kluczyka

ad. 4
Zdarza się, że wskazówka od temperatury skacze jak szalona lub bardzo powoli łapie temperaturę. Winny w takiej sytuacji jest czujnik temperatury lub termostat. Rzeczy te najlepiej kupić ORYGINALNE. Więcej w temacie: Temperatura

ad. 5
Przy klapie bagażnika jest wiązka przewodów w grubej czarnej otulinie. Z czasem kable potrafią się przełamać, a w aucie dzięki temu mamy dyskotekę. Objawem może być brak świateł cofania, nie działający prędkościomierz i komputer pokładowy, a nawet brak naliczania kilometrów :P Wystarczy naprawić ową wiązkę lub ją wymienić. Do poczytania: Wiązka

ad. 6
Po naciśnięciu kierunku nie słychać cykania, awaryjne nie działają jak powinny... Nie ma się co zastanawiać co jest nie tak - wystarczy wymienić przerywacz awaryjnych odpowiedzialny za kierunkowskazy. Czasem winna jest też manetka.
Więcej tutaj: Awaryjne; Naprawa

ad. 7
Z czasem mechanizm wycieraczek ulega awarii i wycieraczki przestają pracować.
Usterka jest prosta do naprawienia, wystarczy wykonać konserwację. Szczegóły tutaj: Konserwacja
Nie zawsze jednak da się mechanizm odratować i wtedy trzeba go wymienić (~50-150zł).

II. NAJCZĘSTSZE AWARIE (wersje silnikowe)
1. Silnik 1.4 16V (75KM)
Jest to najsłabsza jednostka silnikowa w 1M. Nie bez powodu nie mamy tematu o zakupie tej jednostki, gdyż zdarzają się Tolki z tym silnikiem bardzo rzadko. Co do awaryjności samego silnika to póki co brak informacji.

2. Silnik 1.6 8V (100KM) oraz 1.6 16V (105KM)
- zdarza się falowanie obrotów (winna najczęściej brudna przepustnica).
- w silnikach tych wadliwe były skrzynie biegów mocowane na nity. Usterka rzekomo usunięta w roku 2003. Są specjalne zestawy naprawcze zmieniające mocowania na śruby (koszt ~1000zł)

3. Silnik 1.8 20V (125KM)
Bardzo fajna opcja benzynowa w Toledo, jednak i przy niej warto zwrócić uwagę na kilka rzeczy.

Zdarzają się następujące usterki:
- uszkodzony przepływomierz (auto więcej pali, koszt wymiany 250-300zł)
- uszkodzona sonda lambda (większe spalanie, wymiana: oryg. ~700zł; zamiennik Boscha ~300zł; silnik AGN ma jedną sondę, a APG ma dwie sondy)
- puszczająca uszczelka pod pokrywą zaworów i pod świecami (nowe uszczelki zazwyczaj sprzedawane są w komplecie)

4. Silnik 1.8T (180KM)
...w trakcie realizacji...

5. Silnik 2.3 V5 (150/170KM)
...w trakcie realizacji...

6. Silnik 1.9 TDI (90/110KM)
Są to najmniej awaryjne jednostki diesla, gdzie mamy jeszcze pompę wtryskową. Należy jednak pamiętać, że kupując kilkunastoletnie auto z tym silnikiem trzeba zwrócić baczną uwagę na stan podzespołów.

Najczęstszymi usterkami są:
- nieszczelne wężyki podciśnienia (wystarczy wymienić wężyki)
- uszkodzony zawór N75 (można samemu naprawić lub kupić nowy ~200zł)
- padnięty przepływomierz można samemu naprawić lub kupić nowy ~200zł)
- uszkodzona gruszka turbiny (zależy od uszkodzenia, ale raczej do wymiany ~200-250zł)
- zapieczone łopatki turbosprężarki w wersji ze zmienną geometrią łopatek; w silnikach AGR nie ma tego zjawiska (można przeczyścić samemu turbinę, w zakładzie koszt ~300-500zł)
- turbosprężarka do wymiany (wymiana na używaną ~500-1000zł; regeneracja ~800-1500zł; nowa turbina ~2500zł)
- padnięty napinacz paska wieloklinowego (nowy napinacz ~150-250zł)
- problem z kołem dwumasowym KLIK (ratuje Nas wymiana ~800-1400zł lub zmiana na jednomas ~600zł)

7. Silnik 1.9 TDI (130/150KM)
...w trakcie realizacji...

Na dziś tyle starczy, bo mam już dość pisania :D

Proszę Was o pomoc w informacjach do uzupełnienia, bo strasznie czasochłonne to pisanie.

cdn...
Ostatnio edytowano 30 marca 2015, o 10:59 przez Sony, łącznie edytowano 7 razy
Pakiet TS on board : )
Obrazek
Avatar użytkownika
Sony
Junior Admin
 
Posty: 6691
Dołączył(a): 20 stycznia 2009, o 21:09
Lokalizacja: Piotrków Tryb.
Car: Seat Toledo 1M
Engine: 1.9 TDI ASV

Postprzez Sony » 27 marca 2015, o 13:26

III. RZECZY DO SPRAWDZENIA

1. Dane pojazdu/dokumenty

a) W dowodzie rejestracyjnym należy sprawdzić:
- czy typ pojazdu zgadza się z tym co widzimy przed sobą
- kiedy była pierwsza rejestracja
- datę przeglądu technicznego
- numer VIN
- pozostałe informacje

b) Warto sprawdzić numer identyfikacyjny pojazdu tzw. VIN w różnych miejscach na aucie. Znajdziemy go:
- na podszybiu
- na lewym nadkolu (od kierowcy przy amortyzatorze)
- w bagażniku pod matą (jest specjalna naklejka)
- w lewym dolnym rogu (od kierowcy) za szybą - choć tu nie zawsze numer jest widoczny

c) Przebieg - można porównać go z tym co było w ogłoszeniu i sprawdzić dodatkowo kiedy była ostatnia wymiana oleju itp. Czasem zdarza się, że jest tam data sprzed kilku miesięcy z przebiegiem dużo wyższym niż w rzeczywistości

d) Liczba właścicieli - możemy zerknąć/podpytać ilu właścicieli miało auto. Istotny jest fakt czy sprzedający jest wpisany w dowodzie/na umowie jako właściciel pojazdu. Jeśli jest właścicielem auta od miesiąca etc. to dziwna sprawa, że tak szybko je sprzedaje.

e) Książka serwisowa - w dzisiejszych czasach wsio można podrobić, jednak warto zwrócić uwagę czy auto posiada takową książkę. Odnośnie podrabianych książek uwagę należy zwrócić na pismo - jeśli jest identyczne to raczej podrabiana ;)

f) Instrukcja obsługi pojazdu /rachunki za naprawy - w sumie o instrukcję może być ciężko, ale możemy zapytać czy kupujący ma jakieś rachunki dotyczące napraw pojazdu itepe... Pytanie szczególnie istotne, jeśli sprzedający będzie się chwalił, że wszystko sprawne i wymienione, nic tylko lać i jeździć :D

g) Instalacja gazowa - jeśli pojazd wyposażony jest w ową instalację to polecam dokładnie obejrzeć dokumenty, a zwłaszcza homologację butli gazowej. Ponadto informacja o zasilaniu gazem musi być wpisana w dowód rejestracyjny.

2. Karoseria i wygląd zewnętrzny

Warto zauważyć, że 1M posiadają ocynk. Nie powinny zatem rdzewieć (przynajmniej w teorii). Wszelkie ogniska rdzy powinny wzbudzić Naszą czujność, gdyż nie jest to naturalne zjawisko. Korozja może świadczyć o źle przeprowadzonej naprawie blacharsko-lakierniczej.

Należy sprawdzić:
a) czy lakier odpowiada opisowi - brak wybrzuszeń, zafalowań, zadrapań, pozostałości farby na uszczelkach oraz różnic w odcieniu (można posłużyć się najprostszym miernikiem grubości powłoki lakierniczej, który z pewnością wskaże miejsca, gdzie jest szpachla, drugi lakier itp)
b) czy uszczelki nie są popękane (mogą przeciekać i wskazują na to, że auto raczej nie było garażowane)
c) czy w aucie nie ma woni stęchlizny (może to świadczyć o przeszłości popowodziowej)
d) czy nie widać śladów korozji - sprawdzić podwozie, układ wydechowy, błotniki, drzwi
e) czy zgadzają się rozmiary szczelin (maska silnika, drzwi, bagażnik, błotniki)
f) czy drzwi, maska i bagażnik zamykają/otwierają się prawidłowo
g) czy szyby nie mają zadrapań, pęknięć i śladów po uderzeniach kamieniami etc. oraz czy daty na szybach (LINK) zgadzają się z rokiem produkcji auta (warto sprawdzić też producentów szyb, różni producenci = wymieniana szyba)
h) czy ogumienie jest takie samo i w jakim jest stanie (głębokość bieżnika: lato 1,6mm ; zima 3-4mm)
i) czy auto posiada koło zapasowe, gaśnicę, apteczkę itp.
j) czy oświetlenie działa prawidłowo (światła postojowe, drogowe, wsteczne, hamowania, kierunkowskazy, przeciwmgielne, do jazdy dziennej)

3. Wnętrze

W środku warto zwrócić uwagę na to w jakim stanie jest kierownica, mieszek zmiany biegów oraz siedzenie kierowcy. Po tych rzeczach możemy mniej więcej pi razy drzwi stwierdzić czy pojazd faktycznie wygląda na ten przebieg, który ma na liczniku. Jednak pamiętajcie, że spory przebieg nie dyskwalifikuje auta. Bardziej zwróciłbym uwagę na stan silnika i podzespołów.

Zwróćcie uwagę na to:
a) czy pod dywanikami jest wyczuwalna wilgoć oraz czy nie parują nadmiernie szyby
b) w jakim stanie są fotele (zużycie - jeśli są pokrowce to wypadałoby je usunąć; regulacja i ogrzewanie foteli)
c) czy tapicerka, podsufitka i bagażnik nie są uszkodzone, nie mają plam/dziur
d) czy pojazd posiada sprawne pasy bezpieczeństwa (lekki swobodny naciąg, brak wystrzępień/pęknięć)
e) czy okna/szyberdach łatwo się zamykają/otwierają
f) czy działają wszystkie przełączniki, klakson, lampki kontrolne, kierunkowskazy etc.
g) czy sprawne są: klimatyzacja/ogrzewanie, wycieraczki, ręczny, zapalniczka, ogrzewanie tylnej szyby, oświetlenie wewnętrzne itd.

4. Przedział silnika

Komora silnika może Nam wiele powiedzieć o jego stanie oraz podzespołach.
Wymyty silnik powinien wzbudzić Naszą czujność, często sprzedawcy maskują w ten sposób wycieki.

Obowiązkowo sprawdzić:
a) czy na silniku widoczne są ślady oleju - zaolejony silnik oznacza, że gdzieś jakąś drogą owy olej Nam ucieka z silnika co teoretycznie nie powinno mieć miejsca (mogą być widoczne pewne ilości z odmy). Powszechnie stosowanym sposobem na sprawdzenie przedmuchów silnika jest odpalenie auta, odkręcenie korka silnika i przyłożenie dłoni w miejsce korka. Druga osoba musi w tym czasie przeciągnąć auto kilka razy do ok. 3500-4000 obr/min na biegu jałowym oczywiście :D Jeśli będziemy mieć dłoń w oleju to silnik nie jest w najlepszej kondycji.
b) czy widoczna jest biała piana/warstwa oleju na korku - możliwe uszkodzenie uszczelki głowicy silnika
c) stan oleju na bagnecie, poziom cieczy chłodzącej oraz płynu hamulcowego
d) wizualny stan rozrządu (pęknięcia na pasku etc.)
e) czy wężyki, przewody i opaski zaciskowe nie posiadają uszkodzeń oraz czy nie ma z nich wycieków
f) w jakim stanie są bieguny akumulatora i przewody od nich odchodzące
g) czy mocowanie chłodnicy i inne elementy mocujące w komorze silnika nie są nowe (nowe elementy mogą świadczyć o kolizji czołowej)

5. Co w podwoziu piszczy

Oceniamy:
a) w jakim stopniu zużyte są opony, tarcze i klocki hamulcowe
b) czy węże i przewody hamulcowe nie wykazują ubytków płynu
c) układ wydechowy (czy nie jest przerdzewiały)
d) stan amortyzatorów (czy widoczne są wycieki oleju)
e) w jakim stanie jest zawieszenie (tuleje, sprężyny), ew. osłona silnika
Ostatnio edytowano 4 kwietnia 2015, o 21:54 przez Sony, łącznie edytowano 2 razy
Pakiet TS on board : )
Obrazek
Avatar użytkownika
Sony
Junior Admin
 
Posty: 6691
Dołączył(a): 20 stycznia 2009, o 21:09
Lokalizacja: Piotrków Tryb.
Car: Seat Toledo 1M
Engine: 1.9 TDI ASV

Postprzez Sony » 4 kwietnia 2015, o 12:00

Jeśli po powyższych oględzinach jesteście nadal zainteresowani oglądanym egzemplarzem to przystępujemy do dalszej części poradnika, którą jest...

IV. JAZDA PRÓBNA

1. Przed jazdą próbną należy sprawdzić:
a) ochronę ubezpieczeniową pojazdu (OC)
b) dokumenty pojazdu (dowód rejestracyjny, karta pojazdu)
c) czy sprzedawca pojazdu jest jego właścicielem (jeśli nie to czy posiada pełnomocnictwo)
d) ważność badań technicznych pojazdu
e) czy silnik jest zimny (często sprzedawcy 'grzeją" wcześniej silnik chcąc ukryć problemy z zapłonem/słabym akumulatorem)

2. W trakcie jazdy próbnej należy zwrócić uwagę:
a) na to czy lampki kontrolne są w porządku, gdy kluczyk jest w pozycji zapłonu
b) na to czy nie ma problemów z uruchomieniem silnika
c) na pracę silnika (powinna być równa, a prędkość obrotowa na biegu jałowym nie powinna wykazywać nadmiernych wahań)
d) na to czy sprzęgło nie wykazuje objawów uszkodzenia (szarpanie, problem z wrzucaniem biegów)
e) na wszelkie stuki, huczenia itepe... (obowiązkowo wyłączyć radio i zamknąć okna, aby nic Nam nie zagłuszało możliwych objawów)
f) na wskazówkę temperatury cieczy chłodzącej (nie powinna falować, spadać w dół etc.)
g) na to czy w lusterku wstecznym nie widać ciemnego dymu/spalin (możliwe lejące wtryski)
h) na położenie kierownicy w trakcie jazdy oraz czy po puszczeniu kierownicy auto jedzie prosto - to samo tyczy się hamowania (w tym awaryjnego - auta na prostej drodze nie powinno znosić)
i) na to czy dodawanie gazu na każdym biegu odbywa się bez problemu (także przy jeździe pod górkę)
j) na to czy hamulec ręczny jest sprawny (powinien łapać mniej więcej max do "5 ząbków")

3. Po jeździe próbnej należy sprawdzić:
a) czy silnik nadal pracuje równo i nie słychać żadnych szumów etc.
b) czy na silniku nie widać oznak wycieku oleju itp.
c) czy układ wydechowy jest szczelny (podczas pracy silnika można na chwilę przytkać wydech
d) czy alternator jest w porządku (włączyć wszystkie możliwe odbiorniki, podczas dodawania gazu oświetlenie wewnątrz pojazdu powinno świecić jaśniej)
e) czy można ponownie bezproblemowo odpalić silnik

Na sam koniec dodam, że każde auto warto podpiąć pod komputer i sprawdzić VAGiem.
W Tolku przy pomocy normalnego kabla można dodatkowo sprawdzić przebieg auta zapisany w sterowniku silnika (ECU). Warto zrobić logi statyczne/dynamiczne - dowiemy się wtedy w jakiej kondycji jest osprzęt silnika. Dodatkowo wypadałoby zrobić testy poszczególnych grup (licznika, modułu komfortu itepe... itede...)

Pamiętajcie - im więcej nadmiarowych kwiatków znajdziecie, które sprzedający chciał ukryć tym lepiej dla Was i dla Waszego portfela.

Na sam koniec PONOWNIE chciałbym Was zachęcić do pisania w tym wątku lub do mnie na PW z informacjami uzupełniającymi niniejszy poradnik. Nie jestem alfą i omegą, więc każda pomoc mile widziana :)

Szerokości i kupujcie z głową!
Pakiet TS on board : )
Obrazek
Avatar użytkownika
Sony
Junior Admin
 
Posty: 6691
Dołączył(a): 20 stycznia 2009, o 21:09
Lokalizacja: Piotrków Tryb.
Car: Seat Toledo 1M
Engine: 1.9 TDI ASV

Postprzez Adam100194 » 4 kwietnia 2015, o 21:27

Co do różnic w odcieniu,
gdy kupowałem tolka nie był on zbytnio wyczyszczony, można powiedzieć że był lekko przykurzony, a to sprawia że wszystkiego się wtedy nie zauważy..
zamieszczam zdjęcie,
Obrazek
kliknijcie na nie i na dużym ekranie przyjrzyjcie się na miejsce oznaczone strzałkami, odcięcie lakieru nastąpiło w właśnie tamtym miejscu. Gdy go kupowałem nie było kompletnie tego widać.
gdy jedziecie oglądać samochód poproście aby był on umyty, ale nie mokry, pozwoli to na odnalezienie właśnie takich odcięć lakieru, zauważenie różnych odcieni na poszczególnych elementach..
Swoją drogą czy może mi ktoś poradzić czy warto trzymać samochód który był prawie cały malowany? tzn cała lewa strona, przedni zderzak, tylna klapa.. nie ściąga go, dobrze się prowadzi.. ale trochę mnie to martwi że aż tyle elementów było malowane..
Adam100194
Forumowicz
 
Posty: 36
Dołączył(a): 6 stycznia 2015, o 16:24
Lokalizacja: Siedlce
Car:
Engine:

Postprzez Sony » 4 kwietnia 2015, o 21:49

Adam100194, krótkie pytanie: szpachlę odkryłeś czy nie ? Miernik i do dzieła, a co do tego czy warto to Twoja decyzja.
Pakiet TS on board : )
Obrazek
Avatar użytkownika
Sony
Junior Admin
 
Posty: 6691
Dołączył(a): 20 stycznia 2009, o 21:09
Lokalizacja: Piotrków Tryb.
Car: Seat Toledo 1M
Engine: 1.9 TDI ASV

Postprzez kornat » 4 kwietnia 2015, o 21:54

Sony, a co jak zastosowano szpachlę z opiłkami metalu lub wspawano element? :P
Miernik nie jest wyrocznią.
Avatar użytkownika
kornat
Forumowicz
 
Posty: 2452
Dołączył(a): 13 listopada 2009, o 22:48
Lokalizacja: Tarnobrzeg
Car: Seat Toledo 1M
Engine: 1.9 TDI AHF

Postprzez Sony » 4 kwietnia 2015, o 21:55

kornat, pozostaje mieć nadzieję, że nie zastosowano :one: Nie napisałem, że miernik jest wyrocznią, ale lepiej z takowego skorzystać niż nie skorzystać :roll:
Pakiet TS on board : )
Obrazek
Avatar użytkownika
Sony
Junior Admin
 
Posty: 6691
Dołączył(a): 20 stycznia 2009, o 21:09
Lokalizacja: Piotrków Tryb.
Car: Seat Toledo 1M
Engine: 1.9 TDI ASV

Postprzez Adam100194 » 4 kwietnia 2015, o 21:57

szpachli brak.. były by jakieś fałdy czy coś, wygląda to tak jak by ktoś tyle lakierował żeby się cały bok nie odróżniał..
muszę dorwać jeszcze miernik..
i jeszcze pytanie, jaki kolor ma oryginalny podkład na tolku?
Adam100194
Forumowicz
 
Posty: 36
Dołączył(a): 6 stycznia 2015, o 16:24
Lokalizacja: Siedlce
Car:
Engine:

Postprzez Kitaj » 4 kwietnia 2015, o 22:03

Kolego nie zawsze jest tak źle mechanik i jednocześnie lakiernik u którego robię auto ostatnio opowiadał mi historię jak przyjechał ziomek na polakierowanie przedniego zderzaka i się okazało że albo auto to było jakiś ulep albo było właśnie całe malowane i to w ciut innym odcieniu niż jest na kodzie lakieru bo po pomalowaniu zderzaka okazało się że wyróznia on się z błotnikami i idąc tym tropem tak cieniował że doszedł aż do tylnych drzwi do wysokości listw i dopiero auto wyglądało, na szczęście miał duzo farby więc mu to zwisało ale opowiadał jak przyjechał własciciel i pytał się dlaczego całe auto tak się błyszczy skoro tylko zderzak lakierował :mrgreen: :mrgreen:
Było:
Toledo 1M 1.9 AGR+ [*] :(
------------------------------
Jest:
:579: :585: BMW E46 XD M57D30 "Karwan" :585: :579: Obrazek
Audi A6C5 Quattro 2.8ALG Pb+Lpg "Nocny Pogromca" :evilbat:
------------------------------
Avatar użytkownika
Kitaj
Forumowicz
 
Posty: 2815
Dołączył(a): 1 lipca 2008, o 23:52
Lokalizacja: Okolice Oławy
Car: E46 330xd/A6 C5 2.8
Engine: M57D30/2.8 ALG

Postprzez Radziu » 5 kwietnia 2015, o 17:42

kazdy auto, ktore mialem i przy dobieraniu lakieru do elementu po kodzie zawsze sie roznil od tego na autach. lakier na samochodzie przez tyle lat plowieje od slonca i nigdy nie bedzie wygladal odcieniem jak swiezo po lakierowaniu
Avatar użytkownika
Radziu
Forumowicz
 
Posty: 749
Dołączył(a): 7 czerwca 2011, o 13:06
Lokalizacja: Gorzów / Szczecin
Car: Seat Toledo 1M
Engine: 1.8 20V

Następna strona

Powrót do Benzyna

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron