[1M] Wymiana tulei gumowych stabilizatora

Czyli zrób to sam i pochwal sie na forum.

Moderatorzy: remiq, Sony, CYRULIK, Roxon40, koti

[1M] Wymiana tulei gumowych stabilizatora

Postprzez Danielek. » 29 września 2012, o 13:44

Kupujemy zestawik u mnie jest to Febi koszt 20 zł za 2 sztuki

UWAGA SĄ 3 WIELKOŚCI 19mm,21mm,23mm ORAZ DWA RODZAJE GUMEK I OBEJM Z GARBIKIEM ORAZ BEZ GARBIKA

W moim przypadku były to 21mm bez garbika silnik 1.8 20V 2001r

Zaczynamy od odkręcenia łącznika stabilizatora od wahacza ważne aby zrobić to z obydwu stron ponieważ łatwiej będzie zdemontować jak i później zamontować tuleję wraz z obejmą.

Następnie odkręcamy śrubę kluczem 13 trzymającą obejme tulei.

Po odkręceniu chwytamy śrubokręt i przy jego pomocy wyciągamy obejmę a następnie demontujemy gumkę ze stabilizatora.

Moje po 11 latach wyglądają tak:

Stara VS nowa

Po tych czynnościach należy dokładnie oczyścić stabilizator z rdzy w miejscu gdzie będzie osadzona nowa gumka oraz wyczyścić obejmę ja użyłem do tego noża a następnie papieru ściernego.
Przed montażem należy nałożyć nie za dużo smary na gumkę aby zapobiec skrzypieniu.

Podczas przykręcania obejmy zrozumiecie dlaczego należy odkręcić łącznik stabilizatora z obydwu stron jako pierwsze czynności ;-)

Czytając opisy na różnych forach wymiana ta wydaję się wręcz nie możliwa do wykonania samemu w garażu :-)
Wręcz przeciwnie jest to jedna z łatwiejszych czynności do zrobienia przy zawieszeniu i zajmuje nie więcej jak godzinę na obie strony ;-)

Może komuś się do czegoś przyda ten manual :-D
Avatar użytkownika
Danielek.
Forumowicz
 
Posty: 1853
Dołączył(a): 11 kwietnia 2011, o 21:34
Car: Seat Toledo 1M
Engine: 1.9

Postprzez eR » 29 września 2012, o 20:12

Napewno sie przyda kolego. Widzę, że sprawę załatwiłeś bez wjeżdżania na podnośnik ? Do tej pory myslałem, że w warunkach "przedblokowych" :-) nie da się tego zrobić. Kompletuję części i biorę się do roboty bo u mnie nie dość, że skprzypi to jeszcze zaczęło się tłuc, im dłużej jeżdżę tym gorzej. Ale widzę, że bez solidnej dawki jakiegoś penetrantu tego się nie odkręci.
eR
Forumowicz
 
Posty: 346
Dołączył(a): 21 września 2010, o 20:17
Lokalizacja: Kielce
Car: Seat Toledo 1M
Engine: 1.9 TDI ASV

Postprzez eko_zgonuś » 29 września 2012, o 20:27

Wymiana rzeczywiście łatwa tylko, że z nowymi gumami może być problem żeby załapać śrubę bo nie starcza gwintu, wówczas trzeba umiejętnie obejmę docisnąć. Co do gum to nie polecam innych niż oryginalne. Z kilku źródeł wiem, że nie oryginalne zaczynają nawet po miesiącu skrzypieć.
eko_zgonuś
Forumowicz
 
Posty: 122
Dołączył(a): 10 czerwca 2012, o 22:01
Lokalizacja: warszawa
Car:
Engine:

Postprzez eR » 29 września 2012, o 20:39

Napewno będzie problem z wkręceniem śruby. Ale skoro Danielek pisze, że robota koło godziny czasu na obie strony .... :-P
eR
Forumowicz
 
Posty: 346
Dołączył(a): 21 września 2010, o 20:17
Lokalizacja: Kielce
Car: Seat Toledo 1M
Engine: 1.9 TDI ASV

Postprzez Danielek. » 29 września 2012, o 22:15

Z wkręceniem śruby nie będziecie mieli problemu jeśli postąpicie tj napisałem tz odkręcić z obydwu stron łącznik stabilizatora od wahacza i wtedy wystarczy delikatnie przygiąć obejmę kąbinerkami (praktycznie bez użycia siły) i załapać śrubę z jednej str a z drugiej jak już załapie to można śmiało skręcać obejmę na maxa i przykręcić łącznik
Bez odkręcania łączników jest bardzo ciężko skręcić to z powrotem.
Wbrew pozorom śruby wykręciły się bez najmniejszego problemu.
Avatar użytkownika
Danielek.
Forumowicz
 
Posty: 1853
Dołączył(a): 11 kwietnia 2011, o 21:34
Car: Seat Toledo 1M
Engine: 1.9

Postprzez eR » 13 października 2012, o 19:28

Niestety w przypadku stabilizatora o średnicy 23mm robota nie poszła tak łatwo. Złapanie oryginalną śrubą obejmy z nową gumą okazało się nie do wykonania, nawet po dociskaniu obejmy kombinerkami, śrubokrętami i tym co jeszcze było pod ręką. Straciłem na to z dwie godziny.
Najlepszym sposobem jest wykombinowanie dłuższej śruby, którą można dociągnąć obejme, po paru minatach jak guma się ułoży podmienić na śrubę oryginalną i po problemie. Wtedy z całością roboty napewno zmieścicie się w godznie.
Można też zapodać dłuższe śruby zamiast oryginalnych i wtedy zabawa jeszcze się skraca.
Nie mam pojęcia dlaczego te śruby są tam tak krótkie , jak mogą wejść conajmniej o 2/3 długości większe.
Po robocie zawias malina, żadnego stukania. Warto się pofatygować tym bardziej, że koszt części znikomy.
eR
Forumowicz
 
Posty: 346
Dołączył(a): 21 września 2010, o 20:17
Lokalizacja: Kielce
Car: Seat Toledo 1M
Engine: 1.9 TDI ASV

Postprzez kornat » 13 października 2012, o 20:30

eR, a jaką masz średnicę wewnętrzną tych tulejek?
Avatar użytkownika
kornat
Forumowicz
 
Posty: 2452
Dołączył(a): 13 listopada 2009, o 22:48
Lokalizacja: Tarnobrzeg
Car: Seat Toledo 1M
Engine: 1.9 TDI AHF

Postprzez eR » 13 października 2012, o 21:13

kornat, specjalnie mierzyłem je nawet suwmiarką - wyszło 20,7 mm .... ale wiadomo to jest guma. Dla stabilizatora o średnicy 23 mm mają być gumy o numerze 1J0411314T (z garbem). Po pierwszych przymiarkach zamontowanie ich wydaje sie wręcz nie możliwe. Ale przy użyciu dłuższej śruby robota staje się wręcz przyjemna. Trzeba też pamiętać o posmarowaniu jakimś smarem wewnętrznej strony obejmy bo bez tego trudno wsunąć ją na gumę.
eR
Forumowicz
 
Posty: 346
Dołączył(a): 21 września 2010, o 20:17
Lokalizacja: Kielce
Car: Seat Toledo 1M
Engine: 1.9 TDI ASV

Postprzez Hubert » 22 grudnia 2012, o 09:59

Kilka dni temu wymieniałem gumy stabilizatora u siebie w Toledo.
Dobrze jet mieć średnią grzechotkę i nasadkę 13 (do odkręcania śruby mocującej) oraz szczypce nastawne do chwycenia mocowania drążka stabilizatora, inaczej jest problem z wkręceniem śruby (u mnie średnica drążka stab. to 23mm)

Co do smarowania to różnymi preparatami to mechanicy samrują...wazelina techniczne, wd40, smar biały w sprayu, łt43...

Po zmianie brak metalicznych stuków, ulga dla uszu, bo dźwięk był denerwujący.
Hubert
Forumowicz
 
Posty: 104
Dołączył(a): 1 grudnia 2012, o 22:43
Lokalizacja: Katowice/Gliwice
Car: -
Engine: -

Postprzez pelash » 11 maja 2013, o 11:50

Przymierzam sie do wymiany tych tulei i w związku z tym podpowiedzcie mi jakie kupić do Toledo 1,6AKL z 1999r.
pelash
Forumowicz
 
Posty: 34
Dołączył(a): 6 czerwca 2010, o 09:05
Lokalizacja: Siedlce
Car:
Engine:

Następna strona

Powrót do DIY

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron