[1M] Kabel od akumulatora do wzmacniacza

Wszystko o waszym audio w samochodzie.

Moderatorzy: remiq, Sony, CYRULIK, gurszczak, Roxon40

Postprzez Łojek » 17 marca 2013, o 13:55

Główny bezpiecznik zabezpiecza przewód, a nie wzmacniacze.
Po co pakować przewód 50mm2 a na nim dawać bezpiecznik 15A?
Bez sensu i tyle, szkoda kasy, roboty, no ale do lansu +10 za taki gruby kabelek.
Poza tym, z podstaw elektrotechniki wynika, że ten pierwszy główny bezpiecznik ma być dobrany do prądu maksymalnego dla tego przewodu. Przy każdej zmianie konfiguracji w bagażniku będziemy zmieniali główny bezpiecznik?
Co nam da wstawienie przy akumulatorze 15A zamiast np 60A ?
Nie rozumiem w ogóle takiego zamysłu
Odważni nie żyją wiecznie, lecz ostrożni nie żyją wcale...
Było 123KM, 264 Nm, było 143KM i 314Nm, jest 165KM,365Nm
Moja replika dakarowej Yamahy...
https://picasaweb.google.com/108651862641483365846
Łojek
Forumowicz
 
Posty: 110
Dołączył(a): 7 października 2012, o 11:10
Lokalizacja: Olsztyn
Car: 1M
Engine: 1.9 TDI ASV+

Postprzez szymekgd » 17 marca 2013, o 14:09

Łojek napisał(a):Główny bezpiecznik zabezpiecza przewód, a nie wzmacniacze.
Po co pakować przewód 50mm2 a na nim dawać bezpiecznik 15A?


Tak? To co się stanie jak wzmacniacz nie ma wewn. zabezpieczenia (jego max pobór prądu to 15A - ok. 200W), ma zwarcie,a zabezpieczenie na przewodzie masz 50A? Wzmacniacz (pewnie nie tylko) idzie z dymem, ale kabel jest cały - jest powód do radości? Skoro odbiornik bierze max 15A to takie lub ciut większe - 20A zabezpieczenie wystarczy.

Łojek napisał(a):Poza tym, z podstaw elektrotechniki


To dlaczego w mieszkaniach zabezpiecza się instalacje ośw. zabezpieczeniem 10A skoro kabel 1,5mm2 idący w tynku może pociągnąć z 16A? Jak dla mnie zabezpieczamy odbiorniki. Poczytaj o projektowaniu instalacji nie podstawy ;)
Michal
szymekgd
Sponsor
 
Posty: 4280
Dołączył(a): 27 lipca 2010, o 14:22
Lokalizacja: Gdynia
Car:
Engine:

Postprzez Łojek » 17 marca 2013, o 14:18

Z koniem się kopał nie będę, bo Ty i tak jesteś tu najmądrzejszy.
Tylko oszczędź pytającym kolegom takich bzdurnych wywodów, ze główny bezpiecznik na głównym kablu zasilającym rozdzielacz w bagażniku ma za zadanie zabezpieczyć wzmacniacz przed spaleniem :) hihiihihihi

Jeszcze raz powtarzam, on zabezpiecza tylko przewód.
Zabezpieczenia poszczególnych wzmacniaczy stosujemy bezpośrednio przed nimi.
Nie myl roli zabezpieczeń, a jak nie wiesz to poczytaj lub popytaj.
Odważni nie żyją wiecznie, lecz ostrożni nie żyją wcale...
Było 123KM, 264 Nm, było 143KM i 314Nm, jest 165KM,365Nm
Moja replika dakarowej Yamahy...
https://picasaweb.google.com/108651862641483365846
Łojek
Forumowicz
 
Posty: 110
Dołączył(a): 7 października 2012, o 11:10
Lokalizacja: Olsztyn
Car: 1M
Engine: 1.9 TDI ASV+

Postprzez szymekgd » 17 marca 2013, o 14:31

Łojek napisał(a):Jeszcze raz powtarzam, on zabezpiecza tylko przewód.
Zabezpieczenia poszczególnych wzmacniaczy stosujemy bezpośrednio przed nimi.
Nie myl roli zabezpieczeń, a jak nie wiesz to poczytaj lub popytaj.


Tak samo jest pewnie z innymi odbiornikami w samochodzie, skoro wg. Twojej teorii bezpieczniki w skrzynce zabezpieczają przewody, to życzę szczęścia w szukaniu bezpieczników przy ogrzewanych lusterkach i tylnej szybie, matach w siedzeniach i pozostałych odbiornikach...

Łojek napisał(a):Z koniem się kopał nie będę, bo Ty i tak jesteś tu najmądrzejszy.


Nie pochlebiaj mi :mrgreen:
Michal
szymekgd
Sponsor
 
Posty: 4280
Dołączył(a): 27 lipca 2010, o 14:22
Lokalizacja: Gdynia
Car:
Engine:

Postprzez Łojek » 17 marca 2013, o 14:40

Instalacja CA (Car Audio) rządzi się nieco innymi prawami niż dzwonek do drzwi w domu :)
Nie mieszaj ludziom w głowach.

Pakujemy grube przewody żeby uniknąć spadków napięć.
Przewód zabezpieczamy bezpiecznikiem dobranym do jego średnicy tuż przy + aku.
Wzmacniacz (o ile nie ma on wbudowanego bezpiecznika) zabezpieczamy bezpośrednio przed nim bezpiecznikiem zgodnym ze specyfikacją producenta.
Odważni nie żyją wiecznie, lecz ostrożni nie żyją wcale...
Było 123KM, 264 Nm, było 143KM i 314Nm, jest 165KM,365Nm
Moja replika dakarowej Yamahy...
https://picasaweb.google.com/108651862641483365846
Łojek
Forumowicz
 
Posty: 110
Dołączył(a): 7 października 2012, o 11:10
Lokalizacja: Olsztyn
Car: 1M
Engine: 1.9 TDI ASV+

Postprzez GangstaMarc » 17 marca 2013, o 14:51

Niestety mylisz się szymekgd. Bezpiecznik ma za zadanie jedynie chronić sam przewód... to co jest podpięte z drugiej strony nie ma najmniejszego znaczenia. Jeśli nawet znajdziesz wzmacniacz bez zabezpieczenia to robi się tak jak napisał Łojek, czyli montujemy bezpiecznik przed wzmacniaczem.

Cała ta dyskusja to spam... Jeszcze raz odpowiem autorowi pytania. Jeżeli chcesz zrobić to zgodnie z normami i dobrym smakiem to montujesz 3 bezpieczniki odpowiednio dobrane pod przewody (nie wiem jakie tam masz grubości). Widziałem gdzieś rozdzielacze z wbudowanymi bezpiecznikami ANL, ale nie jestem tak bardzo "na bieżąco w tym temacie" :) Na forach ludzie piszę różne rzeczy... równie dobrze możesz wcale nie montować bezpieczników i też będzie "łubudubu" :P Dodatkowo na imprezie mogą się pojawić niespodziewane fajerwerki... to dopiero czad :-P
GangstaMarc
 

Postprzez szymekgd » 17 marca 2013, o 21:22

GangstaMarc napisał(a):Niestety mylisz się szymekgd. Bezpiecznik ma za zadanie jedynie chronić sam przewód...


Spoko, przy prawidłowej instalacji tego przewodu nic nie ruszy, stosujcie zabezpieczenie przewodu 150A - przewód to uciągnie, a aku wytrzyma ;)
Michal
szymekgd
Sponsor
 
Posty: 4280
Dołączył(a): 27 lipca 2010, o 14:22
Lokalizacja: Gdynia
Car:
Engine:

Postprzez Łojek » 18 marca 2013, o 03:23

Czy to w Twoich ustach oznacza przepraszam, nie miałem racji, czy co?
Wygląda, że dalej się nie zgadzasz z naszą opinią?
Odważni nie żyją wiecznie, lecz ostrożni nie żyją wcale...
Było 123KM, 264 Nm, było 143KM i 314Nm, jest 165KM,365Nm
Moja replika dakarowej Yamahy...
https://picasaweb.google.com/108651862641483365846
Łojek
Forumowicz
 
Posty: 110
Dołączył(a): 7 października 2012, o 11:10
Lokalizacja: Olsztyn
Car: 1M
Engine: 1.9 TDI ASV+

Postprzez szymekgd » 18 marca 2013, o 09:11

Czy to w Twoich ustach oznacza przepraszam, nie miałem racji, czy co?


Masz/cie rację, tak jak napisałem zabezpieczajcie bezpiecznikiem 150A kabel 50mm2, ja nie widzę sensu i potrafię sobie wyobrazić co będzie w przypadku częściowego uszkodzenia izolacji: na pewno bezpiecznik nie zadziała wg. poniższego opisu:

Dla przykładu koło rozdzielacza w bagażniku robi się zwarcie do masy,
ogromny prąd płynie Twoim grubym przewodem i mocno go rozgrzewa.
Po chwili płonie Twoje ukochane auto, a Ty nic nie możesz zrobić, bo
przyoszczędziłeś 20zł na oprawce i bezpieczniku :)
W identycznej sytuacji tyle, że z bezpiecznikiem, w ułamku sekundy bezpiecznik zadziała,
Michal
szymekgd
Sponsor
 
Posty: 4280
Dołączył(a): 27 lipca 2010, o 14:22
Lokalizacja: Gdynia
Car:
Engine:

Postprzez ilek8822 » 18 marca 2013, o 09:23

Ale się offtop zrobił.

Teraz krótko i na temat, bezpiecznik zakładamy by ZABEZPIECZYĆ KABEL ! Koniec kropka. Wzmacniacz ma swój na wypadek ale. Chyba że nie ma (gratuluje wzmaka wtedy) to daje się bezpiecznik przed wzmakiem taki jaki zaleca producent. Jeśli kolega zakładający temat będzie rozdzielał kable w bagażniku to tak, powinien założyć bezpieczniki na te kable, chyba że rozdziela je kondensator, wtedy jest to zbędne.

A tutaj tabelka jak dobieramy bezpieczniki:
http://img683.imageshack.us/img683/1379/tabela.gif

I chyba tyle w temacie. Pozdro ;)

P.S aha zapomniałbym kable się dobiera też do możliwości audio, oczywiście w tym wypadku lepiej mieć więcej jak mniej, ale bez przesady. No i kable odpowiedniej jakości, polecam spawalnicze, tam nie ma zbędnych domieszek, a wcale nie są drogie.
Mój Tolesław :) : viewtopic.php?t=5602
Avatar użytkownika
ilek8822
Sponsor
 
Posty: 166
Dołączył(a): 30 marca 2011, o 23:21
Lokalizacja: Łagiewniki
Car:
Engine:

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Car Audio

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

cron