[1L] Wymiana chłodnicy klimatyzacji

Czyli zrób to sam i pochwal sie na forum.

Moderatorzy: remiq, Sony, CYRULIK, Roxon40, koti

[1L] Wymiana chłodnicy klimatyzacji

Postprzez szymekgd » 13 października 2012, o 23:24

Jak powszechnie wiadomo wszystko sie kiedys psuje, najczesciej w najmniej odpowiednim czasie, w moim przypadku dzien przed wyjazdem na urlop rozszczelnila sie wlasnie chlodnica klimatyzacji, w 30st. upaly…Pojechalem na urlop, pozniej brakowało kasy, czasu, ale w koncu postanowiłem przed zima uruchomić klimatyzacje ;)
W przypadku sprężarki pospiech z wymiana jest konieczny, bez czynnika może wewn. korodować itp., proponuje tez na wszelki wypadek odlaczyc wtyczke sprężarki, da nam to 100% pewność, ze nikt (np. Zona) jej nie uruchomi i zatrze.
Najmniej czasochlonnym jest zakup chłodnicy, potrzebna jest tylko kasa, należy tylko pamietac, ze nie kazda chlodnica z rocznikow 91-99 będzie pasować, należy rozroznic je ze względu na czynnik który mamy w układzie, u mnie jest R134a, dodatkowo niektóre maja osuszacz (wymieniamy obowiązkowo) innego kształtu - nie wiem czy wejdzie. Chlodnice kupujemy bez oringow, w necie nie ma szans żeby je dobrac, nie potrafil zrobić tez tego na podst. skraplacza renomowany warsztat, maja one rzeczywiste wymiary: ok.14,5x1,5 i 12x2 ( http://www.auto-parts.spb.ru/cat/au/au. ... 96w6Ha7g== ), oryginalne sa koloru rozowego, podobno ciśnieniowe sa zielone, ale czarne tez będą dobre. Ja dodatkowo wymieniłem porty serwisowe, oryginalne to jednorazówki, nowe maja wymienne zaworki, rozmiary to: wysokie cisn. M15x1,0, niskie cisn. M13x1,0 i ciekawostka jest fakt, ze porty nie sa z grupy vw tylko od mercedesa.

Potrzebne narzędzia: mala grzechotka i nasadki; 6, 8, 10, duza grzechotka i nasadka 17, klucze plaskie 13, 15, 17, 19, 20, 22 i kilka innych które każdy ma w skrzynce ;)

Żeby wymontować stara chlodnice musimy rozebrać przod auta, czyli:

1. Wyjmujemy kierunki i odkręcamy znajdujące się za nimi nakrętki trzymające listwe z atrapa chłodnicy, od góry odkręcamy 3y srubki i wyciągamy atrape.
2. Odkrecamy od góry 4y srubki mocujące po bokach pas przedni oraz 2a elementy laczace pas z obudowa chłodnicy wody.
3. Odkrecamy zderzak, czyli z każdej strony po 3y srubki laczace go z nadkolem, 1a ukryta u góry i zakryta nadkolem, oraz 3y od dolu trzymające plastikowe oslony/wzmocnienia i od dolu najważniejsze sruby laczace zderzak z podluznica – 2ie z każdej strony, w podluznicy sa 3y sruby i pamiętamy, ze odkręcamy TYLKO SKRAJNE, srodkowa zostaje! Po odkręceniu w/w srub/ek wyciągamy zderzak do przodu auta, powinien wyjść bez problemu, pamiętamy o odpieciu wtyczek halogenow jeżeli je mamy.
4. Wykrecamy pozostale srubki trzymające pas przedni, po 2ie z boku i 1a centralnie, rozlaczamy wtyczki lamp, po tym pas powinien wyjść, ja poszedłem na latwizne i nie odkrecalem zamka klapy, obrocilem pas na lince i polozylem na silniku, oczywiście podkladajac karton.
5. W tym momencie mamy zespol chłodnic na widelcu, oryginalna chlodnica jest w plastikowej ramce, kupiona pewnie nie, ale zasada montażu nowej jest identyczna. Odkrecamy nakrętki rur klimy laczace układ z chlodnica klimy, w tym celu najlepiej odkrecac nakretke kontrując drugim kluczem element w chłodnicy, zabezpieczamy rurki tasma. Nastepnie odkręcamy 2ie nakrętki od dolu, później 2ie u góry i po 1ej po srodku, zdejmujemy boczne oslony plastikowe i wyciągamy chlodnice klimy.
6. Na tym etapie proponuje kartonami zabezpieczyc komore silnika i szlauchem wyczyscic chlodnice wody, należy zrobic to ostrożnie zeby nie narobić sobie strat.
7. Wkladamy nowa chlodnice, przykręcamy ja analogicznie jak stara - pamietamy o przelozeniu ze starej gornych mocowan.
8. Czyścimy krocce, moczymy lekko oringi w oleju silnikowym i skrecamy wszystko w sposób analogiczny jak przy rozkręcaniu. Jeżeli wymieniamy porty to najlepiej zrobić to teraz, klucz plaski 15, 17 i 5 min roboty.
9. Teraz wypadaloby wyciagnac z układu pompa prozniowa powietrze, nabic klime i sprawdzić szczelność.
10. Skladamy pas przedni i zderzak.

Czas to 5h dla laika czyli mnie ;)

Zdjec brak, ale polozenie srub/ek jest widoczne i nie wymaga pokazywania.

p.s. Poprawki mile widziane.
Ostatnio edytowano 22 maja 2013, o 10:19 przez szymekgd, łącznie edytowano 4 razy
Michal
szymekgd
Sponsor
 
Posty: 4280
Dołączył(a): 27 lipca 2010, o 14:22
Lokalizacja: Gdynia
Car:
Engine:

Postprzez lukogi » 15 października 2012, o 15:00

przechodziłem przez to rok temu, ale kupiłem używaną chłodnice za 100zł już z osuszaczem. Nie miałem pewności co do szczelności i wytrzymałości tych części więc zleciłem to zakładowi. Wymienili to jednego dnia, nabili azotem i przez noc stał na ciśnieniu. Okazało się, że trzyma dobrze nabili czynnika i smiga do tej pory. za wymianę i nabicie zapłaciłem ok 170zł więc wskrzeszenie rozeszło się po kościach a efekt cieszy po dziś:]
lukogi
Forumowicz
 
Posty: 217
Dołączył(a): 26 października 2011, o 19:55
Lokalizacja: kraków
Car:
Engine:

Postprzez szymekgd » 15 października 2012, o 17:06

lukogi napisał(a):za wymianę i nabicie zapłaciłem ok 170z


Bardzo tanio...Tylko, ze ja kupilem nowy skraplacz za 350zl, z uzywka wolalem nie ryzykowac, w koncu najmlodszy by mial 13ie lat ;) Problem jest taki, ze skraplacz z 1L byl/jest montowany tylko w nim, w 1M podchodzi juz z golfa i chyba z 5P.
Michal
szymekgd
Sponsor
 
Posty: 4280
Dołączył(a): 27 lipca 2010, o 14:22
Lokalizacja: Gdynia
Car:
Engine:


Powrót do DIY

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron