[1M] Kierownica wielofunkcyjna

Czyli zrób to sam i pochwal sie na forum.
Awatar użytkownika
vwir
Zasłużony
Posty: 2838
Rejestracja: 20 lis 2009, 09:58
Auto: DS5, Leaf
Model: 2.0HDI, EE
Skąd?: okolice Krosna

[1M] Kierownica wielofunkcyjna

Post autor: vwir »

Tym razem coś, czego zawsze brakowało mi w tolku: sterowanie radia z kierownicy. Generalnie można do tematu podejść na 2 sposoby:
1. Rozbebeszyć pilota od radia, umieścić go w kierownicy i wyprowadzić diodę podczerwieni na zewnątrz.
2. Zrobić tak jak ja zrobiłem, czyli normalnie po kablu.

Czego potrzebujemy:
1. Radio z wejściem na sterowanie z kierownicy. Musi to być sterowanie rezystancyjne, a nie CAN. Co więcej, musi to być radio z dwoma kablami do sterowania: masa i sygnał. Zdarzają się też z trzema wejściami (masa, wejście A, wejście B). Nam takie nie pasuje.
Sterowanie rezystancyjne polega na tym, że gdy pomiędzy kabel sygnałowy a masowy podepniemy jakiś opornik, to radio widzi to jako naciśnięcie przycisku. U mnie można 'uczyć' radio, jaki opór jest do czego. Więc wystarczy, że przygotuję 8 różnych oporników i każdy przycisk na kierownicy będzie zwierał jeden z tych oporników do masy, a radio zajmie się resztą.

2. Kierownica z seata ze sterowaniem i poduszką. Może być leon II, toledo III, ibiza, cordoba. Generalnie wszystkie mają takie same kierownice. Z tego co się orientuję, to nie może być to kierownica z najnowszych seatów, bo one mają poduszkę dwuładunkową. Ponadto należy zwrócić uwagę, aby poduszka i kierownica do siebie pasowały. Są 2 typy kierownic i poduszek i nie są ze sobą kompatybilne.

3. Lutownica hot-air do lutowania elementów smd.

No dobra, to zaczynamy:
Najpierw rozbebeszamy kupioną kierownicę. Wyciągamy płytki od sterowania i wylutowujemy wszystkie elementy. Nam są zbędne. Tutaj mała uwaga - lewa płytka ma całą masę elementów, do tego pokrytych lakierem. Najpierw musimy zmyć lakier. Ja moczyłem płytkę w izopropanolu i powoli ją oczyściłem. Trochę lakieru niestety zostało (bardzo ciężko schodził) i przy wylutowywaniu elementów się zwęglił, przez co płytka nie wygląda zbyt pięknie, no ale działa ;)
Następnie bierzemy 8 różnych rezystorów SMD i lutujemy po 4 na każdą płytkę w sterowaniu. Ja użyłem rezystorów ze starej płyty głównej komputera.
Tak to wygląda w moim przypadku:
Obrazek
Zwróćcie uwagę na zworki, które musiałem zrobić na obydwu płytkach. Generalnie i tak nie wiem, czy akurat będziecie mieć identyczną elektronikę w kierownicy, bo było ich wiele rodzajów. No ale jeśli ktoś trafi taką samą, to ma gotowca.

Generalnie mają nam wychodzić 2 kable (trzeci na fotce jest nieużywany). Pomiędzy tymi dwoma kablami ma się pojawiać opór po naciśnięciu przycisku. Każdy przycisk ma dawać inny opór.

No dobra, to teraz przygotowanie kierownicy. Generalnie wielkiej filozofii nie ma, musimy tylko użyć naszej oryginalnej wtyczki idącej na instalację w samochodzie i polutować do niej kable.
Obrazek
Od prawej do lewej:
2 kable do poduszki,
sygnał dźwiękowy,
masa do sygnału dźwiękowego i sterowania kierownicy
Teraz niespodzianka: mamy nieużywany pin. Co więcej, w taśmie pod kierownicą też jest nieużywany kabel, doprowadzony do tegoż nieużywanego pinu. No to już jesteśmy w domu - do tego ostatniego pinu (pierwszy z lewej) podłączamy drugi kabel z naszego sterowania (pierwszy kabel to była masa).

No i większość już zrobiona. Teraz odkręcamy kierownicę z auta, rozbieramy plastiki pod kierownicą i tam też jest wtyczka taka jak w kierownicy. I też ma jeden pin wolny:
Obrazek
Pierwszy od dołu na fotce. Kabel ten prowadzimy do kabla sygnałowego sterowania kierownicy w radiu. Kabel masowy sterowania kierownicy w radiu podłączamy do masy.

Zakładamy kierownicę, robimy test:
http://www.youtube.com/watch?v=jx3W5e9XT1g

A na koniec robimy taką minę:
Obrazek
Ostatnio zmieniony 09 lis 2017, 09:06 przez vwir, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
Danielek.
Forumowicz
Posty: 1853
Rejestracja: 11 kwie 2011, 21:34
Auto: Seat Toledo 1M
Model: 1.9
Skąd?: WA

[1M] Kierownica wielofunkcyjna

Post autor: Danielek. »

Tyle w temacie https://www.youtube.com/watch?v=wV2mfoBRWJk ;-) kawał dobrej roboty,środek przy okazji wymłodniał :-)
Poduszka nie wywala błędu? Ciekawe czy zadziała w razie godziny "W"...?
Awatar użytkownika
haszczu
Moderator
Posty: 3380
Rejestracja: 01 mar 2013, 18:50
Auto: Seat
Model: Leon 1.8T AUQ
Skąd?: Pilzno

[1M] Kierownica wielofunkcyjna

Post autor: haszczu »

vwir, kawał niezłej roboty :)
Było 1.8 20v AGN 125KM
Było 1.8 20VT AUQ 180KM
Było 1.9 TDI ASV 110KM
Jest Leon 1.8T AUQ 180KM
Awatar użytkownika
vwir
Zasłużony
Posty: 2838
Rejestracja: 20 lis 2009, 09:58
Auto: DS5, Leaf
Model: 2.0HDI, EE
Skąd?: okolice Krosna

[1M] Kierownica wielofunkcyjna

Post autor: vwir »

Danielek. pisze:Tyle w temacie https://www.youtube.com/watch?v=wV2mfoBRWJk ;-) kawał dobrej roboty,środek przy okazji wymłodniał :-)
Poduszka nie wywala błędu? Ciekawe czy zadziała w razie godziny "W"...?


Nie taki znowu wąski. Ostatnio mi sie przytyło :)
Błędu nie wywala. Powinna zadziałać, każda poduszka z tamtego okresu jest podobnie sterowana. Jeszcze tylko kierownica do obszycia, bo ten plastix mnie przeraża...
Awatar użytkownika
DzieX
Administrator
Posty: 3127
Rejestracja: 22 cze 2011, 09:58
Auto: Seat
Model: Toledo 1M
Skąd?: Nadarzyn
Kontakt:

[1M] Kierownica wielofunkcyjna

Post autor: DzieX »

Dodam, że w przypadku taśmy pod ESP jest cała wtyczka na 4 czy 5 pin do dyspozycji. Ja myślałem w tym kierunku, ale bardziej pod kątem tempomatu.
Awatar użytkownika
vwir
Zasłużony
Posty: 2838
Rejestracja: 20 lis 2009, 09:58
Auto: DS5, Leaf
Model: 2.0HDI, EE
Skąd?: okolice Krosna

[1M] Kierownica wielofunkcyjna

Post autor: vwir »

DzieX pisze:Dodam, że w przypadku taśmy pod ESP jest cała wtyczka na 4 czy 5 pin do dyspozycji. Ja myślałem w tym kierunku, ale bardziej pod kątem tempomatu.


To dobre info - wtedy można zrobić sterowanie nawet gdy radio ma 3 kable do sterowania z kierownicy.
Awatar użytkownika
leeon
Forumowicz
Posty: 421
Rejestracja: 29 lip 2010, 20:41
Auto: Seat Toledo 1M
Model: 1.9 TDI ASV
Skąd?: Rzeszów

[1M] Kierownica wielofunkcyjna

Post autor: leeon »

vwir, powiedz mi po co... po co wrzucasz taki zajebssty mod. Znów dołoze do auta :D
matix88
Forumowicz
Posty: 86
Rejestracja: 06 sty 2014, 08:30
Auto: Seat Toledo 1M
Model: 1.9 TDI ASV
Skąd?: Lublin

[1M] Kierownica wielofunkcyjna

Post autor: matix88 »

gratulacje :D
a powiedz ile Cie to pracy kosztowało ? (w godzinach? :P )
i ile kasy na produkty - kierownica rezystory taśma etc.
1.9 TDI ASV 2002 r.
Awatar użytkownika
vwir
Zasłużony
Posty: 2838
Rejestracja: 20 lis 2009, 09:58
Auto: DS5, Leaf
Model: 2.0HDI, EE
Skąd?: okolice Krosna

[1M] Kierownica wielofunkcyjna

Post autor: vwir »

Poducha kosztowała 460PLN z wysyłką, kierownica była gratis do poduchy, taśma zostaje ta która jest, niczego nie zmieniasz. Rezystory za friko, z odzysku ze starej elektroniki. Robota - ciężko oszacować, bo bawiłem się przez kilka dni po pół godzinki, po godzince. W sumie max. 5h.
Awatar użytkownika
goomis86
Forumowicz
Posty: 449
Rejestracja: 25 lip 2009, 07:35
Auto: Seat Toledo 1M
Model: 1.9 TDI ARL
Skąd?: Bielsko-Biała

[1M] Kierownica wielofunkcyjna

Post autor: goomis86 »

vwir brawo! :-)
ODPOWIEDZ