[1L/1M] VAG Podstawy i teoria

Moderatorzy: remiq, Sony, CYRULIK, gurszczak, Roxon40

[1L/1M] VAG Podstawy i teoria

Postprzez Rainman » 6 stycznia 2010, o 15:16

Witam
Mam kilka pytań dla osób posiadających i aktywnie używających VAGa na gnieździe OBD2 do diagnostyki swoich aut. Obecnie jestem w fazie poszukiwań auta na silniku VW, a dokładnie jakiegoś TDI 110 lub 130KM w przedziale wieku 2002-2003. W związku z czym chciał bym się dowiedzieć na co zwracać uwagę przeprowadzając test (w sumie przydał by się taki mały kurs przypięty na głównym) oraz jakim programem się posługiwać, ponieważ podobno np. polski VAG nie posiada wszystkich opcji i trzeba wspierać się np. VAG-COM lub VWTool, GMTool, ale od początku.
Na wstępie zastanawiam się nad sposobem diagnozy tzn. czy kupić interfejs czy może tzw. skaner (tak za bardzo nie wiem co będzie lepsze, ale mając laptopa kupno samego interfejsu wyjdzie taniej).
1.) W przypadku wybrania samego interfejsu czytałem na forum iż występuje ich cała masa a też nie warto oszczędzać kupując jakąś chinke bo można zostać na lodzie z bezużytecznym kawałkiem kabla. Wybierając tę drogę skupił bym się na kablu ze sklepu OBD2.PL lub VIAKEN.PL z wtyczką w moim przypadku najlepiej na USB za cenę 70-130zł zależy w którym sklepie (choć pracując jako elektryk w utrzymaniu ruchu, przy łączeniu się ze sterownikami programując je wiem że najmniej problemu jest właśnie z RS232, bo na usb albo zrywa połączenie, albo da się tylko coś podejrzeć bez opcji zapisu, albo przy z czytywaniu programu ściąga śmieci).
a.) Czy przy kupnie kabla bardziej polecacie RS232 czy może przy dobrym interfejsie z USB nie ma żadnych problemów?
b.) Jaki kabel byście polecali z OBD2 np.:
https://www.obd2.pl/index.php?p28,polsk ... b-obd2-kkl
czy może tańszy:
http://www.viaken.pl/sklep.php?lang=pl&kat=5&prodid=103
lub (zasadniczo nie wiem jaka jest różnica po za tym że ta opcja wygląda profesjonalniej, ale czym się różni i czy można nim zrobić więcej nie wiem.
http://www.viaken.pl/sklep.php?lang=pl&kat=5&prodid=77
c.) Jakie ograniczenia mają takie przewody? Nie chce się bawić w jakieś cofanie licznika tylko np. dowiedzieć się czy silnik jest zdrowy, auto nie chipowane i licznik nie cofany, oraz czy jakiś błędów nie ma.
2.) W przypadku skanera jaki wybrać na OBD2.pl są dwa rodzaje Skaner OBD2 i Skaner VAG, czy zrobią to samo co kabel+lapek czy może mogą mniej lub więcej np. „odczytywanie parametrów w czasie rzeczywistym”

3.) Przy używaniu interfejsu+ lapka jakie programy są najbardziej przydatne lub wręcz niezbędne do przeprowadzenia rzetelnej diagnostyki przy zakupie, ma może ktoś ich opis możliwości?
4.) Czy posiadając interfejs+ lapka można sprawdzić np. zużycie silnika (np. sprężanie)?

Z góry dziękuję za pomoc
Avatar użytkownika
Rainman
Świeżak
 
Posty: 4
Dołączył(a): 31 grudnia 2009, o 00:29
Lokalizacja: Ostrów
Car:
Engine:

Postprzez woyti93 » 6 stycznia 2010, o 17:37

Rainman napisał(a): Na wstępie zastanawiam się nad sposobem diagnozy tzn. czy kupić interfejs czy może tzw. skaner

Na potrzeby własne zdecydowanie interface.
Rainman napisał(a):Czy przy kupnie kabla bardziej polecacie RS232 czy może przy dobrym interfejsie z USB nie ma żadnych problemów?

Ja używam pod USB, bo w tech chwili nie mam innej możliwości. Jeżeli takowe masz to bierz pod RS232 - więcej nim zdziałasz.
Rainman napisał(a):c.) Jakie ograniczenia mają takie przewody? Nie chce się bawić w jakieś cofanie licznika tylko np. dowiedzieć się czy silnik jest zdrowy, auto nie chipowane i licznik nie cofany, oraz czy jakiś błędów nie ma.

Wszystko zależy jakiej klasy masz kabel. Do tego co chcesz sprawdzić potrzebujesz droższego kabla, poza tym dużo zabawy żeby sprawdzić oryginalność map. Do sprawdzenia licznika potrzebujesz kabel z podwójną linią K, czyli KKL i to też nie każdy.
Rainman napisał(a):2.) W przypadku skanera jaki wybrać na OBD2.pl są dwa rodzaje Skaner OBD2 i Skaner VAG, czy zrobią to samo co kabel+lapek czy może mogą mniej lub więcej np. „odczytywanie parametrów w czasie rzeczywistym”

Większe możliwości ma interface, skaner ma określone zadanie. Np. odczyt błędów.
Rainman napisał(a):3.) Przy używaniu interfejsu+ lapka jakie programy są najbardziej przydatne lub wręcz niezbędne do przeprowadzenia rzetelnej diagnostyki przy zakupie, ma może ktoś ich opis możliwości?

VagCOM w zupełności wystarczy. Łatwo załapać - czytelny. Na necie znajdziesz, jak co zrobić ;)
Rainman napisał(a):4.) Czy posiadając interfejs+ lapka można sprawdzić np. zużycie silnika

owszem da sie sprawdzić stan silnika - sprawdzasz po prostu poszczególne podzespoły np. turbine. itd itp.

Poza tym:
viewtopic.php?t=1503
viewtopic.php?t=77
viewtopic.php?t=1502

W razie jakiś pytań, jak co sprawdzić, pisz
Pozdrawiam ;)
Ostatnio edytowano 6 stycznia 2010, o 20:49 przez woyti93, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
woyti93
Forumowicz
 
Posty: 84
Dołączył(a): 19 maja 2009, o 09:31
Lokalizacja: Brzeg
Car:
Engine:

Postprzez Rainman » 6 stycznia 2010, o 19:36

Wow z radością stwierdzam iż dostałem więcej niż chciałem i zapoznawczy się postami z linków stwierdzam że jestem głupszy niż mądrzejszy, a w obecnej chwili rozważam wizytę w stacji diagnostycznej przed zakupem bo kontrola jednego auta chyba zajmie mi z dzień:). Tak czy owak Bardzo dziękuję za wskazane linki, jest w nich wszystko i jeszcze więcej niżeli potrzebuje:). Miał bym jeszcze jedną prośbę, a mianowicie wskazanie jakiegoś dobrego interfejsu na USB, niestety ja również jestem skazany na USB chyba że dokonam zakupu RS232 na PC Card ale to dodatkowy koszt rzędu 250zl:( . Dodatkowo chciał bym prosić o przypięcie podanych postów na głównym w "Diagnostyka VAG", jest tam naprawdę wszystko z czym każdy początkujący powinien się zaznajomić:) (z wyjątkiem, dobrego taniego interfejsu:) na USB)

PS: tak odbiegając od tematu w roku 2003 VW wypuściło bardzo dużo golfów TDI 101KM i ciężko znaleźć jakąś np 110KM na pompie żeby nie powiedzieć że w ogóle ich nie ma w sprzedaży aut używanych. Chcąc kupić młodego np golfa MK4 zostają prawie same 101, wie ktoś może czy jest on coś wart bo puki co jestem nastawiony na 110 ewentualnie 115 bo pełno ich (o ile nie znajdę jakiego seata:) )
Avatar użytkownika
Rainman
Świeżak
 
Posty: 4
Dołączył(a): 31 grudnia 2009, o 00:29
Lokalizacja: Ostrów
Car:
Engine:

Postprzez Martinez » 6 stycznia 2010, o 20:06

Rainman napisał(a):roku 2003 VW wypuściło bardzo dużo golfów TDI 101KM


mój brat ma takiego golfa, z takim silnikiem i z tego roku. Przebieg 187 tyś (taki jak ja mam w tolku i oryginalny z książka serwisową i wszystkimi papierami, kupiony w polskim salonie). Bardzo fajny samochód, dobrze sie prowadzi gdyby nie to że mam toledo to własnie nim bym jezdził

Rainman napisał(a):olfa MK4 zostają prawie same 101, wie ktoś może czy jest on coś wart


jest wart i to sporo, coż prawda jest taka że mój brat tym 101km dieslem mnie objechał :( a mam przecierz 110km...

z tego co wiem w okolicach marca auto będzie do sprzedania, z racji że mu sie powiększyła rodzina musi kupić kombi.
Bóg stworzył Seata bo wie co to jest prawdziwe piękno... :)

viewtopic.php?t=1212
Avatar użytkownika
Martinez
Forumowicz
 
Posty: 539
Dołączył(a): 28 kwietnia 2009, o 11:31
Lokalizacja: Grodzisk Mazowiecki
Car:
Engine:

Postprzez woyti93 » 6 stycznia 2010, o 21:12

http://www.viaken.pl/sklep.php?lang=pl&kat=5&prodid=76
Ten interfejs na pewno wystarczy, a w przyszłości i nim coś podziałasz.
Dodam jeszcze, że nie koniecznie, nawet jeśli jeśli licznik był kręcony, dojdziesz do tego. Niestety jest możliwe cofnięcie i kilometrów na liczniku i w pamięci sterownika (ECU). :-(
Zostaje jedynie trafić na okazje, lub uczciwego sprzedawce :)

http://www.audiklub.org/silniki.html - tu można sprawdzić jaki silnik w jakich latach był produkowany, rodzaj wtrysku ( niestety nie ma wszystkich danych ).

Martinez, Objechał cie, bo jest na pompowtryskiwaczach :) - dużo wyższy moment obrotowy - to jest właśnie siła tego wynalazku :D. I taka ciekawostka, Audi pomimo nowych wtrysków CR nadal prowadzi badania nad pompowtryskami - dlaczego ? - bo są wydajniejsze i oszczędniejsze.

Powodzenia w szukaniu samochodu :)
Avatar użytkownika
woyti93
Forumowicz
 
Posty: 84
Dołączył(a): 19 maja 2009, o 09:31
Lokalizacja: Brzeg
Car:
Engine:

Postprzez Rainman » 6 stycznia 2010, o 22:26

Właśnie moment obrotowy:), na szczęście średnio mi zależy na mocy , a raczej na ekonomicznej jeździe i w moim wypadku 110 jest najlepszym kompromisem mocy do ekonomi:).

Wielkie dzięki za życzliwość i pomoc:) woyti93,
myślę że posta można zamknąć:)
Avatar użytkownika
Rainman
Świeżak
 
Posty: 4
Dołączył(a): 31 grudnia 2009, o 00:29
Lokalizacja: Ostrów
Car:
Engine:

Postprzez sz.p.bartek » 6 stycznia 2010, o 23:40

woyti93 napisał(a):http://www.viaken.pl/skle...kat=5&prodid=76
Ten interfejs na pewno wystarczy, a w przyszłości i nim coś podziałasz.
Dodam jeszcze, że nie koniecznie, nawet jeśli jeśli licznik był kręcony, dojdziesz do tego. Niestety jest możliwe cofnięcie i kilometrów na liczniku i w pamięci sterownika (ECU).

Tym kabelkiem nie odczytasz przebiegu, musi być hex.
woyti93 napisał(a):Martinez, Objechał cie, bo jest na pompowtryskiwaczach - dużo wyższy moment obrotowy - to jest właśnie siła tego wynalazku

To sprawdź ile momentu ma ten 1.9 TDI PD 101KM (ATD/AXR) a ile ma VP 110KM.

woyti93 napisał(a):I taka ciekawostka, Audi pomimo nowych wtrysków CR nadal prowadzi badania nad pompowtryskami - dlaczego ? - bo są wydajniejsze i oszczędniejsze.

Nie wiem skąd te informacje ale gdyby iść tym tropem to VAG wróciłby do pompy rotacyjnej. A CR napewno zostanie ze względu na ekologię ( 5 wtrysków paliwa w ciągu jednego cyklu roboczego)
Toledo II TDI ASV+ Powered by TUNE-UP
Avatar użytkownika
sz.p.bartek
Forumowicz
 
Posty: 270
Dołączył(a): 20 maja 2008, o 15:10
Lokalizacja: Trójmiasto
Car: ...
Engine: ...

Postprzez Rainman » 7 stycznia 2010, o 16:29

sz.p.bartek napisał(a):Nie wiem skąd te informacje ale gdyby iść tym tropem to VAG wróciłby do pompy rotacyjnej. A CR napewno zostanie ze względu na ekologię ( 5 wtrysków paliwa w ciągu jednego cyklu roboczego)

Obawiam się że kolega ma racje, pracuje w firmie produkującej tłoki między innymi do VW i prawdę mówiąc CR jest przodownikiem, ale nie chcieli byście wiedzieć jakie tłoki są ładowane do nowych VW i audi, bo zostali byście w przedziale rocznikowym do 2004:), tłoki lżejsze bo cieńsze, odchodzi się od wkładki żeliwnej, oraz nie będzie już tłoków grafitowanych a jedynie pokryte ****** (nie mogę powiedzieć:) ) i będą chodzić w bloku bez (tulei) wkładki żeliwnej, do tego np fiat wpadł na pomysł wypuszczenia silnika o pojemności 900cm3 i mocy 110KM (nic tylko same turbinu doładowania, etc). Krótko mówiąc "robienie rzeczy wiecznych jest nieopłacalne" , auto jest obliczone na taką ilość kilometrów a później "kup nowe" (żeby jeszcze zakałdy pracy dały zarobić na takie nowe auto:) ).
sz.p.bartek napisał(a):Tym kabelkiem nie odczytasz przebiegu, musi być hex.

możesz podać linka do konkretnego kabla?
Avatar użytkownika
Rainman
Świeżak
 
Posty: 4
Dołączył(a): 31 grudnia 2009, o 00:29
Lokalizacja: Ostrów
Car:
Engine:

Postprzez woyti93 » 7 stycznia 2010, o 18:46

sz.p.bartek napisał(a):Tym kabelkiem nie odczytasz przebiegu, musi być hex.

Sorka, mój błąd.
sz.p.bartek napisał(a):To sprawdź ile momentu ma ten 1.9 TDI PD 101KM (ATD/AXR) a ile ma VP 110KM.

ATD - moment 240Nm rozłożony na od ok 1700obr. do około ok 3000obr.
AHF (VP) 235Nm rozłożony od ok 1800obr do ok 2700obr
Jednak jest różnica ;)
sz.p.bartek napisał(a):Nie wiem skąd te informacje ale gdyby iść tym tropem to VAG wróciłby do pompy rotacyjnej. A CR napewno zostanie ze względu na ekologię ( 5 wtrysków paliwa w ciągu jednego cyklu roboczego)

Z pewnością CR pozostanie, jednak jak podaje Audi na ostatniej konferencji nie zaprzestano prac nad pompowtryskami.
Przez 5 wtrysków paliwa w ciągu jednego cyklu roboczego wzrasta spalanie - wystarczy popatrzeć na dane producenta. Lecz jakby nie popatrzeć jest bardziej "ekologiczny"
Ale nie o to chodzi w temacie, sorka za OT.

http://forum.vw-passat.pl/showthread.php?t=39838 - jeszcze troche przydatnych informacji :)
Avatar użytkownika
woyti93
Forumowicz
 
Posty: 84
Dołączył(a): 19 maja 2009, o 09:31
Lokalizacja: Brzeg
Car:
Engine:

Postprzez sz.p.bartek » 7 stycznia 2010, o 21:02

woyti93 napisał(a):ATD - moment 240Nm rozłożony na od ok 1700obr. do około ok 3000obr.
AHF (VP) 235Nm rozłożony od ok 1800obr do ok 2700obr
Jednak jest różnica

Różnica jest kosmetyczna, szczególnie jak sie spojży na wykresy z hamowni ale nie od producenta. Tak czy inaczej szczegóły decyduja kto kogo objedzie.
woyti93 napisał(a):Przez 5 wtrysków paliwa w ciągu jednego cyklu roboczego wzrasta spalanie - wystarczy popatrzeć na dane producenta. Lecz jakby nie popatrzeć jest bardziej "ekologiczny"

Myślę że są porównywalne pod względem spalania, a większą ilośc wtrysków ma spowodować dokładniejsze spalenie mieszanki.
możesz podać linka do konkretnego kabla?

Użytkownik mm.max ma takie na sprzedaż na forum leonclubu i audi a4
Toledo II TDI ASV+ Powered by TUNE-UP
Avatar użytkownika
sz.p.bartek
Forumowicz
 
Posty: 270
Dołączył(a): 20 maja 2008, o 15:10
Lokalizacja: Trójmiasto
Car: ...
Engine: ...

Następna strona

Powrót do Diagnostyka VAG

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

cron