Jako że wreszcie uporałem się z obrotami chciałem przedstawić co po kolei ostatnio zrobiłem. Źródłem informacji jest post użytkownika honsky z forum golfów. Jednak u mnie kilka szczegółów było inaczej
Niezbędne rzeczy:
* komplet torxów najlepiej z otworem zabezpieczającym
* klucz nasadowy 10
* wkrętaki płaski i gwiazdka
* wazelina techniczna (bezkwasowa)
* benzyna ekstrakcyjna
* Silikon do wysokich temperatur lub uszczelki (oryginał do PB a jeżeli gaz no to trzeba samemu wycinać, i tak polecam silikon)
* szczelinomierz się przyda, żeby było idealnie, ale ja dałem rade bez.
* miernik
Instrukcja:
1. Demontujemy zespół wtryskowy. Za wiele nie ma co dodawać. Uwaga przy wyjmowaniu linki od gazu bo można łatwo złamać uchwyt zabezpieczający przed wypadaniem przy odpuszczaniu.
2. Teraz rozkręcamy wszystko na czynniki pierwsze poza samym czujnikiem położenia przepustnicy. Pod nim i tak jest czysto ,a można styki uszkodzić w czasie czyszczenia reszty elementów. Tak wyglądała u mnie przepustnica rozebrana na kawałki:
3. Teraz wiaderko i dokładnie wszystko myjemy w benzynie ekstrakcyjnej. Przyda się stara szczoteczka do zębów i papier.
4. Teraz profilaktycznie zdejmujemy czujnik przepustnicy. Oceniamy stan ścieżek jeżeli wszystko jest okej przecieramy je papierem ściernym jakimś drobnym. Ja użyłem 2000. Oczywiście robimy to delikatnie i z umiarem. Teraz jeżeli mamy czyścimy kontaktem PCB ścieżki lub przecieramy benzyną. Styki na ślizgaczach można ostrożnie podgiąć w stronę czujnika żeby lepiej przylegały do ścieżek. Na koniec ścieżki obficie smarujemy wazeliną techniczną. Przykręcamy czujnik.
5. Skręcamy wszystko a następnie sklejamy silikonem wtrysk z przepustnicą. Trzeba to zrobić z głową żeby od strony przepustnicy nie wystawał silkon który mógłby się dostać do silnika. Najlepiej warstwy silikonu kłaść "od zewnętrznej" a to co wyjdzie do wewnątrz wygładzić palcem.
6.Zakładamy wszystko na samochód. Nie dokręcamy dolotu żeby mieć jakieś dojście do przepustnicy.
Regulacja:
1.Teraz trzeba cofnąć silniczek krokowy. Oryginalny powinien cofać się przy napięciu 4,5 V, jednak zamiennik który miałem (Getz) ruszał dopiero przy 10,5 V. Cofamy podając + na pin 1 i - na pin 6. Nie podpinamy wtyczki do krokowca!
2. Szczelina między tłoczkiem a przepustnicą powinna wynosić ok 0,5mm
3. Podłączamy wtyczkę od czujnika położenia przepustnicy i ściagamy gumową osłonkę. Miernikiem podłączamy się do pinów 1 i 2. Przy zamkniętej przepustnicy napięcie powinno wynosić 200-250 mV i zmieniać się płynnie do około 1/4 otwarcia przepustnicy, gdzie powinno osiągnąć około 4,8 V. U mnie osiąga 4.8 trochę dalej niż na 1/4 więc nie ma się co tak dokładnie przejmować. Ważne żeby nie było żadnych przerw i napięcie rosło płynnie.
4.Przełączamy miernik na pin1 i pin 4. (Nie ma 3 pinu numeracja to 1 2 4 5 licząc od kabiny) Teraz dla zamkniętej przepustnicy powinniśmy mieć około 0V (nie większą niż 0,2!) U mnie wyszło dokładne 0. Do około 1/5 wartość nie powinna się zmieniać, nie (powinna przekroczyć 0,2) Później musi płynnie rosnąć aż do całkowitego otwarcie gdzie osiąga wartość ok 4,8V.
5. Jeżeli były przerwy lub napięcie nie rosło równo to czujnik jest do wymiany. Jako integralna część wymieniamy go razem z całą przepustnicą.
6. Przy nieprawidłowych wartościach napięć mamy dwie możliwości regulacji. Jedna to śrubka odpowiadająca za położenie przepustnicy w pozycji "zamkniętej" Zmieniając jej położenie pamiętajmy o wyregulowaniu wspomnianej wcześniej szczeliny miedzy krokowcem a przepustnicą. Jeżeli problem nie leży w pozycji położenia przepustnicy (jej niedomykaniu) na biegu jałowym regulacja odbywa się poprzez zmeinianie położenia całego czujnika względem ślizgaczy. W tym celu poluzujemy 4 torxy od czujnika i zmieniamy jego położenie. Metodą prób i błedów powinno udać się osiągnąć oczekiwane wartości napięć. W moim przypadku udało się bez regulacji całym czujnikiem, wystarczyło wyregulować położenie przepustnicy i przerwę między krokowcem a przepustnicą.
Jeżeli wszystko się udało podłączamy się do komputera i kasujemy błędy. U mnie pomogło to na 2 błedy:
282 Regulator położenia przepustnicy V60 nieprawidłowy sygnał
516 Styki biegu jałowego F60 przerwa lub zwarcie do plusa
Przy całej operacji wymieniłem też silnik krokowy bo poprzednik padł. Tym razem jest oryginał.
Tak pracował zaraz po wymianie jeszcze na starym (zacinającym się ale w miarę sprawnym) krokowcu. Wysokie bo silnik zimny, teraz jest normalnie 900-950.
https://youtu.be/xzUGs_p6TzE