[1L] Poradnik: Montaż EDS

Czyli zrób to sam i pochwal sie na forum.

Moderatorzy: Sony, CYRULIK, remiq, Roxon40, koti

[1L] Poradnik: Montaż EDS

Postprzez Centek15 » 1 stycznia 2014, o 21:11

Mały poradnik jak podłączyć EDS do 1L :)
Co to jest EDS?
EDS jest to elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego. Gdy np jedno koło jest na lodzie, a drugie na asfalcie to zazwyczaj napęd jest na te koło które jest na lodzie. EDS blokuje to koło i przenosi napęd na koło, które ma lepszą przyczepność.

Jeżeli chcesz mieć mało przeróbek (bez wymiany rurek hamulcowych i gwintów przy pompie, oraz całej wiązki) to da się dołożyć EDS do 1L tylko pod jednym warunkiem... jeżeli aktualnie masz taką pompę:

Obrazek

Były one montowane w 2.0 2E, 1.8 RP, 1.8 16V, widziałem też takie w 1Z i AFN.. itp...
Numer pompy nie ma znaczenia. Jeżeli wygląda tak jak ta na fotce ale nie ma EDS to łatwo i małym kosztem (ok 100-150zł) idzie dołożyć system EDS :)
(notka: Tolki 1L miały przeróżne pompy ABS. Zależy od rocznika auta. Aby wiedzieć czy się da zamontować EDS musisz spojrzeć na swoją pompę. Jak wygląda tak jak ta na fotce to możesz działać.

Jeżeli masz taką pompę to wystarczy kupić identyczną z ABFa, KRa, 9A a nawet pasuje z VR6. Te pompy mają w sobie dodatkowo 2 elektrozawory odpowiadające ze EDS oraz 2 lub 4 piny więcej we wtyczce (takie pompy w ABFie były tylko do 09/1995, później były całkiem inne). Ale patrząc po allegro jest ich sporo. Kosztują od 50 do 120zł.
Ma ona numer: 1H1 698 217 B ale w aukcjach tego nie podają gdyż ten numer nie jest wyryty na pompie. Istnieje tylko w ETCE oraz czasami na serwie.
Jak rozpoznać, że pompa którą chcesz kupić do montażu EDS się nada?
Są dwa sposoby:
1: musisz szukać na aukcji lub na naklejce na pompie numeru:
10.0447-0745.3.

2: rozpoznasz to po wtyczce przy modulatorze (element z którego wychodzą rurki hamulcowe) wtyczka bez EDS ma 10pinów (2 rzędy) pompa z EDSem ma 12 lub 14pinów (3 rzędy)


Jeżeli mamy już taką pompę to potrzeba jeszcze komputer ABS z ABFa, KRa, 9A lub VR6 (brake ABS+EDS). Ma on numer 1L0 907 379 A (jest też kilka innych sterowników ale każdy jeden który ma na sobie napis ABS+EDS będzie pasować.)

Montaż:
1. Wyjmujemy starą pompę która jak jest sprawna można sprzedać :)
(notka: ja wyjmowałem pompę ponad 4h bez poradników. Nie jest łatwo. Później znalazłem poradnik na forum passata. Pompa troszeczkę inna ale wszystkie śruby mocujące są identyczne: http://passatb4.pl/forum/viewtopic.php?f=13&t=7367 )

2. Montujemy nową pompę w miejsce starej.

3. Potem dokładamy do wiązki ABS 2 dodatkowe piny i ciągniemy te 2 kabelki przez całe auto do sterownika w bagażniku (będzie widać w które miejsce wtyczki przy pompie je zamontować.
Jeżeli trafi nam się pompa 14pin to podczepiamy tylko 2 SKRAJNE piny a nie 4...
2 środkowe piny to tylko nieużywana masa sterownika na pompie. Sam mam pompę 14pin i dwa środkowe nie mają wejścia do wiązki, czyli nie są podłączone.

4. Wymieniamy sterownik z bagażnika na nowy i podczepiamy do niego te 2 kabelki które pociągnęliśmy spod maski.
Jutro dokładnie napiszę w które piny w sterowniku trzeba wpiąć te 2 kable, bo teraz nie pamiętam i muszę to sprawdzić :)


PS: ja nie przeprowadzałem u siebie tej modyfikacji gdyż mam EDS oryginalnie.
Skąd wiem te rzeczy? Od kilku tygodni siedzę w temacie ABS+EDS gdyż mam zepsutą pompę. Znam budowy pomp z 2E oraz ABF sprzed 96r. Miałem wcześniej silnik 2E, w nim też rozbierałem pompę. Różnią się one tylko tym, że są 2 dodatkowe elektrozawory dla EDSu + 2 dodatkowe piny. W obu pompach są dwa stałe "+". W pompie bez EDS jest 8 mas sterujących elektrozaworami, a w pompie z EDS jest 10 mas. Wystarczy zmiana pompy i sterownika + dodanie do wiązki 2 kabli :)

Jak ktoś chce się za to wziąć i chce wiedzieć więcej to pisać tutaj :)
Był: 1L 2.0 8v 2E 115KM 1992r
/viewtopic.php?t=6298
Jest: 1L 2.0 16v ABF 159KM 1995r :)
/viewtopic.php?t=7999
Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
Centek15
Forumowicz
 
Posty: 670
Dołączył(a): 30 października 2011, o 17:55
Lokalizacja: Ruda Śląska
Car: Seat Toledo 1L
Engine: 2.0 16V ABF

Postprzez piotrek148 » 2 stycznia 2014, o 21:33

A czy tego w 1L nie ma fabrycznie ?? Skoro w Passacie B3 już było??
http://www.youtube.com/watch?v=lrVu2WooLbc
Avatar użytkownika
piotrek148
Forumowicz
 
Posty: 263
Dołączył(a): 28 marca 2011, o 21:25
Lokalizacja: Nowa Sól
Car: Seat Toledo 1M
Engine: 1.9 tdi AHF

Postprzez Centek15 » 3 stycznia 2014, o 00:08

Pamiętaj, że SEAT to okrojony VW :)
Fabrycznie w Toledo 1L jest TYLKO w ABFie :)
W B3 i B4 tylko w wersjach silnikowych: każdym 2.0 16V, VR6 i czasami 1.8 16V, oraz w nowszych TDi ale też nie wszystkich.
W Tolkach 1L niestety tylko ABF jest w to wyposażony. Nawet AFN z 98r tego nie ma, lecz też da się założyć, wystarczy dobrać pompę i sterownik z AFNa z passata lub nowszego tolka ABF po 95r, ale to też zależnie od tego jaka teraz pompa siedzi. W temacie innych pomp się nie zagłębiałem, gdyż jest dużo przeróbek, nowa instalacja, inne gwinty na pompie.
Był: 1L 2.0 8v 2E 115KM 1992r
/viewtopic.php?t=6298
Jest: 1L 2.0 16v ABF 159KM 1995r :)
/viewtopic.php?t=7999
Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
Centek15
Forumowicz
 
Posty: 670
Dołączył(a): 30 października 2011, o 17:55
Lokalizacja: Ruda Śląska
Car: Seat Toledo 1L
Engine: 2.0 16V ABF

Postprzez vwir » 3 stycznia 2014, o 17:12

Porównywanie tolka i passata jest nieco nie na miejscu. Tolek jest raczej odpowiednikiem Vento/Bory, niż passata. Odpowiednikiem passata jest dopiero exeo.
Avatar użytkownika
vwir
Sponsor
 
Posty: 2818
Dołączył(a): 20 listopada 2009, o 10:58
Lokalizacja: okolice Krosna
Car: DS5, Leaf
Engine: 2.0HDI, EE

Postprzez DzieX » 3 stycznia 2014, o 17:16

Nie produkowane juz nawiasem mowiac.
Seat Toledo r32 4wd DSG
facebook, forum
Avatar użytkownika
DzieX
Junior Admin
 
Posty: 2226
Dołączył(a): 22 czerwca 2011, o 09:58
Lokalizacja: Warszawa
Car: Toledo 1M, Laguna 3
Engine: AGZ, M9R

Postprzez vwir » 3 stycznia 2014, o 17:28

Poważnie? To się naprodukowali...
Avatar użytkownika
vwir
Sponsor
 
Posty: 2818
Dołączył(a): 20 listopada 2009, o 10:58
Lokalizacja: okolice Krosna
Car: DS5, Leaf
Engine: 2.0HDI, EE

Postprzez piotrek148 » 3 stycznia 2014, o 17:35

vwir napisał(a):Porównywanie tolka i passata jest nieco nie na miejscu. Tolek jest raczej odpowiednikiem Vento/Bory, niż passata. Odpowiednikiem passata jest dopiero exeo.


Porównując Tolka do Passata miałem bardziej na myśli że skoro w produkowanym wcześniej passacie B3 było EDS to w ciut młodszym 1L też już będzie.
Avatar użytkownika
piotrek148
Forumowicz
 
Posty: 263
Dołączył(a): 28 marca 2011, o 21:25
Lokalizacja: Nowa Sól
Car: Seat Toledo 1M
Engine: 1.9 tdi AHF

Postprzez DzieX » 3 stycznia 2014, o 17:59

vwir napisał(a):Poważnie? To się naprodukowali...


http://pl.m.wikipedia.org/wiki/SEAT_Exeo

Szkoda, bo po lifcie calkiem fajnie juz bylo.
Avatar użytkownika
DzieX
Junior Admin
 
Posty: 2226
Dołączył(a): 22 czerwca 2011, o 09:58
Lokalizacja: Warszawa
Car: Toledo 1M, Laguna 3
Engine: AGZ, M9R

Postprzez Centek15 » 3 stycznia 2014, o 23:04

W 1L jest EDS ale TYLKO w ABFie... sam nie wiem czemu. W passku B3 i B4 było EDS ale tylko w silnikach powyżej 130KM.
Był: 1L 2.0 8v 2E 115KM 1992r
/viewtopic.php?t=6298
Jest: 1L 2.0 16v ABF 159KM 1995r :)
/viewtopic.php?t=7999
Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
Centek15
Forumowicz
 
Posty: 670
Dołączył(a): 30 października 2011, o 17:55
Lokalizacja: Ruda Śląska
Car: Seat Toledo 1L
Engine: 2.0 16V ABF


Powrót do DIY

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron