Prace serwisowe po stronie hostingodawcy zostały przesunięte na 05.04 od godz. 22 do 06.04 godz. 6 rano. Forum będzie wtedy niedostpęne. Z uwagi jednak na specyfikę prac, czas niedostępności może się wydłużyć.

[1M] Ustawienie parametrów komputera LPG - opis funkcji

Wszystko o silnikach zasilanych gazem
ODPOWIEDZ
DENEBO
Forumowicz
Posty: 431
Rejestracja: 20 maja 2008, 15:56
Kontakt:

[1M] Ustawienie parametrów komputera LPG - opis funkcji

Post autor: DENEBO »

Mam nadzieję żę to rozwiąże parę zagadek i pomoże naszym kolegom z LPG

Oto opis funkcji komputera LPG (przykład Voila Plus)



typ zapłonu------------------------------ ------- 4 cyl ustawienie ilość imp zapł na obrót wału ( ustawiasz tak aby obroty obrotomierza pokrywały się z obrotami odczytanymi w oknie programu)

sygnał prędkości obrotowej ------------ sygnał słaby wybór sposobu podłączenia siś do cewki zapłonowej sygnał słaby gdy stosujesz pojemnościowe sprzężenie z kablem WN tzw " owijka" sygnał normalny gdy pobierasz impulsy bezpośrednio ze strony pierwotnej cewki zapłonowej

czas nakładania faz-----------------------------0.6 s czas opóźnienia otwarcia głównego zaworu reduktora, efekt spowodowany czasem potrzebnym na wypalenie resztek paliwa z magistrali wtryskiwaczy ustawiasz experymentalnie aby przełączanie benzyna-gaz było płynne bez szarpnięcia

typ tsp-------------------------------------------- bez tsp ustawienia rodzaju - typu czujnika położenia przepustnicy jeśli jest nie podpięty wtedy ustawia się bez tps


sonda lambda ---------------------------------0-1 v ustawienia typu sondy lambda ( zakres napięć jakie generuje sonda)

typ emulacji ----------------------------------- fala prostokątna ( ustalenie parametrów emulowanego sygnału sondy lambda można ustawić czas trwania stanu niskiego oraz wysokiego nie które sterowniki silnika akceptują gdy sygnał jest zwarty do masy prawidłowe ustawienie tego parametru jest konieczne aby ecu silnika nie wykrywał błędu " brak lub nieprawidłowy sygnał sondy lambda"

opóżnienie odczytu sondy -----------------------0.10s to czas jaki sterownik jest martwy, czyli nie reaguje na sygnał sondy lambda po przełączeniu na gaz gdy sonda lambda jest jeszcze niedostatecznie nagrzana i nie działa poprawnie w przypadku 4 przewodowych sond z grzałką można ten czas ustawić znacznie krótszy

max otwarcie attuatora----------------------------240. Hmmmm nie da się prosto opisać jak ten parametr ustawić prawidłowo ale generalnie należy ustalić optymalne położenie attuatora takie aby sygnał z sondy lambda był na granicy przełączenia pomiędzy ubogą a bogatą mieszanką i od tej wartości otwarcia attuatora dodać jakieś 20 kroków zapasu czyli np : przy otwarciu 80 kroków uzyskujemy prawidłowy skład spalin wiec ten parametr ustawiamy na 100 kroków .

min otwarcie attuatora--------------------------------20 to samo tylko ustawiamy o 20 kroków mniej

pozycja przy przyśpieszeniu------------160 możemy tu ustalić pozycje atuattora przy wykorzystywaniu max mocy silnika czyli wzbogacanie mieszanki w momencie pełnego otwarcia przepustnicy parametr ustalamy doświadczalnie tak aby uzyskać max moc ale nie zalać silnika gazem

tps przy przyśpieszeniu-------------------4v ustalanie pozycji otwarcia przepustnicy kiedy ma się otworzyć attuator do pozycji przyspieszanie. próg ten powinien być ustawiony na ok 80% uchylenia przepustnicy ( o ile w ogóle mamy podłączony tps )

cut-off---------------------------------------------włączony funkcja odcinania dopływu gazu podczas hamowania silnikiem

prędkość obrotowa odłączenia ctu off----1500obr prędkość kiedy podczas hamowania silnikiem funkcja cut-off ma przestać działać ustawić tak aby podczas hamowania silnikiem silnik nie gasł od razu po zejściu na wolne obroty

pozycja attuatora dla cut off----------------80 pozycja attuatora gdy aktywna jest funkcja cut-off powinna być jak najmniejsza ok 20 kroków

ustalone pozycje wyjściowe attuatora- wyłączone. ustawienie jaki stopień otwarcie attuatora występuje zaraz po przełączeniu na gaz zanim nagrzeje sie sonda lambda parametr ustalamy na taką wartość jaka uzyskuje attuator podczas normalnej pracy na nagrzanym silniku

typ jazdy ---------------------------------------normalna. nie muszę chyba wyjaśniać ( podpowiem tylko ze to nic nie daje )

histereza tsp dla bieg jałowego------0.098v histereza czyli zakres napiecia na którym sterownik nie reaguje . parametr ten decyduje o odporności centralki na zakłócenia sygnału tps . myślę ze wartośc 100-200mV wystarcza

odniesienie sondy lambda dla biegu jałow--0.51v
odniesienie sond lamda poza bieg jałow ---0,51 v obie wartosci to poziom napiecia dla progu przełączania sondy lambda pomiędzy bogatą a ubogą mieszanką dla sady 0-1V poziom 0.5v jest poprawna wartością . niektóre egzemplarze sondy lambda wymagają innej wartości tego progu zależy od producenta i stopnia zużycia sondy

ufff dotarłem do końca moze to coś pomoże komuś
ale nie należy tego opisu traktować jako kompendium wiedzy na temat ustawień sterowników LPG . to baaardzo uproszczony opis i jeśli ma ktoś coś do dodania to bardzo proszę...
Może się mylę w pewnych sprawach, lecz sądzę że wiedza nas wszystkich doprowadzi do ciekawych i wyczerpujących ustaleń !!!


Poniżej to przykład ustawień <zygi>

typ zapłonu------------------------------ ------- 4 cyl
sygnał prędkości obrotowej ------------ sygnał słaby
czas nakłada faz-----------------------------0.6 s ( w moim przypadku - 10 s )
typ tsp-------------------------------------------- bez tsp ( w moim przypadku - 5.2 monowtrysk)
sonda lambda ---------------------------------0-1 v
typ emulacji ----------------------------------- fala prostokątna ( w moim przypadku - masa )
opuźń odczytu sondy -----------------------10s
max otwar atutota----------------------------240
min otw atutora--------------------------------20 ( w moim przypadku - 40 )
pozycja przy przyśpieszeniu------------160
tps przy przyśpieszeniu-------------------4v
cut-off---------------------------------------------włączony ( w moim przypadku - wył )
prędkość obrotowa odłącz ctu off----1500obr
pozycja atutora dla cut off----------------80
ustalone pozycje wyjściowe atutora- wyłączone
typ jazdy ---------------------------------------normalna ( w moim przypadku - ekonomiczna )
histereza tsp dla bieg jałowego------0.098v
odnieś sondy lamd dla biegu jałow--0.51v ( w moim przypadku - coś koło 0.7v )
odniesienie sond lamda poza bieg jałow ---0,51 v
Ostatnio zmieniony 01 sty 1970, 01:00 przez Sensis [Crawler], łącznie zmieniany 1 raz.
ODPOWIEDZ